Mac OS X legaal of illegaal?

In mijn directe omgeving ken ik 4 mensen die een Apple hebben. Twee daarvan werken met Panther (legaal met compu gekregen), twee anderen hebben geupdate naar Tiger (legaal).

Hoe verhouden de aantallen legale/illegale besturingssystemen zich met Mac OS X en bijv. Windows? Ken jij mensen die 100 e te veel vonden voor 10.4?

die ken ik wel ja.... :innocent: en daarom heb ik m voor 50 euri overgekocht van iemand.... Maar dat is nog steeds legaal voor zover ik weet....

Ik ben daar eerlijk in: ik ga geen 100 flappen neertellen voor software. Ik heb het geld gewoon niet. Je kunt 't wel zien als 'stelen', maar als ik 't niet zou kunnen downloaden, zou ik 't ook niet kopen, dus ik klop ze in feite geen geld uit de zakken ;)

Sowieso wacht ik nog even met Tiger. Mijn G5 werkt nog prima op Panther, en ik hoor dat Tiger vooral veel problemen met zich meebrengt.
Het schijfje ligt al op m’n bureau, maar ik wacht nog even op een aantal upgrades, tot ik wat meer positieve geluiden hoor :wink:

Als je geen geld over hebt voor Tiger vind ik dat je het gewoon niet moet nemen, legaal of illegaal. Als je software echt nodig hebt, maar er geen geld voor hebt, dan kan ik het me nog een klein beetje voorstellen dat je illegaal download, maar als je het puur voor convenience gebruikt (en dat doen de meesten toch bij Tiger) dan heb je geen excuus om het maar illegaal te downloaden. Gewoon ff een avondje minder uitgaan, of tevreden zijn met Panther. :innocent:

[quote:43038d6d61="weazel"]Ik ben daar eerlijk in: ik ga geen 100 flappen neertellen voor software. Ik heb het geld gewoon niet. Je kunt 't wel zien als 'stelen', maar als ik 't niet zou kunnen downloaden, zou ik 't ook niet kopen, dus ik klop ze in feite geen geld uit de zakken ;)

Sowieso wacht ik nog even met Tiger. Mijn G5 werkt nog prima op Panther, en ik hoor dat Tiger vooral veel problemen met zich meebrengt.[/quote:43038d6d61]

Meneer heeft geen geld voor software, maar heeft wel een G5 op z’n bureau staan… Het is maar goed dat die dingen niet te downloaden zijn. :evil:

[quote:43dd8fb89f="Esquare"][quote:43dd8fb89f="weazel"]Ik ben daar eerlijk in: ik ga geen 100 flappen neertellen voor software. Ik heb het geld gewoon niet. Je kunt 't wel zien als 'stelen', maar als ik 't niet zou kunnen downloaden, zou ik 't ook niet kopen, dus ik klop ze in feite geen geld uit de zakken ;)

Sowieso wacht ik nog even met Tiger. Mijn G5 werkt nog prima op Panther, en ik hoor dat Tiger vooral veel problemen met zich meebrengt.[/quote:43dd8fb89f]

Meneer heeft geen geld voor software, maar heeft wel een G5 op z’n bureau staan… Het is maar goed dat die dingen niet te downloaden zijn. :evil:[/quote:43dd8fb89f]
Dat is 't 'm net.
Apple heeft voorlopig wel even genoeg aan deze jongen verdiend :innocent:

[quote:010eb86511="weazel"]Apple heeft voorlopig wel even genoeg aan deze jongen verdiend.[/quote:010eb86511] De C1000 ook aan mij, daarom jat ik daar tegenwoordig alles. Zoiets bedoel je toch ?

hier draait de boel legaal, maar alle macs doen het wel met een licentie...............

met dezelfde licentie bedoel je i-think, dan draait de boel allesbehalve legaal ;)

Tenzij het een family-pack is.

[quote:1f5b3defee="weazel"][quote:1f5b3defee="Esquare"]Meneer heeft geen geld voor software, maar heeft wel een G5 op z'n bureau staan... Het is maar goed dat die dingen niet te downloaden zijn. :evil:[/quote:1f5b3defee] Dat is 't 'm net. Apple heeft voorlopig wel even genoeg aan deze jongen verdiend :innocent:[/quote:1f5b3defee]

Leuk verhaal, en ik kan je niet eens verwijten maken, want hetzelfde argument gebruik ik om muziek te downloaden. :expressionless:

[quote:cda8c8619f="unSOUND"][quote:cda8c8619f="weazel"]Apple heeft voorlopig wel even genoeg aan deze jongen verdiend.[/quote:cda8c8619f] De C1000 ook aan mij, daarom jat ik daar tegenwoordig alles. Zoiets bedoel je toch ?[/quote:cda8c8619f] Zoals ik al zei: Als ik 't niet zou downloaden, zou ik 't ook niet kopen. In mijn geval merken ze 't in feite dus niet.

