Mac & Pc netwerkje

Hellup ons,

Ik heb het forum doorgespit maar kom er niet uit. We zijn al een hele avond bezig om ons netwerkje aan de praat te krijgen maar het gaat ons niet lukken.

We hebben een ADSL Speedtouch usb-modem. Op de PC draait een standaard XP en op de eMac draait OSX 10.2.6.

Normaal gaat het internet via de PC naar de Mac toe. Dat ging een lange tijd goed met een cross-link kabel. Maar sinds vanavond niet meer. Ik heb op de eMac een programma up-date gedraait. Daar stonden onder andere twee security updates bij. Misschien dat het daar aan ligt.

Omdat het van de PC naar de Mac niet meer lukte zijn we het gaan proberen van de Mac naar de PC. Maar helaas na een aantal uren ergernis geven we het bijna op.

Kan iemand ons vertellen wat de ideale omstandigheden moeten zijn voor zo’n simpel netwerkje???

Check de ip's/netmasks op beiden dozen en zorg dat ze allebei in de range 10.0.0.0 zitten met netmask 255.255.255.0 dus van 10.0.0.1 tot 10.0.0.254. Probeer eens te pingen en paste eens wat je dan krijgt.

koop een router !

[quote:bf9b3fc5d6="EagerB0bNerd"]koop een router ![/quote:bf9b3fc5d6]

met usb ?

Een router kopen schiet niet op aangezien je een USB modem hebt.... :( Dan zou je een ADSL modem/router moeten kopen, die zijn dr wel te krijgen. Durf alleen niet te zeggen wat dat grapje kost,

Dank iedereen, maar het blijkt dat de pc na de mac opgestart moet worden dan ziet de pc pas de internet-deling, die ik aan heb gezet onder systeemvoorkeuren; samengebruik. (is altijd hè als je hulp zoekt, dat het dan ineens wel wil lukken :oops: ) Dus het doet het nu, gelukkig, pffff. Maar iedereen bedankt voor jullie snelle reactie. :D

[quote:967f31ca40="Aqua1"][quote:967f31ca40="EagerB0bNerd"]koop een router ![/quote:967f31ca40]

met usb ?[/quote:967f31ca40]

ja, waarom niet ?
kijk bijv. eens bij Draytek:

[i:967f31ca40]De DrayTek Vigor 2200USB is een router waarop een reeds aanwezige USB ADSL modem kan worden aangesloten. PCs welke via standaard (10/100BaseT) Ethernet netwerkkaarten aangesloten zijn op de DrayTek Vigor 2200USB hebben dan gezamelijk toegang tot het internet alsook firewall en VPN faciliteiten. Aangezien de DrayTek Vigor 2200USB een eigen (host) USB poort heeft kan de USB ADSL modem rechtsreeks op de router worden aangesloten.
[/i:967f31ca40]

Erg leuk idee van Draytek, maar hij is (als ik het goed begreep) wel wat duurderdan een Alcatel Speedtouch modem en router. Kost tussen de 150 en 170 euri, ben je compleet van het gezeik af, behalve dat er nog een kleine update op gezet moet worden met een Wintendo....