Mac voor erbij, waarom is tweedehands zo duur?

Ik heb al uitgebreid zitten "lurken" op het forum, en heb al veel bruikbare info op kunnen doen, dit is mijn eerste posting hier. Ik zal mezelf even kort voorstellen op de relevante zaken. Ik heb tot voor een paar jaar geleden op mijn werk met Apple gewerkt (een Performa), en ben er altijd van gecharmeerd gebleven. Er staan hier ook nog een Classic en een LC475 stoffig te wezen, museumstukjes dus.

Om allerlei redenen staat bij mij thuis een PC. Op zich niks mis mee, tot ik en mijn vriendinnetje allebei tegelijk willen werken of internetten. De laptop is niet altijd ideaal, dus heb ik het idee opgevat om een wat oudere Mac op te scharrelen die voor zaken als internetten, tekstverwerken en wat licht fotoretoucheerwerk geschikt moet zijn. Krijg je hooguit ruzie wie er nu op de Mac mag, en wie op de PC moet :wink:

Volgens mij kan ik met een oudere G4 prima uit de voeten, mits er voldoende geheugen in zit. Ik zit dus te denken aan een Powermac, een Blue of een Quicksilver met rond de 500-700 Mhz. Maar tot mijn verbazing vraagt men op sites als tweedehandsmac.nl, speurders en marktplaats voor een 4 tot 5 jaar oude Powermac met een kleine harde schijf, weinig geheugen en een processorsnelheid van rond de 500 Mhz gerust 500 euro of meer! :?

Da’s dus net zoveel of zelfs méér dan wat voor een splinternieuwe Mac Mini op 1,25 Ghz betaald moet worden! Dat slaat toch nergens op, of mis ik nou iets? De bussnelheden zijn ook niet hoger, en een Mini heeft ook alles aan boord wat ik nodig heb. Ik had eerlijk gezegd wel gedacht voor een 200 tot 300 euro een aardige G4 te kunnen scoren, maar helaas :frowning:

Iemand nog tips voor een aardig alternatief? Of toch maar even sparen voor een Mini…

De PowerMacs vanaf 733 mhz hebben L3 cache, waardoor ze een stuk sneller zijn dan ze lijken. 733 mhz is vergelijkbaar met een PC van 1,5 ghz. Verder zijn PowerMacs duurder dan een mini omdat ze uitbreidbaarder zijn.

De prijzen op tweedehandsmac zijn al vaker besproken. Vaak zetten mensen veel hoger in dan ze willen vangen, puur in de hoop dat iemand het ervoor betaald. Kwestie van de persoon in kwestie mailen en onderhandelen…

[quote:adf88c8bda="unSOUND"]De PowerMacs vanaf 733 mhz hebben L3 cache, waardoor ze een stuk sneller zijn dan ze lijken. 733 mhz is vergelijkbaar met een PC van 1,5 ghz. Verder zijn PowerMacs duurder dan een mini omdat ze uitbreidbaarder zijn.[/quote:adf88c8bda] Kijk, dat eerste is goed om te weten, dankjewel. Betekent dat ook dat de langzamere Powermacs ook veel langzamer zijn dan de versies vanaf 733 Mhz? En hoe verhoud e.e.a. zich qua snelheid tussen de oudere Powermacs en de Mini?

[quote:adf88c8bda=“unSOUND”]De prijzen op tweedehandsmac zijn al vaker besproken. Vaak zetten mensen veel hoger in dan ze willen vangen, puur in de hoop dat iemand het ervoor betaald. Kwestie van de persoon in kwestie mailen en onderhandelen…[/quote:adf88c8bda]
Tja, je hebt maar één gek nodig tenslotte… :evil:

Thx voor de tips!

De PowerMacs zonder L3 cache hebben meer last van hun lagere FSB snelheid. Daar is indertijd de L3 cache voor gekomen, en dat scheelt inderdaad veel.

Voorbeeld uit eigen ervaring: Ik had een G4 iMac @ 800 mhz, deze had geen L3 cache. Mijn broer een PowerMac G4 @ 1250 mhz, met L3 cache. Dat de PowerMac de helft sneller zou zijn was mijn eerste gedachte, maar door de L3 cache en de 7200 rpm schijf bleek hij ruim 2 keer zo snel te zijn.

