MacBook 2.13GHz crasht na geheugen upgrade

Oke, help...

MacBook (5,2) wit (mid 2009 model, gekocht rond september 2009), 2.13 GHz 2x1 GB 800MHz ram, standaard configuratie, geen modificaties.

Ram geüpgrade naar 2 x 2GB 800MHz ram, en hij crasht elke keer. Eén van de nieuwe 2GB balkjes eruit gehaald en verwisseld voor een "oude" van 1GB en met allebei van de 2GB balkjes in combinatie met de oude 1GB draait ie als een zonnetje, zij het met 3GB... da's dus niet de bedoeling!

Daar komt bij dat zowel de 1GB als de 2GB balkjes allemaal 800MHz zijn, maar als ik een combinatie van 1+2 in de MacBook stop draaien ze op 667 MHz... raar! (terwijl 1+1 en 2+2 netjes 800MHz draaien)

What the hell is wrong? De bedoeling is dus dat die computer wat lekkerder loopt, maar dat is nu niet zo... Heeft iemand hier ideeën over??

Heb je toevallig Kingston KVR gekocht?

Nee het is Corsair van de Mycom, las (volgens mij hier op het forum ergens) dat met corsair niet of nauwelijks problemen bekend zijn...

Klopt ook, Corsair is behoorlijk goed geheugen. Maar als het weigert te werken zou het kunnen dat het om een DOA* productje gaat. Ram geheugen is behoorlijk gevoelig.

* Dead on Arrival

Nou heb ik met KVR geheugen (Kingston) nog nooit problemen gehad... Met OCZ wel een keertje.

Goed mogelijk dat het geheugen wat je hebt gekocht niet goed is; als Mycom een beetje netjes is, ruilen ze het voor je om.

Verkijk je overigens niet in de snelheid. De FSB van de processor is 1066 MHz, wat wil zeggen dat de snelheid van het geheugen eigenlijk 'slechts' 533 MHz is (Double Data Rate - DDR2). Beetje technisch geneuzel, maar het komt er op neer 800 MHz dus eigenlijk al meer is dan het apparaat kan aansturen.

Klink een beetje stom. En het zal jou zeker niet overkomen. Maar heb je je bankjes wel stevig genoeg aangedrukt in het slot?

Douwe-Jan

[b][OPGELOST][/b]

@Dbakker ik denk dat ik je helaas gelijk moet geven... aan de binnenkant van het RAM-slot zit de sticker met de keyboard-kabels (zo'n doorzichtige met metalen draadjes erdoor), die was losgekomen waardoor de RAM waarschijnlijk net niet helemaal goed aansloot... Ik heb de MacBook net uit elkaar geschroefd, de RAM geplaatst en Hardwaretest erop losgelaten en het werkt prima. Alvorens het re-assembleren ook de computer opgestart en ALLE programma's gestart en wat laten renderen etc. om de RAM flink vol te douwen, gaat allemaal prima!

't was dus inderdaad een stukje contact wat niet goed was, helaas alleen niet echt door mijn schuld, maar door een los plakkertje aan de binnenkant van het RAM-slot...

Bedankt allen voor ondersteuning! Topic mag dicht!