Hallo, ik heb vorig jaar juli een imac gekocht maar hij schakelt niet uit en start niet opnieuw op.
Wat is hier aan te doen?
groetjes, Ellie
Hoi Ellie,
Welkom op dit forum. Jouw vraag is (ongeveer) gisteren ook gesteld op dit forum. Je kunt dat hier vinden: http://www.onemorething.nl/community/topic/hoe-imac-uitzetten
En daar staat ook meer uitleg over het uitzetten, standby en opnieuw opstarten van je Mac.
Succes!
PS. Er gaat zometeen hoogstwaarschijnlijk ook een forum beheerder reageren hieronder (te herkennen aan de grijze achtergrond), die je wat uit zal leggen over het juiste subforum kiezen voor je vraag en het gebruik van de zoekfunctie op dit forum. :wink:
Ik denk dat Ellie eerst eens een uitgebreidere omschrijving moet geven van het probleem. Wellicht heeft het niet zozeer met OS X te maken, maar met een defect van de Mac zelf. En dan zou het wel in het juiste subforum staan. :wink:
Wanneer is dit voor het eerst voorgekomen en hoe doe je je Mac normaal gesproken uit?
Als hij niet opstart zou je denken dat er iets met de voeding aan de hand is... maar aangezien je beschrijft dat hij ook niet normaal uit wil doet hij het blijkbaar wel... Als je hem in Juni nieuw gekocht hebt zit er nu dus nog garantie op, zou je er dan niet gewoon mee naar de winkel gaan waar je hem gekocht hebt?
Hallo het is al een hele tijd aan de gang ik zet hem eigenlijk bijna nooit uit maar meestal op sluimer, maar aangezien hij ook niet opnieuw opstart dacht ik ik ga toch eens even goochelen en toen kwam ik bij jullie terecht.
Hoe het is ontstaan ik zou het niet weten.
Ik heb wel parallels erop staan maar ik neem aan dat dat er niets mee te maken heeft.
Misschien is het toch beter om naar de zaak terug te gaan.
Groetjes Ellie
Je kan eens proberen om je Mac als volgt op te starten (ook wel Safe boot genoemd):
1) Zet je iMac (als deze nog niet uitstaat) uit door 10 seconden op de power knop op de achterzijde te drukken (zorg wel dat alle programma's zijn afgesloten)
2) Zet je iMac aan op de gebruikelijke methode (power knop) en druk direct na de 'opstart-boing' de SHIFT toets in en laat deze pas los als je het Apple icoon ziet EN de voortgang-indicator/regenboogballetje
3) Deze procedure kan lang duren, dus heb even geduld.
4) Zo gauw je iMac is opgestart, ga je naar het Apple menu en kies je voor 'Herstart'
5) Druk nu gelijk de toetscombinatie [cmd][optie][P][R] in en laat pas los als je 3x de opstart-boing hebt gehoord.
6) Als je iMac nu wel normaal opstart en na het kiezen van 'Zet uit' in het Applemenu ook normaal afsluit, zou alles in principe weer in orde moeten zijn. Als dit niet het geval is, zien we je graag hier terug met je ervaringen.
Probeer dit eens:
Sluit eerst alle programma's af en ga dan naar de map Hulpprogramma's en klik op Schijfhulpprogramma. Klik dan op de tweede regel linksboven en dan beneden Herstel schijfbevoegdheden. Dit duurt een paar minuten.
Als dat klaar is, stop je dat programma en ga naar het appeltje linksboven en kies Zet uit. Kan misschien dan even duren, maar binnen 2 minuten moet je Mac dan toch wel uit zijn. Zo niet, laat het dan gewoon gaan, misschien lukt het na geruime tijd alsnog.
Uitzetten met de powerknop is in principe alleen voor noodgevallen, dus zo weinig mogelijk gebruiken.
Hallo Ik wil jullie hartelijk bedanken voor de goede raad en het advies ik zal het morgen gaan proberen, nu ga ik eerst slapen dus de mac gaat sluimeren. Groetjes, Ellie