Mac SE 30 blijft hangen tijdens opstart

Ik heb nog een oude Mac SE30, die het altijd is blijven doen, uit 1989, jawel! Nostalgie. Nu wordt het toch tijd het ding op te ruimen i.v..m. ruimtegebrek, wil hem dus voor een kleine vergoeding aan een Mac liefhebben overdoen. Nog even gecheckt of hij het nog deed: tijdens de opstart blijft het welkomstscherm (Plaatje met tekst 'Thank God it's not an IBM') staan en verdwijnt ook niet meer. Met andere woorden, hij start niet door.

Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn? Ik heb in een opruimbui tijd geleden ALLE schijfjes diskettes die ik nog had weggegooid (moderne mac vreet die dingen toch niet) dus ik heb ook geen opstartdiskette meer.

Vragen dus:
a. enig idee wat hier aan de hand is tijdens de opstart
b. is er hier belangstelling voor het machientje, uiteraard inclusief de muis en toetsenbord van ‘toen’.

Ah Garfield?

Opstart diskette’s kun je opnieuw maken, er bestaan site’s waar je systeem 6 en 7 kun downloaden. Misschien zelfs wel bij apple? Ik meen dat ze deze versie een poos ter download op hun site hebben gehad.

Ik zou zelf wel een Mac Plus willen hebben, in de grijze kleur niet die vieze beige kleur. En het liefst niet teveel onder de invloed van UV…

Inderdaad uit nogstalgie.

Ik heb een Mac SE uit 1987 die het nog prima doet. Maar hij zou wel een scsi netwerkkaart kunnen gebruiken. Als jouw SE echt overleden is en beschikt over zo'n kaart hou ik me aanbevolen. Een wat minder verkleurde muis zou ook niet slechts zijn :)

ik heb zelfs twee SE'tjes ;)

Ha leuk, de nostalgie breekt nu echt los! Een opstartschijfje aanmaken gaat mij niet lukken want ik heb geen apparatuur in huis dat dit kan, behalve dan de beetje bewusteloze SE. Maar inmiddels ben ik stapje verder. Na aantal keren opstarten met diverse toetscombinaties ingedrukt (vraag me niet meer welke :) ) startt hij door en zie ik de HD40, de harde schijf op mijn buroblad staan. Maar, pech o pech, nu is de muis bevoren! Muis in toetsenbord of achterin de SE, maakt niet uit, de SE reageert niet. Andere muis (ik had er nog een liggen van de Power Mac, over nostalgie gesproken) maakt niet uit: hij doet het niet. Zou dit kunnen komen omdat hij is opgestart extenties uit (shift knop ingedrukt tijdens opstart) of heeft dat er geen bal mee te maken. En dan te bedenken dat ik hem alleen maar tot leven wil brengen om hem de deur uit te doen!

Jullie opmerkingen over de verkleuring herken ik hier: zowel muis als SE kast (ja helaas beige) tonen zware UV sporen, ondanks feit dat SE al die jaren in die mooie hoge blauwe tas, speciaal voor SE ontworpen, is bewaard gebleven.

Strifer, zie zelfs dan jij nog kleuter was toen de SE werd geboren, humor!

Dat geld voor mij ook bijna, ik was 7 toen ik achter zo'n ding gezet werd, en alleen gelaten werd.

314ter, met een mac kon dat, hadden ze je achter een van de pc's uit die tijd gezet (heb ik ook nog mee gewerkt) dan was je als kind geen meter opgeschoten.

Moet nu ff de deur uit. Hopenlijk heb ik bij terugkomst nog een zinvolle tip die miij een stapje verder helpt. Zou het jammer vinden als ik de SE uit moest doen terwijl hij niet in topconditie is :frowning:

Ik zou serieus eens proberen een verse opstartschijf te maken. Probeer systeem 6.0.7 of systeem 7.1.? op de kop te tikken en op een (nieuwe) schijf te krijgen. Oude schijfjes uit 1987 vetrouw ik niet zo, daar is teveel data corruptie bij opgetreden.

Kijk eens of je hem daarmee kunt opstarten.

Ik heb mijn SE ook maar eens opgestart en ja hoor hij doet het nog, zit zelfs nog in mijn net werk.

Ik heb hier een schijf je Disk Tools voor me liggen. Moet ff kijken of die ut nog doet.

:finderoud:

[quote:a20c69ca1e="cezanne"]Strifer, zie zelfs dan jij nog kleuter was toen de SE werd geboren, humor![/quote:a20c69ca1e]

ik moet eerlijk zeggen dat mijn eerste mac een Performa 630 was. de oudjes heb ik later op de kop getikt. Ik heb ook nog twee van die platte LCtjes (400 serie? 475 geloof ik) en twee Mac II’s geloof ik (GX of CX?). Een hoop dus. Mijn oom gebruikte voor die tijd al macs… ik heb het ‘virus’ van hem :wink:

Het schijfje doet het nog. Mischien kan ik het je mailen als .zip ??? als je daar wat aan hebt.

Klink alsof er iets is met de ROM's

[quote:44a65bbfb5="Macosx"]Het schijfje doet het nog. Mischien kan ik het je mailen als .zip ??? als je daar wat aan hebt.

:finderoud:[/quote:44a65bbfb5]
En hoe moet 'ie 'm op een schijfje krijgen dan? Als je 'm op een flop zou kunnen schrijven (ik typte bijna branden ;)) en dat met de ouderwetse landmail zou sturen, heeft hij daar misschien meer aan.

[quote:26d7604df2="fistkikker"][quote:26d7604df2="Macosx"]Het schijfje doet het nog. Mischien kan ik het je mailen als .zip ??? als je daar wat aan hebt.

:finderoud:[/quote:26d7604df2]
En hoe moet 'ie 'm op een schijfje krijgen dan? Als je 'm op een flop zou kunnen schrijven (ik typte bijna branden ;)) en dat met de ouderwetse landmail zou sturen, heeft hij daar misschien meer aan.[/quote:26d7604df2]

Het kan toch zo zijn die er iemand (kennis) dat weer op flop kan zetten 8)

Even naar de links kijken bovenaan het classic form, via die vind je wel opstartschijven en diskutilities voor oudere systemen.

Zo, daar ben ik weer! Dank voor het meedenken. Wat is de huidige stand van het probleem: SE start nu 'gewoon' op, zelfs zonder toetsen in te drukken maar de cursor blijft bevroren. Zou DiskTools dat kunnen oplossen, ik weet het niet. Ga nog maar ff wat dingen proberen.

Als het niet lukt, lijkt me het opstarten vanaf een Systeemdiskette, die ik dus nog niet heb, een serieuse optie.

Ga ff verder vogelen.

Prachtig geluidje trouwens, als je herstart, de tranen springen je in de ogen bij dat geluid. Of word ik nu te sentimenteel :stuck_out_tongue:

PS Strifer, heb jij een pakhuis of zo om al die zaken te parkeren :smiley:

Nou, ben nou zover dat, als je het opstarten lang genoeg de tijd geeft, de zaak tot leven komt. Maar het is geen feest qua snelheid. Zijn we verwend of zo?

Ga de SE dan toch maar aanbieden voor de liefhebber, inclusief blauwe draagtas.
Kleine symbolische vergoeding van een paar tientjes vind ik al OK.
Als de nieuwe eigenaar maar lief voor hem is :slight_smile:

Als er hier interessen is hoor ik het wel, anders zet ik hem op tweedehandsmac.nl