Mac OS X: Problemen bij opstarten

Hallo,

Ik heb een iMac uit 2008 met Mac OS Yosemite. Gisteren werkte hij nog perfect, maar nu ik hem heb aangezet start hij niet meer volledig op.
Hiermee bedoel ik dat ik wel geluid krijg, de iMac naar het Apple logo gaat en naar de laad ‘balk’ en daar rond de 30/40% stopt. Dan sluit de iMac af.

Nu heb ik al geprobeerd om in de Single User-mode (Command + S) de volgende opdracht uit te laten voeren: “fsck -fy”. Dan kreeg ik als foutmelding “Invalid key length (4, 44477) The volume Macintosh HD could not be verified completely.”

Ook heb ik geprobeerd om de Recovery HD te bereiken via Command + R. Hier ben ik naar Disk Utility gegaan om Macintosh HD te controleren en te repareren. Bij het controleren kreeg ik dit als foutmelding: “Invalid key length. The volume Macintosh HD could not be verified completely. File System check exit code is 8. Error: This disk needs to be repaired. Click Repair Disk”.
Okay, dus wilde ik de disk repareren. Echter kreeg ik daar ook een foutmelding: “Error: Disk Utility can’t repair the disk”.

Wat moet ik nu doen zodat mijn iMac weer werkt?

MVG

Heb je een SSD erin zitten?
Hoe vol zit de schijf?

Ik denk dat je je toevlucht moet zoeken in de betaalde opties, zoals DiskWarrior of TechTool Pro. Wat je allereerst eens zou kunnen doen is kijken is kijken wat de S.M.A.R.T. status van je HDD is. Wellicht is het al einde oefening voor het ding en is het onzinnig geld te gaan besteden software die je na reparatie toch niet nodig blijkt te hebben.

Maar zoals het er nu oppervlakkig uitziet, heb je een beschadigde directory file, hetgeen eenvoudig op te lossen zou moeten zijn met DiskWarrior.
Heb je een goede recente backup, kun je er ook voor kiezen de disk geheel opnieuw te formatteren, de Recovery disk opnieuw aan te maken (via internet recovery) en daarna de data terug te zetten.

Bedankt voor de reacties!

Geen SSD, en mijn schijf was aardig leeg, volgens mij totaal 250 gb, 180 vrij…

Hoe kan ik kijken wat de S.M.A.R.T. status is van mijn HDD?

Niet te filmen: “Een beschadigde directory file”, hahahah.
Is het nu een map, een folder, een directory of een bestand?

Zou je ook kunnen aangeven, eventueel met een onderbouwing, waarom dit zo hilarisch is?

…omdat het koppelstreepje ontbreekt tussen ‘directory’ en ‘file’. :?

En je SMART-status kun je o.a. met dit app’je controleren.

Dankjewel! Alleen hoe krijg ik die op mijn iMac als die dus iedere keer afsluit? :-?

@Night

Zou je denken? Je gebruikt hier een Engelse term op een, naar mijn idee, correcte manier hoor … :wink:

Ach, – en dat roep ik wel vaker – als de mensen begrijpen wat er bedoeld wordt, is dat al de halve winst.

@Fire24: Kun je opstarten van een externe (backup)harddisk?

Met een Mac uit 2008 kun je ook van de DVD opstarten die er bij zat en dan kun je in Disk Utility de SMART status zien. Alternatief kun je misschien ook vanaf het internet opstarten maar dat duurt wel behoorlijk lang. Hier staat hoe dat werkt:

http://support.apple.com/en-us/HT4718

Kort gezegd moet je de Apple toets en R ingedrukt houden als je je iMac opstart.

Ik heb van de week ook zoiets gehad met mijn MBP uit 2011.
De laadbalk kwam niet verder dan zo’n 40 procent en sloot toen ook af. Na opgestart met herstelpartitie kon de hd ook niet hersteld worden en kwam de mededeling dat ik zo snel mogelijk mijn files moest backuppen (had ik vorige week nog gedaan gelukkig), de schijf formatteren (daarna was de foutmelding inderdaad verdwenen) en de backup terugzetten.
Dat gedaan en nu werkt alles weer prima op Mac OS X 10.10
Ik raad je dus aan om hetzelfde te doen.

Okay, na lang zoeken heb ik de S.M.A.R.T. status gevonden : “S.M.A.R.T. status: Verified”

Bedankt voor de tip! Ik denk inderdaad dat ik het besturingssysteem opnieuw ga installeren alleen heb geen backup… weet iemand of het mogelijk is om een kabel te kopen, de hard disk uit de iMac te halen, op de kabel aan te sluiten en dan op een laptop om zo de gegevens eraf te halen? :blush:

Of is het mogelijk om op de harde schijf een nieuwe partitie aan te maken en daar het nieuwe besturingssysteem op te installeren om zo na afloop van de installatie de andere partitie te openen en de documenten etc. weer te kunnen bereiken?