Ik sta op het punt om m’n Windows PC & Mac G4 PPC te vervangen met een iMac 24"
of een Mac Pro met de Wacom Cintiq 21UX LCD tablet (pen-screen)
of eventueel (tijdelijk) m’n huidige LG 21" daarop aan sluit.
Mn budget is zo’n 8000 euro, maar daar komt ook nog de CS3 Master Collection bij,
de Time Capsule (1 TB), Pantone Color Bridge, Windows XP + Parallels Desktop bij.
Als ik de iMac 24" met de Mac PRO vergelijk qua prestaties komt dat redelijk overeen,
hoewel je de Mac PRO meer kunt uitbreiden.
Ik ben zowel actief op DTP gebied als Webdesign/multimedia,
zijn er hier mensen die ervaring hebben met de Wacom Cintiq?
Ik heb zelf ook net een Mac Pro met een Cinema Screen erbij gekocht en ik kan het iedereen aanraden. Voor de iMac wou ik eerst ook gaan maar de uitbreidmogelijkheden hebben me overtuigt.
De iMac is niet bedoeld voor professioneel gebruik, hoewel er wel voor geschikt. Als dat je budget is en je moet er je brood mee verdienen, ga dan voor een MacPro en koop geen iMac...
Als je afhankelijk bent van kwaliteit, dan is goed materiaal een vereiste en dan voldoet de iMac matig. Zo is het scherm niet altijd egaal van kleur en loop je dus kleuren mis. Verder valt er weinig te vervangen aan de iMac, dus loop je sowieso vast bij een defect.
ik raad de time capsule af. Met name als je je backup draadloos wilt laten werken. Ik heb heb m zelf gekocht op basis van het feit dat hij een draadloze oplossing is voor een continue backup, maar het is oeverloos traag. 35 gig in drie dagen. Dus ik zou kijken naar een goedkopere én nu nog functionelere oplossing als een aparte harde schijf als schijf backup en permanente backup. Dan hou je gelijk geld over om naar n macbook Pro te gaan.
Verder vind ik de cintiq een goede keus, al werkt de intuos vergelijkbaar.
Bedankt voor de reacties :) Gaan voor Apple Pro dus. Kun je met die Parallels Desktop OSX en XP tegelijk draaien? Hoeveel GB werkruimte zal ik nodig hebben om OSX & XP, met 6 adobe programma's, 4 internetbrowser en nog wat andere programmatjes tegelijk te kunnen draaien?
@ godoftheapes; komt het beeldscherm ook goed over qua druk kleuren? Neem je em daad werkelijk wel eens op schoot? (ivb die 8,5 kilo)
En over die Time Capsule, dan twijfel ik nog steeds, ik zal hem hooguit gebruiken voor een stuk of 20 mbtjes per dag. Kun je misschien vertellen hoe dat backuppen in z’n werking gaat? Het liefst wil ik dat zonder handen doen zeg maar…
[quote:68fff20f79="Monsta"]Bedankt voor de reacties :) Gaan voor Apple Pro dus. Kun je met die Parallels Desktop OS X en XP tegelijk draaien? Hoeveel GB werkruimte zal ik nodig hebben om OS X & XP, met 6 adobe programma's, 4 internetbrowser en nog wat andere programmatjes tegelijk te kunnen draaien?
@ godoftheapes; komt het beeldscherm ook goed over qua druk kleuren? Neem je em daad werkelijk wel eens op schoot? (ivb die 8,5 kilo)
En over die Time Capsule, dan twijfel ik nog steeds, ik zal hem hooguit gebruiken voor een stuk of 20 mbtjes per dag. Kun je misschien vertellen hoe dat backuppen in z’n werking gaat? Het liefst wil ik dat zonder handen doen zeg maar…[/quote:68fff20f79]
Met Parallels heb ik geen ervaring maar ik heb wel veel Adobe software en wat scripting zooi draaien wat ik gemakkelijk haal met mijn 4 GB, ik benut zelfs amper de helft dus met die 4 moet Parallels er makkelijk bij draaien.
[quote:8f179ca18f="Monsta"]Bedankt voor de reacties :) Gaan voor Apple Pro dus. Kun je met die Parallels Desktop OSX en XP tegelijk draaien? Hoeveel GB werkruimte zal ik nodig hebben om OSX & XP, met 6 adobe programma's, 4 internetbrowser en nog wat andere programmatjes tegelijk te kunnen draaien?[/quote:8f179ca18f]
Voor het draaien van zwaardere programma's wordt het simultaan draaien van XP en OSX afgeraden. XP (of Vista) kan onder Parallels of VMWare geen optimaal gebruik maken van de kracht van je computer. Native draaien van CS3 is toch de beste manier.
