macadres clonen voor airport?

Hallo, kan iemand mij helpen met het volgende. Ik ben van kpn naar chello overgestapt en heb verbinding met het internet via de nieuwe kabelmodem, echter de helpdesk medewerker van upc vertelde dat als ik de airportextreme ookk wil gebruiken (uiteraard) dat ik in de basestation het nieuwe mac of ipadres moet clonen naar de basestation zodat de router en modem het zelfde adres krijgen. Kan iemand mij simpel uitleggen hoe ik dit voor mekaar krijg. Alvast bedankt.

Mac adres kan je niet clonen, is een hardwarematig adres.

[quote:dfb23abca5="bonaparte"]Hallo, kan iemand mij helpen met het volgende. Ik ben van kpn naar chello overgestapt en heb verbinding met het internet via de nieuwe kabelmodem, echter de helpdesk medewerker van upc vertelde dat als ik de airportextreme ookk wil gebruiken (uiteraard) dat ik in de basestation het nieuwe mac of ipadres moet clonen naar de basestation zodat de router en modem het zelfde adres krijgen. Kan iemand mij simpel uitleggen hoe ik dit voor mekaar krijg. Alvast bedankt.[/quote:dfb23abca5]

Volgens mij moet je in Airport-hulpprogramma aangeven dat je ‘IP wil verspreiden’ en dat je '1 gezamenlijk IP adres wil gebruiken. Beide aan te vinken onder het kopje Netwerk.

Sluit je modem aan op je Airport en zorg dat je computer verbinding heeft met je Airport.

Ga naar: http://provisioning.upc.nl >> dan daarloop je de procedure ‘nieuwe computer’. Daarna kun je internetten via je je Airport.

Vragen aan Chello?

EDIT: link aangepast, trok forum uit verband.

[quote:37d27e827e="vikking"]Mac adres kan je niet clonen, is een hardwarematig adres.[/quote:37d27e827e]

Jawel dat kan wel bij sommige routers kan je opgeven welk MAC adres de router moet krijgen, b.v. die van een van de computers die op die router zitten aangesloten. 8)

Het MAC adres is een harwarematig adres wat gebruikt wordt voor het vaststellen van de identiteit van client in een netwerk. Chello gebruikt dit dus om te voorkomen dat er meer dan slechts een computer aan het netwerk hangt.

Gelukkig dat een MAC adres te emuleren valt, of neen, te spoofen.

Dus:
Laat het kabelmodem gewoon waar het is. Hang hieraan je Airport/ router. Zoek het MAC adres van de router die je aan het chello netwerk wil hangen. Zorg ervoor dat een van je computers dit adres spoofed als ware net het Macadres van de egen ethernet kaart. Sluit deze Mac dan rechtstreeks aan op het chello netwerk. Registreer nu in het chello netwerk met dit gespoofde ethernetadres. Zet de mac dan uit. Plaats de router met het ethernet addres dat je in je mac gespoofed had. Herstart je router. Trek je ethernet stekker uit je Mac. Start je Mac op. Herstel het orginele macadres. Steek de stekker er weer in. Klaar is Steve.

sudo ifconfig en0 lladdr aa:bb:cc:dd:ee:ff

Where aa:bb:cc:dd:ee:ff is the new MAC address you want to set. Good until your next reboot and no code compiling required. I’m guessing ETHERSPOOF must do more than allow you to mess with your MAC address, because you can do that in the OS.

En voor WiFi spoof op de Mac:

http://sourceforge.net/projects/aspoof

ik krijg alleen het interne ip adres van chello 10.x.x.x :x Hoe kan ik dit oplossen???

misschien ook een idee om bij Chello niet het MAC-adres van je Mac op te geven, maar het MAC-adres van je Airport. Op deze manier kun je toch ook aan internet komen? of is Chello daar niet zo makkelijk in?

Werkt echt niet. Met apple helpdesk alle mogelijke instellingen geprobeerd. Nu ruim 8 uur verder en 4 uur en 25 minuten telefoneren verder. Helaas werkt het echt niet. Prrobleem ligt denk ik echt bij de UPC modem van de firma Arris. Erg frustrerend allemaal. Dus gewoon weer aan de kabel en airportextreme ruilen. Als iemand nog oplossingen weet hoor ik dat graag. Airport lampje is groen, computer herkent de airport. Ra ra wat is er?

zelfde probleem hier..... :( Prachtige Airport Extreme (nieuwe model), maar geen internet-verbinding bij Chello. Ik heb de AE verbonden met het Arris-modem van Chello en de AE krijgt (soms) ook een geldig IP-adres. Afijn, alles lijkt te kloppen, connecties allemaal okee, maar.....geen internet-verbinding. Ik kan ook niet bij de provisioning.upc.nl pagina komen....

Als ik m’n oude draadloze router aansluit, dan heb ik weer gewoon internet…
:?

Ik word hier gek van ! Wie weet er een oplossing !

Laat ik het dan maar nog een keer vanaf het begin uitleggen:

Elk apparaat dat een netwerkverbinding kan maken, heeft een eigen MAC-adres (e.g. 09-a1-f3-67-aa-ff), waarmee de hardware zich kan identificeren. Zo heeft de netwerkpoort van je computer er een, maar ook je AirPort-kaart, het basisstation, de router van UPC etc. Ook BlueTooth maakt gebruik van deze adressen.

Chello vindt dat je maar één computer mag aansluiten op je internet-verbinding, tenzij je meer betaalt. Ter controle vragen ze bij de installatie om het MAC-adres van de computer en dat wordt doorgegeven aan de server van Chello, die het vervolgens naar het modem stuurt. Daar wordt vastgelegd dat het modem alleen met dat MAC-adress mag communiceren. Veel routers kunnen een MAC-adres spoofen, wat wil zeggen dat ze een ander MAC-adres tonen, dan ze van de fabrikant hebben meegekregen. Netwerkkaarten in PC’s kunnen dit vaak ook.

Natuurlijk zit je ook bij Chello niet je hele leven vast aan een en dezelfde computer (c.q. MAC-adres) en dat kan je dus wijzigen. Op de service-pagina’s van Chello kan je een nieuwe computer aanmelden (natuurlijk vanaf je oude computer) en dan wordt er een nieuw MAC-adres naar het modem gestuurd, zie voor de precieze procedure de handleiding op chello’s site.

Aan de hand van een MAC-adres kan je een fabrikant en een soort apparaat herkennen en het zou me dus niets verbazen als Chello bepaalde nummers heeft afgeschermd. Je kan dus je AirPort -adres opgeven, dit staat bij het serienummer onderop het station.

Dan om aan te geven dat bovenstaande mensen blijkbaar niet al te best hun best hebben gedaan en dus hier geen antwoord verdienen: [quote:606a12ddad=“de Chello-helpdesk (vragen.chello.nl)”][b:606a12ddad]Hoe sluit ik een nieuwe pc of router aan?

Antwoord:[/b:606a12ddad]

Als je een nieuwe pc wilt aansluiten of je hebt een router gekocht die je wilt gaan gebruiken, dan zullen deze niet zomaar herkend worden op het UPC netwerk. Je nieuwe pc of router moet eerst bekend worden gemaakt door ze opnieuw aan te melden. Pas daarna zal je op je nieuwe pc of router een internetverbinding hebben.
Voordat je je opnieuw aanmeldt, heb je je gebruikersnaam (e-mailadres zonder ‘@chello.nl’) en je wachtwoord nodig. Zorg ervoor dat je deze gegevens bij de hand hebt als je de nieuwe pc of router gaat aansluiten. De gegevens staan op de brief die je hebt gekregen bij de installatie. Mocht je deze brief niet meer kunnen vinden, dan kun je deze via de helpdesk opnieuw opvragen. Een andere mogelijkheid is om de gegevens zelf te achterhalen. Zie hiervoor het item ‘Wachtwoord vergeten?’ op deze pagina.

Opnieuw aanmelden doe je eenvoudig via de browser (Internet Explorer). Je komt automatisch in het aanmeld-scherm. Als dit niet zo is, ga dan naar http://provisioning.upc.nl/. Met je gegevens die op de brief/overeenkomst zijn vermeld kun je je bij ons bekend maken. Volg de instructies die je op de website voor het aanmelden ziet. Als laatste krijg je het verzoek om je modem, router en/of pc uit en aan te zetten.

