MacBook Air 13" vs Macbook Pro 13" (voor web development)

Ik wil deze week een nieuwe MacBook bestellen, maar kom er nog niet helemaal uit welke ik zal nemen.

Waar ik wel uit ben is dat het een 13" laptop wordt, en mijn budget €1.500 (ik heb nog studentenkorting) is. De MacBook Air heeft als voordeel dat deze een hogere resolutie scherm (1440x900) heeft, flash-opslag, erg mobiel en in mijn ogen mooier. De MacBook Pro heeft dan weer een veel betere processor, veel meer geheugen (of ook SSD met bijbetaling). Beide kunnen 8GB ram dus dat is gelijk.

Ik werk met programma's als Photoshop, Fireworks, Coda, en veel kleine tools. Geen heftige video bewerking of 3D renderings of iets dergelijks.

Mijn vraag is eigenlijk: welke laptop is het meest geschikt voor web ontwikkeling? Waar zouden jullie op letten? En een paar losse vragen: is 128GB niet erg weinig? Is de MacBook Pro veel krachtiger?

Alvast hartelijk dank voor jullie advies!

Ik zou voor de 13" MBA gaan, als ik jou was. Die hogere resolutie is volgens mij wel handig voor de dingen die jij ermee wilt gaan doen en 128 GB is op zich wel voldoende. Sommige dingen kun je natuurlijk ook op een extern schijfje zetten.

@syltheboy, Dank voor je reactie. Ik heb ze vanmiddag beide gezien en de hogere resolutie is inderdaad erg fijn. Ik neig ook meer naar de MacBook Air, maar vraag me af of ik over 2 jaar merk dat deze toch kracht mist om lang mee te gaan. Of zal dat reuze meevallen?

ik zit ook met dit dilemma vind persoonlijk de 'pro' mooier maar ik zal hem wss alleen gebruiken voor school samenvattingen en notities. 13 inch is wel een must. Mijn hoofd computer blijft toch mn imac 2011.

Dan zou ik zeker de Air nemen. Die is immers lekker licht om mee te nemen.

[quote=sander63 url=http://www.onemorething.nl/community/topic/macbook-air-13-vs-macbook-pro-13-voor-web-development#post-2417378 time=1339526416]@syltheboy, Dank voor je reactie. Ik heb ze vanmiddag beide gezien en de hogere resolutie is inderdaad erg fijn. Ik neig ook meer naar de MacBook Air, maar vraag me af of ik over 2 jaar merk dat deze toch kracht mist om lang mee te gaan. Of zal dat reuze meevallen?[/quote]
Volgens mij komt de Air prima mee en veel doet hij qua snelheid niet onder.

inderdaad mn verstand zegt air maar mn hart zegt pro :) Ga dit weekend nog eens langs bij een APR en ga daar mn besluit maar maken

Als je met programma's zoals Photoshop wekt is de Flash natuurlijk wel handig, en de SSD zit niet vast dus er u altijd een mogelijkheid om te upgrade en een externe harde schijf kost ook niet zo veel, ik zou ook voor de Air gaan.

[img]/uploads/community/635a87a723f688ea6570de500428eb468d9e9763_0.png[/img]

Dit zijn de drie modellen waar ik tussen twijfel.

In jou geval zou ik dan toch voor de air van 1500 euro gaan, ik zit ook met dit dilemma maar ik wacht nog even af.

Ik zou ook voor de middelste gaan, omdat hij de dubbele hoeveelheid aan SSD heeft t.o.v. de linker-configuratie.

Dank voor jullie reacties. Ik heb de MacBook Air besteld!

Let wel even op wat er in die Air aan ssd zit. Als het dezelfde controller heeft op de 128GB versie die iFixit.com in de [url=http://www.ifixit.com/Teardown/MacBook-Air-13-Inch-Mid-2012-Teardown/9457/1]handen[/url] had ben je waarschijnlijk het haasje want dat is er eentje uit de Sandforce stal. Die Sandforce controllers zijn nogal omstreden en kennen de nodige problemen met Macs en de slaapstand. Het is afwachten in hoeverre dat met deze versie goed gaat.

Tijd om dit draadje weer eens wat leven in te blazen. Reden is triest mijn MacBook Pro is gisteren gejat in Parijs! :cry:
Anyway, tijd om te gaan kijken naar een andere en ik zit met hetzelfde probleem Pro of Air?
Opslag is geen probleem met een Synology NAS in het netwerk. Alleen wil ik af en toe wel een spelletje kunnen spelen.
Wie geeft advies?
BVD

@geejay: Klote voor je !!
Qua gamen zit er niet zo gigantisch veel verschil tussen een Pro of Air; deze hebben beiden de Intel HD Graphics 4000. Dus of je nu een Pro of Air neemt, de graphics zullen op de één of de ander niet beter zijn. Wat ik me wel afvraag is in hoeverre de hogere resolutie van de Air invloed heeft op de game-prestaties, aangezien deze wel een wat minder krachtige processor aan boord heeft.

Als je een Air neemt, raad ik je in ieder geval aan sowieso 8GB RAM te selecteren, aangezien je dit later niet meer kunt upgraden. Mijn ervaring (op een Late 2011 13" Pro, 2,8 i7, 8GB RAM) merk ik met gamen dat je 8GB goed kunt gebruiken.

In de pro zit een custom videokaart hoor.

Miss. kun je beter een eigen topic starten want nu zit je in een topic te posten dat eigenlijk gaat over een MacBook voor webdevelopment dan heb je een hele andere computer nodig dan wanneer je een spelletje wilt spelen.

Webdevelopers hebben minder krachtige computers nodig dan iemand die wel eens een spelletje speelt.

@Dr. User; Ja, in de 15" wel. Aangezien @geejay twijfelt tussen een Pro of Air, neem ik aan dat het over de 13" Pro gaat.

Als het over de 13" gaat klopt dat idd. 15" zit wel een custom in.

Ik lees overigens dat TS schrijft dat het sowieso een 13" wordt. Even vergeten. Het verhaal van de HD Graphics 4000 gaat dus wel op.