Mac Pro 2009 boot selectie OWC of SSD

Ik heb sinds vandaag een 2009 Mac Pro (met 5.1 firmware).
Daar zit een 120Gig OWC PCI kaart in met daarop een cleane install van Mac OS Siërra.
Nu heb ik mijn oude boot SSD erbij in gehangen, bij het opstarten met alt kan ik mijn oude El Capitan bootdisk selecteren, maar hij blijf toch naar de OWC booten.
Is er ergens een setting waardoor die nu alleen maar kan/mag/wil booten van de OCW controller??
Ik kan wel de migratie assistent gebruiken, maar wil eigenlijk gewoon mijn “oude” schijf 1 op 1 kopiëren.
Heb nu opgestart naar de Recovery Disk, kijken of ik hier vandaan iets kan. (Eventueel Time Machine backup zo terug zetten.)
De “oude” schijf komt uit een Mac Pro 1.1 (met 2.1 firmware)

Je verhaal is erg warrig!

Je oude SSD is dus te zien en aanklikbaar, maar wanneer ie boot, boot ie in Sierra??
Wat denk je zelf dat dat betekend??

Daarbij zou ik dus wel een clean install adviseren, het bewijs ervoor draag je zelf al aan.

Ja en dan gaan mensen zoeken op de Apple manier, maar ik heb geen idee wat je met Recovery denkt te gaan doen?
Spijkers zoeken op laag water, zoiets.

Oh ja, er is een hele simpele manier bij een Mac Pro om die ene SSD te forceren, je trekt die Sierra er gewoon ff uit, en probeer t dan nog eens.
Dan moet ie wel, and if not,…you got your answer.

Logica blijkt niet voor iedereen logisch.

Ik heb door de jaren heen overal en altijd gelezen dat een van de grote voordelen van Apple computers is, dat je gewoon je schijf zo over kan zetten en weer verder.
De “oude” SSD schijf functioneerde 2 uur daar voor nog prima.
Wat ik mij nu afvraag is, kan ik nu met zo’n OWC controller alleen nog maar daar vanaf booten en niet meer vanaf m’n reguliere schijven??

Ik heb (na eerst een image gemaakt te hebben) de OWC gewist en vervolgens gereboot, met als gevolg dat ie boot naar de recovery partition, ondanks dat er 2 bootable partities op de SSD staan (El Capitan en Mavericks)
Er zit (inmiddels zat) een GForce GT 120 videokaart in, waarvan ik inmiddels begrepen heb dat die niet lekker samenwerken met El Capitan??

Nee, je hebt er helemaal niets van begrepen.

Je had die actie kunnen vermijden door te pogen wat ik voorstelde!

Slaat als een tang op een varken!

Wat je zegt over de GT120, is ook grote onzin.

En advies om clean install te doen negeer je ook, dus ik ga je niks meer uitleggen, sterkte nog.

Ik heb nog maar 1 bakkie koffie op, dus ik zal me maar even inhouden met reageren, maar jij hoeft niets meer “uit te leggen” want ik schiet er uiteindelijk niets mee op…
Overigens was die installatie van Sierra niet helemaal clean aangezien er de (voor mij on)nodige extras van oa Adobe op geïnstalleerd waren, die ik toch niet ga gebruiken…

Maar goed, ik heb de OWC controller verwijderd, met als resultaat dat ie niet boot, schijf terug in de oude Mac Pro, gewoon booten.
El Capitan terug gezet met Time Machine, boot ook niet…
Ben nu een eigen clean install aan het doen en daarna maar alles terug zetten met de migratie assistent.
Mijn voorlopige conclusie: een aangepaste installatie van El Capitan uit een niet officieel ondersteunde Mac werkt dus niet op een officieel ondersteunde Mac.

Nadat je alle aanwijzingen in de wind slaat en met je eigen ‘expertise’ aankomt, die nergens op sloeg, ga je dus toch maar de geadviseerde clean install doen.
Maar dat had je natuurlijk zelf bedacht! :sunglasses:

Het is trouwens OWC.

Als jij zo’n expert zou zijn dan had je gezegd dat mijn installatie van El Capitan met een aangepaste BOOT.EFI niet gaat werken in een nieuwere officieel ondersteunde Mac…

Sommigen hebben tips in gebarentaal nodig denk ik.

En jij dacht; Try, try, try again and hope for a different result!
Dat is een veeg teken!

En wat heet expert,…in het Land der Blinden,… :sunglasses:

Mijn oude SSD boot en werkt probleemloos in mijn oude Mac Pro, conclusie: die is dus niet stuk/overleden of wat dan ook.
Ja, dan ga ik eerst het een en ander proberen, voordat ik op mijn vrije zondagochtend mijn toch al spaarzame vrije tijd ga spenderen aan een nieuwe installatie & en vervolgens gegevens over zetten, wanneer er misschien een veel simpelere oplossing is…
Wat heb ik er van geleerd, niet meer op OneMoreThing om hulp vragen…

Hoezo, ik heb toch aan gegeven dat ie gewoon normaal functioneert/boot.
Als je auto niet start is jouw conclusie direct dat er een nieuwe motor in moet???
Nee, dan kijk je eerst zelf, of de wegenwacht, of je garage wat er aan de hand is…

Jij stopt een MP 1.1 schijf in een 5.1 en verwacht dat alles werkt?
En de zin de ik type begrijp je ook al niet,…daaruit had je al mogen opmaken, dat dat idd niet werkt.

Liefst hebben de meesten hier, dat ze zelf niks opzoeken en graag zien dat ‘wij’ dat dan even heel duidelijk neerpennen.
Nu probeerde ik jouw eigen hersenen te activeren, maar t’is duidelijk dat dat niet gelukt is.

[quote=HenryMacPro url=https://www.onemorething.nl/community/topic/mac-pro-2009-boot-selectie-ocw-of-ssd/#post-3085701 time=1502019838]
Wat heb ik er van geleerd, niet meer op OneMoreThing om hulp vragen…[/quote]

Blijven doen! Er zijn ook wel aardige mensen hier. Sommigen blijven een beetje in hun puberale gedrag hangen en hebben wat fatsoen in hun opvoeding gemist. Maar wees gerust, er zijn hier ook aardige mensen.

Ja, aangezien dat nou net een van de pijlers is waarop Mac OS is gebouwd, ga ik daar wel van uit ja.
Dat El Capitan op mijn Mac Pro 1.1 in feite geen legitieme OS versie is, daar had ik geen rekening mee gehouden.
Had ik nog Mac OS X Lion er op staan, dan zou het naar alle waarschijnlijkheid geen probleem hebben opgeleverd.

Trek je van de manier van communicatie van Carp niet teveel aan. Op zijn manier probeert hij je te helpen en is heus wel ter zake kundig. Probeer gewoon de essentie uit zijn reacties te halen en negeer de rest eenvoudigweg. Denk daarbij maar aan het spreekwoord “Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is”.

Er zijn tegenwoordig twee verschillende versies van El Capitan. Een normale versie en één voor Mac’s die Sierra niet ondersteunen. Die laatste is verborgen in de App Store en alleen toegankelijk via de support pagina. Misschien dat het daarmee wel lukt.

https://support.apple.com/nl-nl/HT206886