[quote:8f179ca18f]@ godoftheapes; komt het beeldscherm ook goed over qua druk kleuren? Neem je em daad werkelijk wel eens op schoot? (ivb die 8,5 kilo)[/quote:8f179ca18f]
Ik ben altijd erg huiverig geweest om op een laptop te gaan ontwerpen… kleuren komen nooit goed over, zoals op een los beeldscherm. Wat ik al eerder zei, is dat het leveren van goede kwaliteit begint met het hebben van goede materialen. Bovendien zou ik van het extra geld een extra MacBook kopen en niet onnodig duur gaan doen met een MacBook Pro. Voor je basiswerk blijft een Mac Pro toch de beste keuze.
[quote:8f179ca18f]En over die Time Capsule, dan twijfel ik nog steeds, ik zal hem hooguit gebruiken voor een stuk of 20 mbtjes per dag. Kun je misschien vertellen hoe dat backuppen in z’n werking gaat? Het liefst wil ik dat zonder handen doen zeg maar…[/quote:8f179ca18f]
Ik zou even op de pagina’s van Apple kijken, onder OSX en dan bij TimeMachine. Een 1TB-schijf op je bureau is vele malen goedkoper en werkt sneller. Ik heb zelf de Ultramax van Iomega staan en die past erg mooi bij een Mac Pro.
Als je eenmaal hebt ingesteld wat er [b:8f179ca18f]niet[/b:8f179ca18f] geback-upt moet worden, dan wordt er elk kwartier een back-up gemaakt van de rest. Je hebt er geen omkijken naar. Bijzonder handig en van de manier van terughalen, zal je versteld staan.
[quote:d02366f9bb="Monsta"]Bedankt voor de reacties :) Gaan voor Apple Pro dus. Kun je met die Parallels Desktop OSX en XP tegelijk draaien? Hoeveel GB werkruimte zal ik nodig hebben om OSX & XP, met 6 adobe programma's, 4 internetbrowser en nog wat andere programmatjes tegelijk te kunnen draaien?
En over die Time Capsule, dan twijfel ik nog steeds, ik zal hem hooguit gebruiken voor een stuk of 20 mbtjes per dag. Kun je misschien vertellen hoe dat backuppen in z’n werking gaat? Het liefst wil ik dat zonder handen doen zeg maar…[/quote:d02366f9bb]
Ik zou het zelf bij het standaard geheugen van Apple laten. En dan koop je bij een ander bedrijf 8/16GB geheugen.
[quote:31fd53e0f8="Zerk"][quote:31fd53e0f8="Monsta"]
[quote:31fd53e0f8]@ godoftheapes; komt het beeldscherm ook goed over qua druk kleuren? Neem je em daad werkelijk wel eens op schoot? (ivb die 8,5 kilo)[/quote:31fd53e0f8]
Ik ben altijd erg huiverig geweest om op een laptop te gaan ontwerpen... kleuren komen nooit goed over, zoals op een los beeldscherm. Wat ik al eerder zei, is dat het leveren van goede kwaliteit begint met het hebben van goede materialen. Bovendien zou ik van het extra geld een extra MacBook kopen en niet onnodig duur gaan doen met een MacBook Pro. Voor je basiswerk blijft een Mac Pro toch de beste keuze. [/quote:31fd53e0f8][/quote:31fd53e0f8]
Ehh maar de Wacom Cintiq 21" is een los beeldscherm hoor? De extra mogelijkheid em los van de standaard te halen (of helemaal plat te buigen) en direct met je pen muis op het beeldscherm te tikken lijkt me ideaal, dat de kleuren prestaties van dat ding nog overweldigender zijn vind ik voor die prijs wel een must. Het beeldscherm was even prijzig als het apple 30" Cinema scherm, maar wordt steeds goedkoper (2200 euro). Wat betreft een laptop, daar heb je inderdaad gelijk in..
Ik heb uiteindelijk toch voor de pas geupgrade en in de prijs verlaagde iMac 24" 3.06 GHZ gekozen. Met totaal 4 gb werkruimte en een draadloos (te schattig) toetsenboordje + mightymouse kan ik niet anders zeggen dat ik er zeer blij mee ben (wat een ruimte op mn desktop!). De Mac Pro werd met net even iets te prijzig, wil straks graag ook nog op vakantie :)