Mac ziet SSD schijf niet?

Hallo,

Ik heb voor mijn Macbook Pro 2009 een nieuwe SSD harde schijf kapot (oude harde schijf was kapot).
Het is een Crucial M500 240GB SSD schijf 2,5".

Als ik de originele cd die ik bij mijn laptop gekregen erin doe en de Mac wil installeren, ziet de Mac de SSD schijf niet.

De schijf is overigens wel zichtbaar in Schijfhulpprogramma, maar als ik daar kies voor Partitioneren met de standaard instellingen (1 partitie GPT) krijg ik een foutmelding: schijf kan niet worden gepartitioneerd, in/ouput fout.

Weet iemand hoe dit komt? Schijf is gloednieuw dus lijkt me in orde.

had ik ook!
ik heb hem toen via schijfhulp eerst geformatteerd in FAT en vervolgens mac os uitgebreid. Alles werkte daarna prima.
de partitie welke als recovery disc dient maakt hij tijdens de installatie van os x zelf aan.

@thijsvanzwam
Bedankt!

op internet gelezen dat je ff de schijf moest initiëren als guid op een Windows pc. En inderdaad, hierna zag mijn mac de schijf wel. Vervolgens via schijfhulpprogramma 1 partitie van gemaakt als formateerd als mac journal oid.

Vervolgens Mac osx installie aangezet, met de optie alles Eisden en installeren, zag netjes de SSD, maar dr installatie staat nu al de hele nacht aan. Niet echt bepaalt een snelheidsvooruitgang. De installatie is nog steeds niet klaar, maar gaat wel heeeeel langzaam vooruit. Installatie duurt nog ongeveer 11 uur staat er. Lijkt me niet goed.

Het is een MacBook pro uit 2009. Ik voer de installatie gewoon uit via de originele dvd die ik bij de Mac kreeg.

Ik krijg steeds meer het gevoel dat het niet HDD is, maar dat misschien de CPU of het geheugen kapot is?

Waar kan dit aan liggen? Wat kan ik doen? Baal er echt van.
SSD eruit halen en vervolgens weer formateren met schijfhulpprogramma of heb ik hetzelfde probleem dan weer?

Houd er rekening mee dat het hier ook nog wel eens zou kunnen gaan over een defecte SATA-kabel naar je HD/SSD toe.

@fixca

Hoe kan ik erachter komen of het dit is?
Ik wil het niet kopen als het vervolgens weer iets anders blijkt te zijn, daarom :slight_smile:

Welke OS X versie zet je er nu op?
Laatst iets soortgelijks gehad met een Macbook 2.1, 240 GB SSD erin (Crucial) en de originele install dvd (10.4) en die herkende de ssd niet goed. Capaciteit 1.9 TB. Met retail 10.6 zonder problemen geinstalleerd en draait nu bovenverwachting snel ondanks leeftijd en maar 1GB ram.

Ik heb hetzelfde probleem ervaren bij vervanging van gecrashte HD (dat dacht ik tenminste) van de MacBook Pro van mijn dochter.

Het lukte eerst niet om de nieuw ingebouwde SSD te initialiseren / formatteren. Toen dat later wel lukte via de USB poort van een andere MacBook Pro (na het kopen van een kabeltje) bleek ook de oude HD nog gewoon leesbaar via de andere MacBook Pro.
Na formatteren van de SSD, lukte Mac OSX installatie wel met wat horten en stoten.
Een dag later bleek evenwel weer sprake van hetzelfde euvel: er kwam een map met vraagteken in beeld bij opstarten uit sluimer stand.

Toen werd duidelijk dat de interne kabel waarop de HD / SSD waren aangesloten een storing bevatten. Voor circa €100,- kon die worden vervangen en draaide alles weer als een zonnetje.