Zet alles uit en wacht 5 minuten met het opnieuw aanzetten van je modem, pc of router.

De volgorde van aanzetten is belangrijk!
• Start eerst je modem.
• Wacht tot de lampjes niet meer knipperen c.q. aan zijn (UPC gebruikt veel verschillende modems zodat we hier helaas geen gedetailleerde uitleg kunnen geven).
• Over het algemeen is binnen 5 minuten je modem weer online.
• Vervolgens start je de router of pc.
• Als alles goed is gegaan, kun je nu weer gebruik maken van internet via UPC.[/quote:606a12ddad]

@Zerk : de policy en werkwijze van UPC/Chello is mij (al jaren) bekend....

Het probleem is echter dat het [b:0db197db1e]niet[/b:0db197db1e] werkt met mijn Airport Extreme…Ik kom met geen mogelijkheid op de service-pagina.
Alles lijkt te kloppen : het AE-lampje is groen, computer ziet de AE, AE ziet Chello-modem, ik krijg een IP-adres van UPC, etc…Maar toch lukt die laatste stap niet : contact met internet en/of de service-pagina.
Chello zegt dat het aan Apple ligt en dat ik daar maar mee contact moet opnemen, maar die gaan daar echt geen antwoord op geven (als ze überhaupt het antwoord weten).

Ik ben een ‘longtime Apple-user’, al heel lang Chello-abonnee en part-time multimedia-systeembeheerder, maar hier kom ik niet uit… :frowning:

[quote:5db6f65159="Zerk"]Dan om aan te geven dat bovenstaande mensen blijkbaar niet al te best hun best hebben gedaan en dus hier geen antwoord verdienen: [/quote:5db6f65159] Eigenlijk best wel onvriendelijk en vooral onwaar, Zerk... :grrr:

Hallo mensen,

Ik had/heb hetzelfde probleem, maar heb hier een workaround voor gevonden. Het lijkt zo te zijn dat het in de verbinding tussen het modem en de airport extreme zit. Het handmatig aanpassen van de poortsnelheid op de airport werkt niet (daarmee gaat de verbinding bij mij helemaal weg) dus daar zit het hem niet in. Het gekke is dat de Arris modem wel een goede verbinding krijgt als je er rechtsstreeks een PC op zet, en dat de Extreme ook een prima verbinding heeft als je er een ander modem aan koppelt.

Ik heb dus een hubje tussen het UPC modem en de Airport gezet. Werken!

Uiteraard is dit slechts een workaround maar voor mij even de enige oplossing. Werkt dit bij jullie misschien ook? Misschien kunnen we van hier uit verder troubleshooten.

p.s. het is normaalgesproken niet erg handig om andere PC´s aan het hubje te hangen naast de AE.

Ik ga het eens proberen (eerst even een hubje kopen...). Kan ik trouwens elk willekeurig simpel en goedkoop hubje gebruiken ? En gaat het niet ten koste van de (802.11n) snelheid ? Ik bedoel, ik heb een nieuwe MacBook, een nieuwe AE en een snel Chello-abonnement, dus wil ik ook maximale speed :-)

Hanky,

Nee dat gaat niet ten koste van je draadloze snelheid maar je bedoelt waarschijnlijk dat de verbinding tussen het modem en de AE niet de bottleneck mag worden. Een hubje is minimaal 10Mb en tegenwoordig meestal standaard 100Mb. Alleen als je heel erg snel internet hebt gaat dat een probleem vormen, dus als je richting een 10Mb verbinding gaat. Wat je zowieso kan doen is even je snelheid testen als je rechtstreeks op het modem zit en daarna als je via de nieuwe constructie werkt, bijv. op www.speedtest.nl of op de upc site.

Dit is zoals gezegd geen elegante oplossing, dus ik nodig iedereen uit om te komen tot een structurele oplossing (zonder extra apparaten).

Overigens, kan je niet even een hubje lenen van iemand om het te proberen?

@Appeltje-eitje : bedankt voor de tip !!! Na het plaatsen van een switch ertussen, werkte het meteen ! Wel belachelijk dat het op deze manier moet trouwens....Chello (Arris modem) en Airport Extreme kunnen blijkbaar geen vriendjes worden zonder tussenkomst van een hub/switch, althans niet bij mij....