Ik zal proberen kort te omschrijven wat het probleem is.
Als ik m'n macbook (2.0 Ghz, 1 Gb Ram) opstart dan doet hij eerst zoal normaal. D.w.z. apple-logo, ronddraaiend cirkeltje, blauwe horizontale balk die vol loopt, ... Maar dan zou ik normaal direct m'n desktop moeten te zien krijgen. Dit doet hij dus niet. Ik krijg dan een volledig blauw scherm. na een tijdje opnieuw een ronddraaiend cirkeltje en dan plots een zwart scherm met witte letters waarop staat;
(‘naam van computer’)
login:
Password:
Ik heb nooit met verschillende gebrukers gewerkt dus ik heb dit nog nooit moeten invullen, laat staan in een soort DOS-omgeving… Ik kan trouwens toch niets invulllen bij password, dus krijg ik
Password incorrect;
en dan
“couldn’t startup” ofzo en erachter “[25] kextd”
“mdsyncserver” blablabla…
mocht het nodig zijn om de precieze tekst te weten wil ik het de volgende keer wel eens overschrijven. Ik heb al eens opgezocht wat die kextd en zo wil zeggen en het zou om een stap gaan in het opstartingsproces waar een fout in gebeurd is. Nu (eindelijk) m’n vraag;
Wat kan ik daaraan doen?
Als ik er niets kan aan doen, hoe kan ik dan nog m’n gegevens redden? Via opstarten met install-cd heb ik al eens gekeken, maar als leek durf ik niet echt veel te doen in die menu’s…
Macintosh: How to Reset PRAM and NVRAM
This document explains how to reset the parameter random access memory (PRAM) and nonvolatile RAM (NVRAM) on Macintosh computers.
Resetting PRAM and NVRAM
Shut down the computer.
Locate the following keys on the keyboard: Command, Option, P, and R. You will need to hold these keys down simultaneously in step 4.
Turn on the computer.
Press and hold the Command-Option-P-R keys. You must press this key combination before the gray screen appears.
Hold the keys down until the computer restarts and you hear the startup sound for the second time.
Release the keys.
Your computer’s PRAM and the NVRAM are reset to the default values. The clock settings may be reset to a default date on some models.
mijn macbook start niet op
heb PRAM uitgevoerd zoals hier boven…
krijg daarna gewoon appeltje op grijs scherm en daarna blauw scherm me tinstallatie menu
omdat mijn installatie dvd erin zit…
Hoe krijg ik die cd uit mijn macbook
en hoe nu verder ??
- Verwijder eerst al je externe hardware (printers, scanners en dergelijke)
- Opstarten in safe mode (shift toets ingedrukt houden)
- PRAM reset (alt + apple + P + R)
- OF reset (alt + apple+ O + F)
- PMU reset (kbase artikel: 14449)
- opstarten van OS X cd (met de C toets of de alt toets)
- DFA laten lopen, volume bevoegdheden herstellen
- Apple Hardware Test
[quote:600cb03a20="Horloge"]Hoe krijg ik die cd uit mijn macbook[/quote:600cb03a20]
Herstart met muisknop ingedrukt............([size=9:600cb03a20]kan soms even duren[/size:600cb03a20])
Ok, dankzij op te starten in veilige modus heb ik m'n gegevens kunnen branden op een dvd en heb ik opnieuw mac os X geïnstalleerd. Bedankt voor de tip!
Nog een klein vraagje;
Om bepaalde programma’s te verwijderen bv. iCal, iChat, … volstaat het om gewoon in je map programma’s het icoontje naar de prullenmand te slepen? Zullen er geen restanten in je bibliotheek blijven dan?