Mac OS X spraak

Ik las op http://www.apple.com/nl/macosx/features/speech/ dat je tegen je mac kan praten (engels neem ik aan?). Kun je het nou ook zo instellen dat je zelf commando's kan toekennen aan bepaalde akties. B.v. "Stop iTunes" aan het pauseren van iTunes o.i.d.?

Je kunt volgens mij zelf geen commando's toekennen.

Alle informatie vind je in de Systeemvoorkeuren Help bij 'spraak'.

[quote:8e09f64370="mgmheck"]Je kunt volgens mij zelf geen commando's toekennen.[/quote:8e09f64370]

Volgens mij kan dat wel.

[quote:19be777496="laurabaakman"][quote:19be777496="mgmheck"]Je kunt volgens mij zelf geen commando's toekennen.[/quote:19be777496]

Volgens mij kan dat wel.[/quote:19be777496]Hoe dan?

Een aantal commando's zit al in het systeem ingebakken. Je kunt zelf nieuwe commando's toevoegen, al is het in het Swahili. Waar het op neerkomt is dat je voor elk samengesteld toetscommando een woord kunt inspreken, dat hij dan later weer herkent. Dit werkt met AppleScript. Je kunt ook voor elke map, programma, document een alias slepen in je homedirectory>speakable items folder en hem de naam leren. Je moet wel wat langere woorden gebruiken, om de herkenning te vergemakkelijken. Je kunt trouwens ook het schaakprogrammaatje volledig spraakgestuurd bedienen.

Ik heb dat laatst geprobeerd, maar hij herkent het lang niet altijd. Dat is verekte irritant.

“Switch to Safari.”
er gebeurt niks.
“Switch to Safari.”
er gebeurt niks.
“Switch to Safari.”
er gebeurt niks.
“Switch to Safari.”
er gebeurt niks.
“Switch to Safari.”
Hij opent eindelijk safari een keertje.

Het zal wel aan mijn manier van spreken liggen… :?

[quote:1756dc2019="Beethoven"]Het zal wel aan mijn manier van spreken liggen... :? [/quote:1756dc2019]Ga op logopedie... :P

Serieus: ik ken een logopedist die spraakles geeft aan mensen met RSI, die op hun werk met spraakherkenning moeten werken.

Werkt dus eigenlijk alleen goed als je er speciale lessen voor hebt gehad…

Jah het is haarfijn engels dat ze daar inspreken. Ik vind dat ze zoiets moeten vinden dat je je eigen dialect ofzo kan gebruiken. Of zie ik het te rooskleurig ? :P

[quote:23ca5d45fc="Beethoven"]Ik heb dat laatst geprobeerd, maar hij herkent het lang niet altijd. Dat is verekte irritant.

blablablabla
Hij opent eindelijk safari een keertje.

Het zal wel aan mijn manier van spreken liggen… :?[/quote:23ca5d45fc]Vergeet je niet om eerst het woord te zeggen wat de spraakfunctie activeert?

Je activeert de spraakfunctie met de Esc-toets. Anders zou de Mac door flarden opgepikte conversatie in je kamer plotseling commando's gaan uitvoeren. "Hey it's cold here. Close the window!". En dan wordt ineens je actieve scherm gestopt. Wel grappig natuurlijk.

@mgmhack: nee, dat vergeet ik niet, anders zou hij het na de 6e keer nog steeds niet doen. Hij doet het uiteindelijk wel.