Uiteindelijk word je toch verplicht om over te stappen. Je moet meegaan met je besturingsysteem, je kunt niet blijven hangen, en tja, dan ga ik niet braaf met een oud OS blijven klooien. Ik ben ook niet roomser dan de paus.

Downloaden? Wasda??? :wink:

[quote:83ccea51f7="Esquare"] Leuk verhaal, en ik kan je niet eens verwijten maken, want hetzelfde argument gebruik ik om muziek te downloaden. :|[/quote:83ccea51f7] Kijk, dat doe ik dan weer niet :) Ik download/brand nooit muziek. Er gaat maandelijks zo'n 200 euro uit aan CD's. Dat heeft overigens niks met principes te maken (want CD's zijn te duur en dus vind ik downloaden gerechtvaardigd), maar dit geheel terzijde.

hey

Hier is alles legaal
Voor elk stukje software moet betaald worden vind ik
@unsound, perfecte beeldspraak ben het helemaal met je eens.
Het is af en toe wel slikken voor de afd. finance maar ja men weet dat het moet.

Ik heb tiger bij me G5 gekregen, tiger wel gekocht voor me cube.

greetzz

Ik vind 120 euro voor een besturingssysteem niet duur! (en 90 euro voor de studentenprijs). Als je vergelijkt wat bijvoorbeeld windows kost, valt de prijs voor Tiger heel erg mee! Zeker als je vergelijkt dat je voor 200 euro een family pack hebt: voor dat geld heb je nogsteeds geen volledige windows versie!

[quote:b4ee331d88="ateazz"] Ik heb tiger bij me G5 gekregen [/quote:b4ee331d88] Kijk, en dát zit me dus dwars. Ik heb anderhalf jaar een G5, en zou nu moeten dokken voor Tiger. Als ik gisteren een G5 had aangeschaft, voor hetzelfde geld (of minder?), had ik gewoon Tiger erbij gekregen voor niks! Ergens is dat oneerlijk.

[quote:92ed8c46f3="weazel"]Ik heb anderhalf jaar een G5, en zou nu moeten dokken voor Tiger. Als ik gisteren een G5 had aangeschaft, had ik gewoon Tiger erbij gekregen voor niks! Ergens is dat oneerlijk.[/quote:92ed8c46f3] Gelul.

Jij kreeg Panther er gratis bij, terwijl anderen die Jaguar hadden Panther moesten kopen. Iedereen die een Mac heeft gekocht heeft 1 keer een OS gekregen. Als iemand vervolgens een nieuwere versie wil, kan hij/zij die kopen. Jij kreeg Panther, Ik kreeg Jaguar, Ateazz kreeg Tiger.

[quote:98f3ef602a="weazel"]Er gaat maandelijks zo'n 200 euro uit aan CD's.[/quote:98f3ef602a]

En dan geen geld (over)hebben voor Tiger? Ik ben zeker niet de braafste, maar dit is echt duf. Niet dat ik het goedkeur, maar het voelt beter als je zegt: ik heb Photoshop illegaal, omdat ik maar een enkele keer een fototje loopt te verknoeien. Je verdient er je brood niet mee, het is gewoon voor een enkele keer leuk/hobby, ok. Maar je OS, die gebruik je elke dag! 100 euro voor tiger is dus 0,27 euro per dag (dan ga ik ervan uit dat je natuurlijk wel 365 dagen loopt te klooien ).

Toch jammer…

[quote:813f18eac8="unSOUND"]De C1000 ook aan mij, daarom jat ik daar tegenwoordig alles. Zoiets bedoel je toch ?[/quote:813f18eac8]

Hier kan ik niks meer aan toevoegen! Prachtig omschreven unSOUND, je hebt 100% gelijk!

[quote:f8badc8b8f="weazel"][quote:f8badc8b8f="ateazz"] Ik heb tiger bij me G5 gekregen [/quote:f8badc8b8f] Kijk, en dát zit me dus dwars. Ik heb anderhalf jaar een G5, en zou nu moeten dokken voor Tiger. Als ik gisteren een G5 had aangeschaft, voor hetzelfde geld (of minder?), had ik gewoon Tiger erbij gekregen voor niks! Ergens is dat oneerlijk.[/quote:f8badc8b8f]

Ja, en als ik 20 jaar had gewacht, was de commodore 64 van mijn pa ook 30 euro op marktplaats. Beetje zwak niet?