Mac OS X-tensies ???

Hallo iedereen,

ik heb nu al een tijdje MacOs X draaien op mijn nieuwe eMac (700), maar ik heb enkele probleempjes met oude documenten die werden aangemaakt op de iMac (Rev A) onder OS 8.6 en bewaard op een externe harddrive LaCie (80 Gb).

Sommige documenten werden bewaard zonder extensie (??), enfin, IK heb er nooit een achter getypt. Onder OS 8.6 werkte alles perfect, tot ik de harddrive heb gekoppeld aan de eMac, en redelijk wat bestanden niet meer automatisch worden geopend. Ik moet het OS zeggen wat voor bestand het is om het te kunnen openen. (Bijvoorbeeld een bestand dat ooit is aangemaakt met Illustrator wordt niet meer automatisch met Illustrator geopend wanneer je dubbelklikt op het bestand… Met OS 8.6 was dat WEL het geval…)

Iemand enig idee waar hier de oorzaak van is, en hoe ik dat kan oplossen ??

Tom

Ik heb niet zo heel veel ervaring met classic os'sen maar volgens mij is het zo dat voor X geen extensies nodig waren omdat alles in de resource forks werd gezet. X gebruikt wel extensies, ik weet alleen niet of X de resource forks van classic goed pakt. Dat zou wel moeten volgens mij. Dus zijn misshien de resource forks niet meegegaan op de externe schijf. Het makkelijkste lijkt me om gewoon in 8.6 de bestanden een extensie te geven als je ze bewaart, dan moet X ze zeker doeg herkennen.

Ik weet niet of dit het probleem voor je oplost, maar je zou het volgende kunnen proberen:

Klik een keer op de betreffende file, Toon info of Appletje i en dan het betreffende programma aanwijzen en daarna op Wijzig alles onder Gebruik dit programma om alle documenten van dit type te openen klikken.

Maar misschien had je dit al geprobeerd… :slight_smile:

Je schrijft dat je de documenten op een externe schijf hebt opgeslagen. Dus zul je de programma's waarmee ze aangemaakt zijn wel op je interne schijf van de iMac hebben staan. Hang je de schijf aan de iMac, dan herkent de Mac de bestanden, omdat de bijbehorende programma's aanwezig zijn.

Maar hang je de schijf aan de eMac, dan zijn de programma’s niet meer beschikbaar. En weet de Mac dus niet wat voor een soort bestanden het zijn.

Bon, ik heb de externe harde schijf nu al een paar keer gewisseld, en de situatie is er ondertussen niet echt op verbeterd.

Wanneer ik vroeger bestanden kopieerde van de harddisk naar de iMac via een crosscable (dus vanuit MacOS X op de eMac) (het wordt ingewikkeld…) dan herkende deimac meestal wel de bestanden. Waarschijnlijk omdat de originele programma’s daar nog stonden.

Maar na een paar heen en weer gekoppel herkent geen van beide mijn bestanden. OS X herkent ze allemaal als “uitvoerbare Unix-bestanden”.

Ik kan een beetje gokken welke extensie bij het bestand hoort, maar de meeste files blijven voorlopig gesloten…

Ramp oh ramp… :cry:

Waarom upgrade je 8.6 niet naar 9.2.2? Want 8.6 weet niet dat X bestaat en andersom, 9 en X kunnen daarentegen prima met elkaar overweg, wellicht helpt je dit? :|

Extensies e.d... MacOS heeft ze nooit gehad, welk document met welk programma werd opgeslaan, zat in Desktop DB (sinds System 7, daarvoor een nog andere aanpak: System 6 en dat wordt enkel nog maar door MacOS Classic gezet op diskettes, omdat deze misschien nog spraken met System 6). Het bestand Dekstop DB is één van de onzichtbare bestanden en zit niet in de resource fork van een bestand. Een teksbestand gemaakt door ClarisWorks was bvb: creator = BOBO, type = TEXT, een teksbestadn gemaakt door SimpelTekst is creator = ttxt, type = TEXT. Zo hadden deze twee bestanden ook hun eigen icoontje van een teksbestand van hun respectievelijke programma's en werden ze door die programma's ook geopend.

Door het Internet zijn de tijden veranderd en zulke gegevens worden nu eenmaal niet meer gedeeld. Je stuurt enkel het bestand door, dus geen FInfo (File Info Structure), waardoor je OS niet weet wie het heeft aangemaakt, wat het type is van het bestand, of het onzichtbaar was, welke labelkleur het had, etc. De oplossing die er dan is, is gebruik maken van een extensie IN de bestandsnaam! Zoals de meesten kennen van DOS/Windows waar elk document eindigt met een punt gevolgd door drie letters. Apple heeft (gelukkig) geopteerd voor de ‘extensieoplossing’ van UNIX. Heeft niet noodzakelijk een extensie en een extensie kan zolang zijn als je wilt. De MacOS Classic type ‘pref’ is nu vervangen door de bestandsnaam te eindigen op ‘.preferences’, dus UNIX-achtig.

Met MacOS X heeft Apple dus extensies in de bestandsnaam in het leven geroepen, maar erg? Ik gebruikte hier en daar ook al DOS-extensies (.jpg, .gif, .txt, .pdf en .doc) voor enerzijds websites en anderzijds uitwisseling met Windownezen. Ik denk dat het enkel maar aan te raden valt dat je extensies gebruikt… Als je enkel via MacOS blijft werken en uitwisseling doet, is het niet nodig, maar misschien wel een update naar MacOS 9.x. MacOS 9 & MacOS X herkennen elkaar en zijn goed op elkaar ingespeeld. Met zulke “problemen” heb je dan zeker geen last. MacOS X wist goed genoeg welke documenten ik had gemaakt met ColorIt!, wat de types zijn, welke de verborgen bestanden waren (optie te zetten met ResEdit) en dat zijn eigenschappen uit MacOS Classic waar dus MacOS X vlotjes mee overweg ging.

Eens je echter gewend bent met extensies te werken, merk je het verschil niet meer :slight_smile: je kan uiteraard (gebruiksvriendelijk zoals Apple is) de bestandsextensies verbergen, dat kan trouwens ook sinds kort onder Windows. Maar ik hou ze toch, omdat ik dan nog in een oogwenk in een lijstweergave kan zien welk type het is. In MacOS X-applicaties worden de bestanden normaal gezien automatisch voorzien van een extensie.

Perfecte combinatie zou te werken zijn met MacOS 9 en MacOS X lijkt me dan voor jou! (Beide systemen kennen de verschillen en nieuwigheden van elkaar)

(Als je mappen hebt waarvan alle bestanden eenzelfde extensie moeten bijkrijgen is dit wel te doen met een lijntje UNIX-code in de Terminal denk ik. geef maar een gil hier als het zo is, dan moet je niet handmatig document per document van dezelfde extensie voorzien.)

In OSX bestaat nog steeds de oudderwetse type / creator informatie. Deze info moet echter wel gekoppeld zijn aan een bij de computer bekend programma. Je moet dus Illustrator 10 of CS hebben om het document te kunnen openen. De methode van JeePee zou moeten werken, ook zonder extensies te tikken.

De type/creator info is niet zomaar te zien met appeltje -i, maar met programma’s als PathFinder of SuperGetinfo wel.

Ten slotte zijn er wel applescriptjes te vinden die eventueel de boel kunnen omzetten.

Sterkte