Mac start niet op van externe SSD.

Ik heb macOS Sierra geinstalleerd op mijn externe SSD en wil deze gebruiken om mee op te starten. Tot nu toe is dit me niet gelukt. Mijn mac wil niet opstarten vanaf de SSD, ik heb al van alles geprobeerd, de option-toets tijdens opstarten indrukken, dan wordt de SSD niet gevonden, terwijl Finder de SSD gewoon ziet.

Wie weet hiervoor de oplossing?

Heb je hem wel geselecteerd bij /Systeemvoorkeuren/ opstartschijf?

Heeft die schijf wel een GUID-partitie-indeling?

https://support.apple.com/nl-nl/HT202796

Bedankt voor de reacties, ik heb de schijf proberen te selecteren, maar bij Systeemvoorkeuren / opstartschijf staat deze niet genoemd…
De partitie-indeling is GUID, dus dat moet goed zijn. Wat zou het verder dan kunnen zijn? Ook staat er bij de info van de schijf dat deze niet geschikt is als opstartschijf, wat op zich vreemd is. Ik heb nml. een aantal maanden geleden hetzelfde geprobeerd en dat ging wel goed. Ik heb toen ook geen tijd gehad om alles goed op de SSD te zetten, dus ben er toen weer mee gestopt. Nu wil ik datzelfde weer doen, dus de SSD als opstartschijf, maar het lukt me gewoon niet meer!

Zelf heb ik Windows 10 draaien op een externe SSD, ik heb het volgens deze site gedaan. Ik heb de 2e tutorial gevolgd. Misschien heb je er wat aan.

Dat is met Windows op een externe SSD, volgens mij werkt dat niet voor macOS Sierra. Ik heb de tutorial doorgelezen, maar ik denk niet dat ik daar wat mee opschiet. Is er echt niemand die mij hiermee verder kan helpen?

Kan jouw Mac wel Sierra aan?
Je zult meer info moeten geven: bv welk type Mac en welk OS erop…

Sorry, je hebt gelijk. Hierbij de scherm-afbeelding.

Zoals je ziet draait de mac nu ook op Sierra, dus dat kan.
Ik hoop dat je me verder kan helpen.

Moet je zo’n disk niet eerst blessed maken?

[quote]
You could try using bless to verify whether the disk is recognised as bootable and to potentially bless the disk to make it bootable.

If you can boot into Single User Mode (hold down command-S while booting) or launch terminal from an installer disk you can run bless

First I would try to establish if the drive is bootable or is flagged as the boot drive all by using

bless --info /Volumes/yourSSDdrive

The state of your drive’s blessed system folder

bless --info 

The state of the current boot drive’s blessed system folder

bless --getBoot 

The current actual logical boot volume (e.g. /dev/disk1 )

If you find your drive is not blessed, you can bless it yourself with

bless --folder "/Volumes/yourSSDdrive/System/Library/CoreServices" --bootinfo --bootefi

See the man page for more details: https://developer.apple.com/library/mac/documentation/Darwin/Reference/ManPages/man8/bless.8.htmlp/quote]

Als je voldoende ruimte op je interne schijf hebt, installeer dan een nieuwe Sierra op een tweede partitie en kloon die vervolgens met CCC naar de externe SSD. Probeer dan nog eens op te starten.

Dat blessed maken begrijp ik niet helemaal?
Ik ga proberen om Sierra op een andere partitie te installeren en dan te klonen.

Bedankt voor jullie antwoorden.
Ik kom er nog zeker op terug of het lukt of niet.

Blessed? Zou niet nodig moeten zijn.

Heb je een andere USB poort geprobeerd? Heb je het OS al eens opnieuw geïnstalleerd op de externe schijf?

Toch wijst alles in die richting, aangezien de disk verder prima werkt, de partitie-indeling ook OK is en het in het verleden al eerder goed gelukt is…

Ik heb inderdaad een andere USB-poort geprobeerd en ook het OS al verschillende keren geinstalleerd, dit helpt allemaal niet. Ik heb Sierra al op een andere partitie geinstalleerd, dat gaat goed en dan start de iMac ook van die partitie op. Nu ga ik morgen of anders de volgende dagen CCC downloaden (mag je dit gratis gebruiken?) en deze installatie klonen op de SSD en kijken of de iMac dan op wil starten van de externe SSD.

Ik zou niet weten hoe dat met dat blessed werkt, als iemand mij dat uit kan leggen? Misschien is dat wat minder werk dan klonen?

Alvast bedankt voor jullie meedenken!

Dit gewoon intypen in de Terminal: bless --info /Volumes/NaamVanJeSSDdrive (of icoontje van de SSD drive achter bless --info (+ spatie) slepen).

Als blijkt dat de SSD niet geschikt is of niet ingesteld is als bootvolume, dan type je in de Terminalbless --folder "/Volumes/NaamVanJeSSDdrive/System/Library/CoreServices" --bootinfo --bootefi waar uiteraard NaamvanJeSSdrive de naam van je SSD drive moet zijn, dus niet eletterlijk overtypen of kopiëren.

Als ik dit invoer krijg ik:

finderinfo[0]: 140 => Blessed System Folder is <missing>
finderinfo[1]: 161 => Blessed System File is <missing>
finderinfo[2]: 0 => Open-folder linked list empty
finderinfo[3]: 0 => No alternate OS blessed file/folder
finderinfo[4]: 0 => Unused field unset
finderinfo[5]: 140 => OS X blessed folder is <missing>
64-bit VSDB volume id: 0x50453DC476FA2D43

Als ik dan het 2e commanda invoer dan komt er:

No mount point for /Volumes/SSD/System/Library/CoreServices
Can’t determine mount point of ‘/Volumes/SSD/System/Library/CoreServices’ and ‘’
iMac

Volgens mij is het dus nog niet goed…?

Na deze zin staat de naam van de computer, die heb ik weggelaten, leek me niet interessant. Zou iemand me verder kunnen helpen met het probleem met de (niet) opstartbare SSD?

Probeer eens een andere schijf.

Ik heb zomaar niet een andere externe SSD liggen…! Ik heb nog wel een externe HD, maar die staat vol met data, dus dat wordt heel lastig om die te gebruiken. Wat ik ook al eerder aangaf is dat er bij de info van de SSD staat dat deze niet geschikt is als opstartschijf. Dat vind ik heel vreemd, omdat het wel een keer gewerkt heeft…?!

Laat die info als afbeelding eens zien.