Macbook Air (2021) Probleem na herinstallatie in recovery mode

Hallo,

Ik heb zojuist iemand geholpen met een probleempje. Alleen is het nog niet opgelost. De Macbook Air (M1) bleef namelijk terugkeren naar het loginscherm. Als er dan werd ingelogd ging de Macbook opstarten en dan laden… dan werd het zwart en weer terug naar het loginscherm. Ik heb van alles doorgelopen van Safe mode, Disk repair tot aan het herinstalleren van Big Sur via Recovery mode. In recovery mode wordt alleen de systeembestanden overschreven en niet de data, toch?

Nu is de installatie gelukt en na opstarten ga je weer naar het login scherm van de hoofdgebruiker (dus het account staat er nog op) en vervolgens kies je voor wat settings die normaal zijn bij herinstallatie (kies taal, wifi, etc. tot… migratie assistent). Maar er hoeft alleen niets gemigreerd te worden want alles zou er nog op moeten staan. Ik kom daar dus niet verder. Iemand een idee?

ok opgelost. had ‘Not now’ optie over het hoofd gezien. Staat ook steeds ergens anders!

Ja die uniformiteit, die macOS in het verleden kenmerkte is af en toe steeds verder te zoeken :wink:

Het volgende probleem is alleen dat de schijf waar de eigenlijke data op staat (zit ook een home icon bij) dat die niet de default schijf is als ik opstart? Lijkt op dat de recover OS installatie apart is gezet op Macintosh HD (erboven)? Hoe pas ik dat aan?

Gisteren toevallig ergens Tiger 10.4 moeten installeren, en dat was nog met dat vervelende persoonlijke gegevens-veld wat je in moest vullen. Hoezo vroeger uniform?

@404: Informatie over het alleen-lezen systeemvolume in macOS Catalina - Apple Support (NL)

Oftewel, dat hoort zo. Macintosh HD en Macintosh dat zijn eigenlijk gewoon 1 disk, waarbij de zaken voor de veiligheid gescheiden zijn. Daarom zie je de Recovery Disk (en ook de EFI partitie) niet. Dat zijn verborgen partities die alleen benaderbaar zijn als dat door macOS nodig wordt geacht.

Ok dan is alles dus goed gegaan, het leek namelijk of die 219,46 gb ergens anders stond, maar dat is dus niet zo.

Als ik op mijn eigen macbook kijk staat er ook een snapshot wat is dat dan?:

Ok, dank je. Heb geen delete opties maar kan geen kwaad om te laten staan dus

Snapshot worden automatisch verwijderd als er ruimte tekort dreigt. Je kan dit echter ook handmatig doen:

Delete an APFS snapshot

1. In the Disk Utility app on your Mac, choose View > Show APFS Snapshots.
  2. In the sidebar, select a volume.The APFS snapshots for the selected volume are listed in a table at the bottom of the window.
  3. Select one or more snapshots in the table, then click the Delete Snapshot button :heavy_minus_sign:.

(Zie ook de link die ik je hierboven gaf)

Ja dat had ik gelezen en ook wat je nu hierboven schrijft, alleen ik heb geen Delete snapshot button of ik kan hem niet vinden.

Ik weet dit niet zeker, maar het kan komen dat dat alleen maar kan als je meerdere snapshots hebt.

Kijk anders eens hier: