mac os x traag

ik heb nu al een tijdje Mac OS X Tiger maar waar ik me soms echt aan erger is dat als ik ergens klik (dat kan een textvlak zijn, een toetsaanslag in Adium, een verzendknop) en dan is Tiger nog wel is snel geneigd om dat soort "even w88 cirkeltje" tevoren te toveren.

In Adium heb ik vaak last dat ik text typ en het pas 4 seconden later op me beeld ziet.
Als ik een textvlak ergens klik wil het nog wel is heel lang duren waardoor ik het programma foceer stop.

En noem maar op. Mac OS X geeft me hierdoor een beetje een traag gevoel en ik haat het een beetje.

Meer mensen hierlast van? Zal het mijn Mac Mini (met 512mb) zijn? Of Tiger? Zal ik het opnieuw installeren? etc.

Groet,
Mike.

wat voor een mac heb je? heb je tiger over panther heen geinstalleerd of heb je een schone installatie gedaan? als je het over panther hebt heen geinstalleerd zou een schone installatie je weleens kunnen helpen. wellicht kun je wat meer geheugen in je mac plaatsen (want daar houdt Tiger wel van) of wat minder programma's op de achtergrond draaien.

ik heb Tiger schooon geinstalleerd, en heb een Mac Mini met 512mb-ram (vraag ik dan om probleme?:P).

Ik kan idd wel wat meer RAM dan gebruiken, maar vroeg me af of andere mensen hier ook van last hebben. (misschien heeft Tiger of de Mac Mini veel last van ofzo).

iig bedankt voor je reactie.

Deze problemen zou je niet mogen hebben met je Mac mini. Of heb je extreem veel andere programma's open staan op dat moment?

periodiek FontCacheCleaner eroverheen halen doet wonderen.

[quote:2f4741adff="larridon"]Deze problemen zou je niet mogen hebben met je Mac mini. Of heb je extreem veel andere programma's open staan op dat moment?[/quote:2f4741adff]Nope, ik zorg altijd dat het er zo minmogelijk zijn. Iig draait Mail & Skype altijd.

[quote:096005351f="Arjan Biel"]periodiek FontCacheCleaner eroverheen halen doet wonderen.[/quote:096005351f]Het programma wat je hier beschrijft doet volgens zijn officiceele homepage iets anders: http://homepage.mac.com/mdouma46/fontfinagler/

Even zo goed draaien?

Ik heb het zelfde probleem, maar ik heb (ook) geen flauw idee wat ik eraan zou kunnen doen.

nu we het toch over het trage mac mini gedoe hebben...

1ste generatie, 1.42 ghz…

probleem: opstarten
beschrijving: opstarten is de ene keer redelijk snel, en de andere is doet ie er :? meer dan 5 minuten over… kapotte hardeschijf? :frowning:

P.S. kan toch niet komen door mijn volle bureaublad? want hij doet er erg lang over bij het opstarten met de grijze appel in beeld… en ook wel eens met het balkje

Ik heb dat mijn open & save dialog ( :apple: + o of :apple: +s ) erg traag is. Vaak duurt de 1e keer dat ik dat op vraag in een programma zon 10 tot 15 seconden :x

Een eeuwigheid voor zoiets simpels in ieder geval.

Ik heb dan geen mini maar een powerbook maar zit vergelijkbare cpu in…

In adium etc heb ik geen last eigenlijk alleen dat ene ding :frowning:

[quote:d55d890cf4="lowfi"]Ik heb dat mijn open & save dialog ( :apple: + o of :apple: +s ) erg traag is. Vaak duurt de 1e keer dat ik dat op vraag in een programma zon 10 tot 15 seconden :x

Een eeuwigheid voor zoiets simpels in ieder geval.

Ik heb dan geen mini maar een powerbook maar zit vergelijkbare cpu in…

In adium etc heb ik geen last eigenlijk alleen dat ene ding :([/quote:d55d890cf4]idd ja, het is zo hinderlijk. Ik heb ook last dat bij die simpele dingen dat het soms toch nog wel 5 tot 10 seconden of meer duurt.

[quote:1fee600f3a="sparkle"]ik heb nu al een tijdje Mac OS X Tiger maar waar ik me soms echt aan erger is dat als ik ergens klik (dat kan een textvlak zijn, een toetsaanslag in Adium, een verzendknop) en dan is Tiger nog wel is snel geneigd om dat soort "even w88 cirkeltje" tevoren te toveren.

