mac osx op een oude G3 ibook installeren

Weet iemand misschien of het verstandig is om mac osx op een oude G3 ibook te plaatsen. er staat nu os9.2 op maar ik wil osx erop zitten zodat ik er een airport op kan zetten om draadloos te kunnen internetten. ik ben alleen bang dat hij straks niet meer vooruit te branden is heeft iemand tips.

alvast bedankt

Robert

Deze vraag is al heel wat keren gesteld en de ouwe rotten op dit forum verwijzen dan doorgaans naar de zoekfunctie bovenaan de bladzij, maar [url=http://www.google.com/search?hl=nl&q=+site%3Aforum.macosx.nl%3A+ZOEKTERM&btnG=Zoeken&lr=lang_nl]deze googlelink[/url] is wat effectiever.

Om te beginnen moet je controleren welke [b:a176521e02]firmware[/b:a176521e02] en op je iBookje zit, want voordat je OSX erop zet, moet die ge-update worden. Als je geluk hebt is dat al gebeurd, maar zolang je ons niet vertelt om [b:a176521e02]welke iBook[/b:a176521e02] het gaat, weten we ook niet welke firmware er nodig is.
Je kunt de firmware controleren door op te starten met de toetsen [command], [option], [O] en [F] (open firmware)

Je hebt OSX.3 en OSX.4 : Panther en tiger. Ze vragen allebei ongeveer evenveel van je systeem, maar Tiger vereist een firewire-poort, en Panter alleen maar een usb-poort. Je doet er wel goed aan [b:a176521e02] minimaal 256 MB geheugen[/b:a176521e02] erin te steken; vanaf 512 begint het echter pas echt lekker te lopen.
Alleen: omdat iBookjes alleen SO-DIMM reepjes slikken, kan dat een dure grap worden.

veel succes met het huiswerk. :wink:

Even iets anders: je kunt onder 9.2.2 er ook wel een airport inzetten hoor :) mijn vader had vroeger ook een iBook G3 met 9.2.2 die prima onder ons draadloze netwerk draaide :)

Ik post dit op een iBook G3 500 onder OS X 10.4.5, dus het kan wel degelijk, verwacht alleen geen wonderen. Dit is mijn "ik hang op de bank en wil een beetje surfen/mailen" iBook en werkt prima, maar moet ook wel even opmerken dat er 576 Mb intern geheugen in zit, anders is het echt niet te doen, veel te traag, nu is het prima te doen zolang je dus maar geen PS wilt draaien met 6Mb RAW files of zo :)

Final Cut S/P/E zal ook niet snel zijn, zeker 8)