Mac OS X op iMac met 96 Mb?

Mocht deze vraag al eerder aan de orde zijn geweest, dan mijn excuses.

Een vriendin van mij heeft een iMac, eerste editie, zeg maar de life-safer voor Apple. 96 Mb, 233Mhz G3 processor. Mijn vraag is: afhankelijk van de snelheid (zal niet al te rap gaan), kan daar Mac OS X Jaguar op geïnstalleerd worden? That’s all I need to know… Ik zit vooral met die 96 Mb in mijn maag. Gaat OS X stuiteren als ik geen 128 Mb heb?

Nogmaals, snelheid maakt niet uit!

Ik heb zelf geen ervaring ermee maar ik lees overal dat 256 mb zo'n beetje de ondergrens is. Mijn advies is dus om in ieder geval die hoeveelheid erin te prikken. Zie ook Macfan 46, bladzijde 22 en 23 voor een artikel hierover. Vergeet bovendien niet de firmware te updaten!

Op de doos (van Jaguar) staat dat je 128 fysiek RAM moet hebben.

[quote:9c53cf232d="Missundaztood"]Op de doos (van Jaguar) staat dat je 128 fysiek RAM moet hebben.[/quote:9c53cf232d]

Daarom… dat heb ik ook gelezen. Vraag is dus of dat oude iMac’je het slikt als ik maar 96 Mb heb… echt niemand anders hier ervaring met een wat oudere Mac, dat 128 Mb niet haalt?

Het is een beetje vragen om problemen natuurlijk. Het zal er wel op draaien maar hoe dat is de vraag. Vergeet trouwens geen firmwareupdate te doen.

Mja met wat stunts zal het er waarschijnlijk wel draaien; maar waarschijnlijk zal je HD-activiteit groot zijn ivm veel gelees en geschrijf van Virtueel Geheugen op de HD.... :roll:

[quote:c18d94b34a="HRH"]Vergeet bovendien niet de firmware te updaten![/quote:c18d94b34a]

En dat doe ik hoe…? (Switcher) :sealed:

Uitleg over Firmwareupdates staan op de jagaur CD's

Geheugen voor de eertse iMac zijn niet zo duur. ik zag bij www.mailamac.nl dat een 128MB stripje ?32 kost (excl.BTW)

Ik zou zo'n machientje gewoon onder systeem 8.# of 9.# doordraaien, dit blijf ik doen met de oudere Mac's. Dan kan je gewoon met normale snelheid blijven doorwerken. Wil je toch per sé werken met OS X, vergeet dan niet éérst naar sys 9.2 te updaten, en dan naar Mac OS X. Het RAM geheugen moet je sowieso updaten. Maar persoonlijk vind ik Mac OS X voor zo'n Macje overkill.

[quote:62216bb07a="Bas Sandee"][quote:62216bb07a="HRH"]Vergeet bovendien niet de firmware te updaten![/quote:62216bb07a]

En dat doe ik hoe…? (Switcher) :sealed:[/quote:62216bb07a]

zie apple site onder support -> apple -> firmware
bij mij werkte hij perfect en X draait op een imac G3
maar met 192 MB, toch weer een juweelte voor weinig

ik heb op dezelfde mac os x draaien ,eerst met 96 mb (ging nog redelijk goed) maar nu met 288 mb (groot verschil) ook een grotere harde schijf is echt aan te raden want 4 gig is redelijk weinig.

ik heb het ook geprobeerd, een vriendje van mij heeft nu die iMac staan.

Het werkt!

…maar daar is dan ook alles mee gezegd.
Hij word nu écht als internet computer gebruikt (internetten, chatten, emailen ed.) en oh ja, muziek draaien. En dat voldoet prima.
Mocht je er meer mee willen gaan doen, dan zou ik ook os9 aanraden.

succes!

Voor 32 euro'tjes gaan we mooi nog 128 Mb extra geheugen halen. Kijken of we van het oude beestje toch nog iets moois kunnen maken. Gaat vast wel lukken.

Dank, allemaal!

Ik heb her en der gelezen dat veel iMac's van deze generatie sneuvelen na een firmware upgrade. Dus mijn advies is om nog even te zoeken naar info hierover, voordat je je op glad ijs begeeft. Op dit forum moet je de topics wel kunnen vinden.

het werkt wel, heb het ook geprobeert, maar 256 mb erbij en je hebt een echt goede computer waar je nog veel mee kan. de 96 werkte wel, maar te traag om er iets leuks mee te doen, dat merk je vooral nadat je extra geheugen erbij doet...

Zijn er nog genoeg slots over voor 2 x 128 Mb? Of heb je ze nog van 256 Mb (die zie ik namelijk zo snel niet)... ik bedoel... voor 2 x 32 euro... Ik ken die machine niet, helaas, da's even balen nu voor mij.

En: waarom is die Firmware update zo belangrijk? Als ik het zo lees is het best riskant... waarvoor is het?

Firmware upgrade is te vergelijken met bios flashen op een wintendo. Kijk even rond op dit forum, zoek op 'firmware'. Drie pagina's link/leesplezier.

[quote:78465d3183="Bas Sandee"]Zijn er nog genoeg slots over voor 2 x 128 Mb? Of heb je ze nog van 256 Mb (die zie ik namelijk zo snel niet)... ik bedoel... voor 2 x 32 euro... Ik ken die machine niet, helaas, da's even balen nu voor mij.[/quote:78465d3183]Er zijn 256MB stripjes, o.a. bij chipmunk. Je iMac heeft twee slots, een is in jouw geval gevult met 32MB en de ander met 64MB. Dus je moet die oude geheugenstrips vervangen.

als ik jou was zou ik er ietsje meer tegen aan smijten en er twee modules van 256 in zetten, want OSX is vrij zwaar hoor!! zeker op zo'n oude G3,..