In Adium heb ik vaak last dat ik text typ en het pas 4 seconden later op me beeld ziet.
Als ik een textvlak ergens klik wil het nog wel is heel lang duren waardoor ik het programma foceer stop.

En noem maar op. Mac OS X geeft me hierdoor een beetje een traag gevoel en ik haat het een beetje.

Meer mensen hierlast van? Zal het mijn Mac Mini (met 512mb) zijn? Of Tiger? Zal ik het opnieuw installeren? etc.

Groet,
Mike.[/quote:1fee600f3a]

Hoeveel programma’s heb je dan open staan, wanneer je die tektvertraging bij Adium hebt?
Ik werk op een iMac Bondi 233Mhz en 350 MB RAM en de enige tekst vertraging die ik wel eens heb (met een MSN Messenger cloon) is met Mercury, maar dan max. 1 seconde vertraging, als Safari en iTunes ook open staan. Met Adium nooit die vertraging meegemaakt.

eeh is Adium dan zo'n geweldig efficient programma. Had namelijk wel eens gestoei mee ook. Maar ik gebruik hem niet meer. En mij hoor je niet klagen over prestaties, wel andere dingen :P

Dus als het alleen Adium is… bedoel met mijn iBook zou het net wat langzamer moeten gaan.

[quote:0d9abfd985="LuniX"]eeh is Adium dan zo'n geweldig efficient programma. [/quote:0d9abfd985]

Nee. Het verzenden en ontvangen van files lukt niet of gaat heel traag, minder dan 1Kb per seconde. Microsofts MSN Messenger of Mercury is dan aan te raden.

met msn kan ik ook geen bestanden ontvangen enversturen, hij begint wel maar dan krijg je een abort!! :?

[quote:ed5f85e010="arnout"][quote:ed5f85e010="LuniX"]eeh is Adium dan zo'n geweldig efficient programma. [/quote:ed5f85e010]

Nee. Het verzenden en ontvangen van files lukt niet of gaat heel traag, minder dan 1Kb per seconde. Microsofts MSN Messenger of Mercury is dan aan te raden.[/quote:ed5f85e010]Als ik files verstuur met Adium gaat gem. met 6 kbps bij mij. Overmorgen komt trouwens de nieuwe MSN Messenger voor Mac. Hoop dat die gaat 0wnen.

[quote:7b8cd76a57="arnout"][quote:7b8cd76a57="LuniX"]eeh is Adium dan zo'n geweldig efficient programma. [/quote:7b8cd76a57]

Nee. Het verzenden en ontvangen van files lukt niet of gaat heel traag, minder dan 1Kb per seconde. Microsofts MSN Messenger of Mercury is dan aan te raden.[/quote:7b8cd76a57]

Ik vind Mercury echt niet aan te raden. Opzich beter dan die oude versie van MSN voor Mac, maar Mercury loopt bij mij ontzettend vaak vast, kan niet veel gesprekken tegelijk hebben of hij laadt het Tabbed Chat scherm gewoon helemaal niet. iChat is natuurlijk leuk, als de mensen die je online wil spreken het ook hebben. En ik ben een van de weinigen in mijn kennissenkring met een Mac…

Nog 1 dagje en de nieuwe MSN komt uit, w8 daar dan op. Dat ben ik aan het doen, want de rest vind ik eigenlijk meuk. iChat niet uiteraard. Ik zal M$ niet voorop zetten, kom nou... Maar nee echt het zag er goed uit die nieuwe versie en dat is echt bijna het enigste waar ik mij aan erger bij de huidige versie (dat ie zo lelijk is dus heh). Ik hoop op een dag ooit M$ free te zijn... :cry:

Een maat van me het zelfde probleem gehad. Ding leeg gehaald, opnieuw gepartitioneerd. En daarna weer draaien als een zonnetje... Echter tijdens de installatie heeft ie een hoop weggelaten (overbodige printerbestanden etc etc). Misschien daar ook eens kritisch naar kijken.

Printerbestanden mogen niets uitmaken. Ze nemen wel schijfruimte in, maar worden niet aangesproken door het systeem.

Kijk eens met activiteitenweergave of er zware dingen draaien.

Je kunt een tweede account aanmaken, kijken hoe snel dat gaat…

Kijk of er niet te veel dingen bij het inloggen al opstarten…

Staan er widgets open die veel van het systeem vragen ?