Mac uitzetten zonder verbinding te verbreken. Schadelijk?

Beste medeforumleden,

Ik heb een ADSL verbinding en gebruik een ethernetmodem. Nu wil het nog wel eens voorkomen dat je de Mac uitzet zonder de verbinding te (kunnen) verbreken. Het schijnt schadelijk te zijn als je de computer uitzet tijdens een verbinding via LAN tunnelbuilder in MacOS9, maar is dat ook het geval met een ADSL verbinding in MacOS10.2?

Benieuwd naar respons.

Groet,

André.

lijkt mij niet je schakelt toch ook je netwerk verbinding niet eerst uit voor je je mac uitzet

Ik gebruik ook ADSL met ethernet en heb de verbinding nog nooit verbroken, heb ook nooit problemen

Ik kan me bijna toch niet voorstellen dat het uitzetten van jouw PC schadelijk zou kunnen zijn voor welke netwerkcomponent dan ook. In Unix (OS X) worden alle services tijdens het afsluiten stap voor stap uitgezet, dus ook jouw netwerkcomponent.

Zet je je computer uit door de aan/uitknop ingedrukt te houden (een geforceerde stap) dan heb je wel kans dat jouw computer dat niet wilt en met een prompt opstart ipv grafisch. (niet doen dus).

Mac OS X zet zelf alles automatisch uit wat uitgezet moet worden. Als je bijvoorbeeld een inbelverbinding hebt en je zet je mac uit wordt de verbinding ook automatisch verbroken

Bedankt. Had via een Apple medewerker vernomen dat uitzetten met een "LAN tunnelbuilder verbinding" schadelijk was, dus dacht dat dit met pptp-gui ook het geval is. Goed te weten, dat ik de computer ten allen tijden zonder problemen uit kan zetten.

:wink:

Mijn ervaring met PPTP-GUI is wel dat het programma zelf er van in de war raakt als je niet eerst de verbinding verbreekt.

Als je de computer aan laat staan heb je er wel veel meer plezier van :lol: :lol: :lol: :lol:

Ward

OS X sluit niet alleen alles af wat het af moet sluiten, hij doet zelfs de klep dicht van je brander!!

Dennis