Mac OS X-tensies ???

Hallo iedereen,

ik heb nu al een tijdje MacOs X draaien op mijn nieuwe eMac (700), maar ik heb enkele probleempjes met oude documenten die werden aangemaakt op de iMac (Rev A) onder OS 8.6 en bewaard op een externe harddrive LaCie (80 Gb).

Sommige documenten werden bewaard zonder extensie (??), enfin, IK heb er nooit een achter getypt. Onder OS 8.6 werkte alles perfect, tot ik de harddrive heb gekoppeld aan de eMac, en redelijk wat bestanden niet meer automatisch worden geopend. Ik moet het OS zeggen wat voor bestand het is om het te kunnen openen. (Bijvoorbeeld een bestand dat ooit is aangemaakt met Illustrator wordt niet meer automatisch met Illustrator geopend wanneer je dubbelklikt op het bestand… Met OS 8.6 was dat WEL het geval…)

Iemand enig idee waar hier de oorzaak van is, en hoe ik dat kan oplossen ??

Tom

Ik heb niet zo heel veel ervaring met classic os'sen maar volgens mij is het zo dat voor X geen extensies nodig waren omdat alles in de resource forks werd gezet. X gebruikt wel extensies, ik weet alleen niet of X de resource forks van classic goed pakt. Dat zou wel moeten volgens mij. Dus zijn misshien de resource forks niet meegegaan op de externe schijf. Het makkelijkste lijkt me om gewoon in 8.6 de bestanden een extensie te geven als je ze bewaart, dan moet X ze zeker doeg herkennen.

Ik weet niet of dit het probleem voor je oplost, maar je zou het volgende kunnen proberen:

Klik een keer op de betreffende file, Toon info of Appletje i en dan het betreffende programma aanwijzen en daarna op Wijzig alles onder Gebruik dit programma om alle documenten van dit type te openen klikken.

Maar misschien had je dit al geprobeerd… :slight_smile:

Je schrijft dat je de documenten op een externe schijf hebt opgeslagen. Dus zul je de programma's waarmee ze aangemaakt zijn wel op je interne schijf van de iMac hebben staan. Hang je de schijf aan de iMac, dan herkent de Mac de bestanden, omdat de bijbehorende programma's aanwezig zijn.