macbook aansluiten op lcd tv

Ik zag een tijdje geleden in een folder van It's een lcd-scherm staan met daarbij de opmerking 'geschikt voor Apple'.

De verkoper kon mij niet vertellen wat er nu zo voor Apple geschikt aan was. Hij vertelde me wel dat ik een HDMI-aansluiting nodig had om mijn macbook op de tv aan te kunnen sluiten.

Nu wil ik een lcd-tv gaan gebruiken als een externe monitor. Even afgezien van de kwaliteit van een lcd-tv, waar moet ik eigenlijk op letten. En waar zou dat ‘geschikt voor Apple’ nu op slaan?

Je kunt met een verloopje van mini-DVI naar DVI, en vervolgens een verloopje van DVI naar HDMI praktisch elke TV aansluiten op je Macbook. Dat geschikt voor Apple is gewoon een marketingkreet, waarschijnlijk doen alle TV's die bij de IT's hangen met een HDMI aansluiting het gewoon goed met je Macbook.

Ok, bedankt voor je reaktie.

Ik vond het des te opmerkelijker omdat er heel duidelijk een Apple-logo in zowel de advertentie als op het display in de winkel werd vermeld. En dan ga je toch denken dat juist die ene tv meer geschikt is voor Apple dan andere tv’s. Maar ik begrijp dus dat het niet uitmaakt zolang er maar een HDMI-aansluiting aanwezig is?

Over het algemeen wel ja, maar er zal er vast één bestaan waar het niet mee werkt. Maar bij een beetje merk werkt het sowieso wel. Heb hem thuis ook aan een Sony Bravia hangen.

Misschien zit er een iPod dockingstation op? :P

als je het type tv hier eens neerzet kunnen we bekijken waarom de sticker erop zit nu kunnen we toch geen zinnig antwoord geven. En sowieso elke tv met VGA DVI of HDMI kan je aansluiten op je macbook (met benodigde kabel natuurlijk).

Raad het je trouwens af om de tv als “externe monitor” te gebruiken de resolutie is namelijk redelijk laag (full-hd waarschijnlijk we te doen maar geen ervaring mee). Voor een filmpje is het natuurlijk wel goed te doen maar internetten of iets dergelijks is een hd-ready echt niet te doen.

[quote:56f76d9f9d="macjk"]als je het type tv hier eens neerzet kunnen we bekijken waarom de sticker erop zit nu kunnen we toch geen zinnig antwoord geven. En sowieso elke tv met VGA DVI of HDMI kan je aansluiten op je macbook (met benodigde kabel natuurlijk).

Raad het je trouwens af om de tv als “externe monitor” te gebruiken de resolutie is namelijk redelijk laag (full-hd waarschijnlijk we te doen maar geen ervaring mee). Voor een filmpje is het natuurlijk wel goed te doen maar internetten of iets dergelijks is een hd-ready echt niet te doen.[/quote:56f76d9f9d]

Ik had op mijn eigen tv (een ouderwetsche 100Hz breedbeeldbuis) al gemerkt dat de kwaliteit erg slecht is. Voor een film gaat het nog, al was het alleen maar omdat ik dan mijn 5.1 kan laten werken. Ik was benieuwd of een lcd geschikt is om bijvoorbeeld foto’s te laten zien.

Voor fotobewerking (en dus om de tv te gebruiken als extra monitor) zal ik wel iets anders moeten zoeken, een echte HD zal denk ik wel werken maar dan zit je weer met het prijsverschil.

Je moet er in ieder geval niet te dicht op gaan zitten. Uit een LCD TV komt meer licht dan uit een LCD monitor, zelfs op de laagste stand. Hetgeen sommige mensen koppijn oplevert na een tijdje werken.

[quote:e242f72ac2=“Henk van der Hoeven”]Voor fotobewerking (en dus om de tv te gebruiken als extra monitor) zal ik wel iets anders moeten zoeken, een echte HD zal denk ik wel werken maar dan zit je weer met het prijsverschil.[/quote:e242f72ac2]
Voor circa 500 euro kun je een prima 1920x1200 (WUXGA) monitor krijgen, bijvoorbeeld de HP LP2475w.

Om foto's te laten zien aan familie en vrienden zal het prima zijn. Maar niet als je zelf in je eentje je foto's gaat bekijken. Dan kun je beter echt een tweede normale LCD monitor eraan hangen. Zoals al gezegd zijn die een stuk goedkoper dan een LCD TV.

[quote:082a3bd155="Henk van der Hoeven"]Ik had op mijn eigen tv (een ouderwetsche 100Hz breedbeeldbuis) al gemerkt dat de kwaliteit erg slecht is.[/quote:082a3bd155] Op een TV met beeldbuis is inderdaad amper te werken, zelfs niet op belachelijk lage resoluties. Een LCD-TV gaat wel, maar verwacht niet dezelfde beeldkwaliteit als op een computermonitor.

[quote:082a3bd155=“Henk van der Hoeven”]Voor een film gaat het nog, al was het alleen maar omdat ik dan mijn 5.1 kan laten werken. Ik was benieuwd of een lcd geschikt is om bijvoorbeeld foto’s te laten zien.[/quote:082a3bd155]
TV’s zijn bedoeld om bewegende beelden van redelijke kwaliteit te laten zien, niet voor (relatief) stilstaande beelden met hoge resolutie zoals van een computer, dus films kijken die je op je computer hebt zal geen probleem zijn. Foto’s ook niet, zolang je er niet te dicht op gaat zitten. Van een paar meter afstand zullen de foto’s zeker om aan te zien zijn, zou ik denken.