Mac trager door veel software

Onder het windows-platform merk je, dat als je veel software installeerd de computer trager wordt. Ook als de programma's niet aan staan.

Hoe zit dit met macs? Valt het te meten of hebben mensen natte-vinger ervaringen?

dit fenomeen treedt niet op bij de Mac, althans voor zover ik weet. Je kunt onbeperkt programma's installeren. Wel zorgen dat je harde schijf niet helemaal vol raakt en als je veel programma's tegelijk open hebt voor voldoende werkgeheugen zorgen.

Ik heb hier erg veel programma's geinstalleerd, maar het gaat niets trager dan eerst.

Zolang je 10% van je schijf vrij hebt, maakt het niet uit wat je erop zet qua bestanden en/of programma's...

Maar als ik een nieuw account aanmaak dan is dat account zeker wel sneller. En het account waar ik nu op werk dat is ook net nieuw met de install van tiger (clean installl).

Het zal een héél klein beetje trager gaan. De enigste oorzaak hiervan is je harde schijf. Na veel geinstalleerd en geuninstalleerd te hebben zit alles wel een beetje verwarder door elkaar. Doch ik denk dat je het niet zal merken. OS X kan zeer goed met zijn systeembestanden en applicaties om gaan. :wink:

Dat 'OSX hoeft niet te defragmenteren' verhaal is echt nonsense. Probeer het maar es met Drive 10. Als je disk erg gefragmenteerd is zul je een flinke snelheidsboost merken na defragmenteren.

Duurt overigens wel bizar lang op mijn powerbook maar… dan heb je ook wat.

Dus onderstaande sites spreken nonsens???

Apple
TidBITS
Kernelthread

Dat het bij jouw hielp is natuurlijk leuk, alhoewel het placebo effect misschien ook wel een rol speelt, maar om nou te zeggen ‘nonens’…

Ik citeer van de bovengenoemde apple pagina:

[quote:a8518883b3] If you think you might need to defragment
(…)
Another option is to back up your important files, erase the hard disk, then reinstall Mac OS X and your backed up files.
[/quote:a8518883b3]

Goh, waar heb ik dat meer gezien?
:roll:

Tja dan geloof je het niet. Ik merkte een enorm verschil bijvoorbeeld in opstarttijd van het systeem zelf en ook van zware apps. Gooi het gerust op het placebo effect maar dat was het niet.

Ik heb een Macintosh en een PC naast elkaar staan. In windows wordt alles na verloop van tijd trager, omdat als je een programma verwijderd het alsnog register sleutels en andere troep achter laat. Daardoor moet je dus zo nu en dan een register opkuis doen, of gewoon formatteren. In Mac OS X worden programma's vaak gewoon naar je Applications folder gekopieert, in windows worden er nog allemaal pietepeuterige bestandjes naar windows mapjes gekopieert die windows elke keer weer bekijkt etc. in mac OS heb je ook geen register die je vol kan gooien met troep. Onder andere accounts kan het sneller zijn vanwege de preferences en je eigen settings enzovoort.

[quote:8a75453316="TheMarco"]Tja dan geloof je het niet.[/quote:8a75453316] Ik geloof je wel; maar het zou natuurlijk ook door wat anders kunnen komen dan defragmentatie! Drive 10 zal wel meer doen gedurende een onderhoudsrondje (cache legen bv). Probeer maar eens als het weer lang gaat duren, die programma's starten, in te loggen als een andere (nieuwe/schone) gebruiker. Je zult zien dat die progjes dan weer snel opstarten, en daarmee kun je zien dat het dus niks met defragmentatie te maken heeft, maar veeleer met 'vervuiling' in je Thuismap.