MAC osX applicaties en een NAS (network attached storage)

Concreet dus een paar vragen.

Ik heb een hele hoop fotos in folders staan op de netwerkschijf : Hoe kan ik deze in iphoto importeren ZONDER dat ze naar de lokale schijf van de mac getrokken worden EN… hoe kan ik dit doen voor 2 macs (zodat niet alleen de foto’s maar ook de library gedeeld staat op de NAS) Dus : zodat we deze library met verschillende macs kunnen benaderen met verschillende users.

Itunes : La meme chose. Shitload muziek op de nas staan , geen probleem . Importeren in itunes : no problem … maar hoe zet ik de ituneslibrary centraal zodat ze in te lezen is door verschillende users vanaf verschillende mac’s ?

En de homefolder. : Is het mogelijk om de homefolder van de user STANDAARD te redirecten naar een folder op de NAS ?

Op de iphoto vraag heb ik misschien wel een antwoord gevonden , maar het itunes en homefolder gedeelte blijft wat tasten in het duister. Misschien dat jij (net als ik bij windows-vragen) deze vraag al 1000 keer gehoord hebt … en het antwoord nu al blindelings achterwaarts op een rol wcpapier kunt schrijven … Maar ik zou het geweldig vinden als ik even mag zonnenbaden in het licht van uw apple wijsheid

Wat je kan doen is via bv het programma Iphoto Buddy een nieuwe Iphoto Lib maken op de NAS Dit geld eigenlijk het zelfde voor de Itumes.

Homefolders zou ik niet aan beginnen aangezien het mounten vanaf de NAS pas gebeurt als je ingeloged bent en dus geen nut heeft.
Ik heb dat hier opgelost door met MacOS X Server portible home dir te maken voor mijn users.
Maar dat gaat denk ik te ver voor jou situatie. (zo niet kan ik je er wel bij helepen met opzetten) :apple:

Euuh is die NAS een server ? en draait er een deftige *nix distro op ? dan is [url=http://www.deleet.de/projekte/daap/daapd/]daapd[/url] wel een leuke oplossing

Voor die foto’s weet ik niet zo snel een deftige oplossing maar ik zou het zo doen:

je kan die NAS mounten op je desktop neem ik aan ? dan iPhoto opstarten met (ik weet het niet zeker) appeltje ingedukt(en anders alt), dan kan je de iPhoto bibliotheek kiezen die je wilt , en als je er nou voor zorgt dat er een kant en klare iPhoto bibliotheek op dat gemounte volume klaar staat zou ik niet weten waarom dat niet zou werken.

succes J

voor itunes kan je ook instellen waar je je muziek wil zetten, maar je kan best in je muzieklibrary een snelkoppeling naar de nas maken (naar waar de library staat). Want als itunes de library niet kan vinden (nas afgekoppeld ofzo) dan reset die de locatie, en als je snelkoppeling doet vermijd je dit resetten.

Ik doe hetzelfde maar dan met een gewone externe schijf. (dan wel maar vanaf 1 computer)

iphoto weet ik niet, maar dat zou volgens mij hetzelfde moeten werken.

Hoi , Eerst en vooral , bedankt voor de hulp allemaal , apprecieer dit echt.

Met Iphoto is het al gelukt.
Gewoon de library deleten en er een nieuwe aanmaken op de NAS.
Vervolgens alle mapjes met fotos een voor een in iphoto slepen waarna hij die overcopieerd in die library directory op de NAS (zou hou ik mijn persoonlijke structuur ook nog een beetje bewaard)

Nu Itunes nog.
De mp3’s op de NAS zetten is geen probleem.
De mp3’s toevoegen in de library van Itunes is ook geen probleem
maar nu zou ik de Itunes library OOk op de nas willen zetten (zodat ik ze kan benaderen vanaf twee mac’s) net zoals ik hierboven gedaan heb met Iphoto.
Maar als ik de ITUNES folder met de library files op de NAS zet maakt Itunes er lokaal een nieuwe aan . Een snelkoppeling in die lokale dir zetten naar de library files op de nas werkt ook niet.

jullie stelden het volgende voor :

…“maar je kan best in je muzieklibrary een snelkoppeling naar de nas maken (naar waar de library staat)”…

Is dit niet wat ik doe ? of doe ik iets fout ?
(ps ik heb in de itunes preferences de boel al omgejodeld naar de nas) dus dat de itunes dir op de nas moet staan … maar toch maakt ie ze lokaal aan.

We are very very close :slight_smile:

stuur [url=http://forum.macosx.nl/profile.php?mode=viewprofile&u=846]unSOUND[/url] een PB die weet hier net effe meer vanaf dan ik ;)