Ik denk dus ook dat een PowerMac vanaf 733 wel eens net zo snel of sneller zou kunnen zijn dan een mini. Tevens kun je in een PowerMac een goedkope DVD brander plaatsen, iets wat bij de mini een duurdere grap is.

De komst van de mini heeft de hele tweede-hands markt van Mac's danig op stelten gezet. Twwede-hands Mac's zijn ook altijd duur geweest. Maar je kán gewoon een mac niet met een PC vergelijken, zeker niet als het gaat om tweede-hands modellen. Mac's gaan langer mee dan PC's en dus kun je voor het geld dat je neerlegt voor een tweedehands Mac zeker enkele jaren plezier kopen.

Echter, de Mac mini kost out-of-the-box nog geen 500 euro…Dan is het niet meer gerechtvaardigd om voor een Powermac 733 Mhz 500 euro te vragen, ook al is deze beter uitbreidbaar.
Je kan een Mac mini volstoppen met RAM en er o.a. een beter optische drive in stoppen. De prijs zal dan wel een behoorlijk eind omhoog gaan.

Voor hetgeen dat jij wil doen met de Mac is een Mac mini uitstekend geschikt. Zorg dat er minimaal 512 Mb inzit en je kan vooruit! Ik denk dat dit een vele beter oplossing is dan een tweedehands G4.

• Je hebt een nieuwe machine die ook fabrieksgarantie heeft.
  • de mini is zeer klein, ideaal voor ‘erbij’ of voor bureau’s die altijd vol liggen met zooi.
  • de mini heeft toch een zeer aardige processor aan boord… (ik doe vrij zwaar werk op een Quicksilver 733 Mhz met 640 Mb aan RAM… da’s qua specificaties een stuk minder als de mini).
  • je kan de monitor van de PC gewoon behouden.

Mac mini kopen voor je vriendin. Hier staat er ook een, en dat bevalt uitstekend. Hij is klein, stil en snel genoeg en dat kun je van 2e hands modellen niet zeggen. Stop er wel minimaal 512 MB in.

Het is mij helemaal duidelijk. Niet alleen qua formaat is de Mini het snoepje van 2005. Ik kijk nog even rond of ik voor rond de 300 euri een PM met redelijk wat geheugen te pakken kan krijgen. Maar als zo'n ding meer moet kosten spaar ik inderdaad liever door voor een Mini met fijn wat extra geheugen, ik weet overigens wel wie ik daar blij mee maak! [img:7c3a9a35aa]http://blue.web2all.net/Smiley/kiss5.gif[/img:7c3a9a35aa]

ik zou zeggen koop de mac mini met extra ram :bigsmile:

[quote:5c633ec0b2="Ashwin"]ik zou zeggen koop de mac mini met extra ram :bigsmile:[/quote:5c633ec0b2]

Ik weet 't, ik weet 't, erg leuk ding en ik wordt er hebberig van. Maar als ik die koop wil ik 'm toch met tenminste 512 MB (Liever nog een gieg), wellicht ook draadloze airportdingessen en een superdrive (da’s toch een DVD-brander in Apple speak?), ennuh, ennuh…[img:5c633ec0b2]http://blue.web2all.net/Smiley/fun.gif[/img:5c633ec0b2]

Goed, na veel wikken en wegen besliste het lot uiteindelijk :oops:

Ik had al bijna de Mini besteld toen voor minder geld dit voorbij kwam, een fraaie G4 MDD DP@867Mhz, met toetsenbord, muis en Panther er op. Er zit nu 384 Mb in, maar er is uitbreidingsruimte zat, en als ik 't wel heb begrepen vreet 't ding gewoon standaard DDR reepjes. Ook schijn ik mijn NEC 3500 over te kunnen plaatsen, en als dat allemaal lekker gaat werken pleur ik de PC waarschijnlijk de deur uit.

Wat boot zo’n ding rap zeg! En wat steekt 't hard- en softwarematig toch mooi in elkaar. Kast heeft wat gebruikssporen, maar niks ernstigs, i’m a happy camper! :smiley: :smiley: :smiley:

[quote:4e5b613f86="Zweef"]Wat boot zo'n ding rap zeg! [/quote:4e5b613f86]

Ik verbaas me ook nog steeds over hoe snel mijn iMac opstart :slight_smile: