Mac OS X Tiger en Internet Security

Onlangs las ik in een Engels magazine een artikel over veiligheid mbt OS op computers. Free BSD was het veiligste, dan enkele Linuxversie en Mac OS X was nauwelijks veiliger dan WIndows. Dan nog maar eens de vraag als er iemand weet als er spyware in omloop is voor Mac OS X, als er virussen zijn en de remedie aub. Ik heb al gehoord dat Norton te vermijden is en gebruik het ook niet meer. Een serieus alternatief?

En: Kun je met Tiger nog alles goed draaien met 512MB Ram? Bijvoorbeeld in combinatie met Adobe Creative Suite 2?

Alvast dank voor een ernstig antwoord!!!

Wat maakt iedereen zich toch altijd druk om veiligheid (vooral windows switchers). Ik gebruik GEEN extra programma's om mijn Mac te beveiligen. Hij staat dag en nacht aan en ik zit altijd op het internet. Nog nooit problemen gehad. Als er ooit een serieuze dreiging komt hoor je het snel genoeg, o.a. via dit forum.

Wat betreft je 2e vraag. Ja, dat moet makkelijk kunnen, maar als je er van houdt om veel programma’s naast elkaar te draaien zou ik er over denken nog wat extra RAM toe te voegen.

Oh ja, ik ben geen windows switcher: ik gebruik gewoon de 2 systemen naast elkaar, mijn Mac als server en creative suite + dreamweaver, mijn pc voor dingen die ik niet met m'n mac kan doen, zoals de Chinese cursus van tell me more.

[quote:7322414195="Sisamnes"]en Mac OS X was nauwelijks veiliger dan WIndows.[/quote:7322414195] Volgens mij is dit klinkklare onzin. Een Brits onderzoek wees juist uit dat Mac OS X en Berkeley Standard Distribution (BSD) Unix de veiligste omgevingen zijn.

http://www.macworld.com/news/2004/11/02/mi2g/index.php

[quote:521fb2033e="Sisamnes"]Onlangs las ik in een Engels magazine een artikel over veiligheid mbt OS op computers. Free BSD was het veiligste, dan enkele Linuxversie en Mac OS X was nauwelijks veiliger dan WIndows. Dan nog maar eens de vraag als er iemand weet als er spyware in omloop is voor Mac OS X, als er virussen zijn en de remedie aub. Ik heb al gehoord dat Norton te vermijden is en gebruik het ook niet meer. Een serieus alternatief?

En: Kun je met Tiger nog alles goed draaien met 512MB Ram? Bijvoorbeeld in combinatie met Adobe Creative Suite 2?

Alvast dank voor een ernstig antwoord!!![/quote:521fb2033e]

Ik weet niet waar je gelezen hebt dat MacOSX nauwelijks veiliger zou zijn dan Windows, want dat is komplete onzin…
Er zijn sites waar je kunt kontroleren hoe open of dicht je OS zit, nou, dan check maar eens met een schone install van zowel OSX als Windows XP Home of Pro, zonder service packs danwel, OSX zit potdicht, XP is zo open en onveilig als maar kan zijn…

Ik gebruik m'n pc dan ook niet om te internetten, die is van de wereld afgesloten. Ik heb het in de bibliotheek gelezen van Brussel, ik zal eens checken in welk artikel dat ook weeral was. Jullie zijn wel erg zeker van juillie zaak. Dus de makers van antivirus en antispy voor de mac zijn gewoon geldkloppers?

https://www.grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2

is het linkje naar shieldsUp om te zien dat je mac ongeloofelijk op slot zit.
Staat volgens mij op meerdere forums, ook van alles over wat je browser vertelt aan anderen. En : Nortonheeft zelf ook al ingezien dat ze voor de Mac niets meer hoeven te maken. Succes met topics nazoeken! :wink:

[quote:537c79a10c="Sisamnes"]ik zal eens checken in welk artikel dat ook weeral was.[/quote:537c79a10c] Ben benieuwd, want onzin is het! [quote:537c79a10c="Sisamnes"]Jullie zijn wel erg zeker van juillie zaak.[/quote:537c79a10c] Inderdaad. [quote:537c79a10c="Sisamnes"]Dus de makers van antivirus en antispy voor de mac zijn gewoon geldkloppers?[/quote:537c79a10c] Inderdaad, vooralsnog zeker, want Mac OS X-gebruikers hebben nauwelijks tot nog steeds niets te vrezen. :D

[quote:1f7aff5f61="Sisamnes"]Ik gebruik m'n pc dan ook niet om te internetten, die is van de wereld afgesloten. Ik heb het in de bibliotheek gelezen van Brussel, ik zal eens checken in welk artikel dat ook weeral was. Jullie zijn wel erg zeker van juillie zaak. Dus de makers van antivirus en antispy voor de mac zijn gewoon geldkloppers?[/quote:1f7aff5f61]

Neen de makers van antivirus zijn geen geldkloppers (althans dat beweren ze toch). Zij hebben dan ook een reden voor anti-virus op de mac die ook wel steek houdt. Als een mac gebruiker een virus mail toekrijgt zou die het virus kunnen afdoen als een windows only document en zijn windows vrienden dit bestand kunnen doorsturen zodat zij toch tenminste kunnen genieten van het document dat hij niet kon lezen.

In realiteit komt het er op neer dat een mac gebruiker zich daar geen fluit van aantrekt :innocent:

daar heb ik niks mee te maken (met mijn windhoos-vrienden) :P Moeten ze maar hun systeem dichtspijkeren of een Apple kopen. Ga geen anti-virus spul aanschaffen voor een ander natuurlijk.

Zolang nog niemand een methode heeft gevonden om voorbij het root password te komen zitten we redelijk save met onze macs

[quote:24a54606e4]Unable to connect with NetBIOS to your computer. [b:24a54606e4]All attempts to get any information from your computer have FAILED. (This is very uncommon for a Windows networking-based PC.)[/b:24a54606e4] Relative to vulnerabilities from Windows networking, this computer appears to be VERY SECURE since it is NOT exposing ANY of its internal NetBIOS networking protocol over the Internet.[/quote:24a54606e4]

Lachen zo’n check met een windhoos bak, dan zit ie ook wel verstopt achter een firewall en een airport extreme