MacBook Air M2 review: een geweldige laptop die we niet aanraden

Review - De MacBook Air M2 is op alle punten beter dan zijn voorganger met M1-chip. Toch kunnen we 'm niet aanraden.

Dit topic dient als reactie-hub voor bovenstaand artikel. Via dit topic kun je op het artikel reageren. Je reactie wordt ook automatisch onder het artikel op de website getoond.

Was het niet zo dat je beter de Macbook Pro kon nemen?
Of staat dat in het artikel?
Ik ben niet super geïnteresseerd in laptops / notebooks.

Nou inderdaad, het is gewoon weer een zich niet-onderscheidende light versie van een MacBkPro die ongeveer hetzelfde kost.
Niet zozeer voortkomend uit innovatie, maar uit een marketingafdeling die met duizenden mensen onderzoekt hoe je het meeste geld uit zakken kan kloppen.

Eigenlijk heel erg eens met het artikel. Het nieuwe ontwerp vind ik niet op alle punten geslaagd. Ik ben op zoek naar een opvolger van mijn hudige werk-setup en wilde graag weer eens teruggrijpen naar mijn oude “thuis” (Apple). Heb er talloze versleten, maar zakelijk enige tijd overgegaan naar de concurrent.

Privé (thuis) is het nog steeds Apple, maar in m’n onderneming niet meer.

Goed gemutst dus naar de lokale Apple store gegaan om eens te informeren en weer eens te staren naar de nieuwe mogelijkheden. Maar al gauw kreeg ik een harde tik op de neus. Eerst gekeken naar de iPads, zeker naar de vernieuwingen, maar deze waren (voor mijn gevoel) nog steeds te beperkt - denk aan bestandsbeheer, multitasking, dat soort zaken … Goed, een grote sprong voorwaarts, maar niet te vergelijken met macOS …

… dan maar naar de notebooks kijken … Zeker, het blijft altijd thuiskomen in zekere zin, maar niet te rechtvaardigen …

Waarom dan niet? Welnu, het is ontegenzeggelijk waar dat performance-gewijs de M1 en M2 natuurlijk ongelooflijke waarden heeft neergezet. Maar de meest courante Intel en AMDs (dus modellen 2022) zijn ofwel bijna net zo snel als een M1 of iets sneller. Maar, Intel en AMD blijven wat achterlopen op Apple, maar om M1 perfomantie nu slecht te noemen is wat eigenaardig. Nog steeds prima. En dus ook op het Intel platform: prima …

… Maar wat mis ik dan, dat ik niet de overstap ga maken? Drie (voor mij) niet te missen zaken:

1. LTE of 5G …
  2. Touch Screen (met stylus/apple pen mogelijkheid)
  3. Uitbreidbaarheid

En dit is redelijk schokkend, om na al die jaren geen verandering te zien. De laatste jaren heb ik veel gebruik gemaakt van Microsoft Surface Pro en Go tablets ALLEMAAL met LTE!!! En ik wil nooit meer anders. Overal, altijd connected. IDEAAL. Is er WiFi: top … Maar niet perse nodig. Heb grote databundels (350 gigabyte) en dat is voor mij voldoende.

Touchscreen: denk aan iPad en je weet wat ik bedoel. Flow Charts, Tekeningen, documenten ondertekenen, ideaal … Maar, dan wel graag op een desktop OS … Wederom is iPadOS en iOS mooi, maar redelijk beperkt in mijn werkcontext. Maar een notebook zonder dergelijke faciliteiten … Hoe verzin je het anno 2022 … Primitief … of geldklopperij … Mag je zelf kiezen.

En dan de uitbreidbaarheid. “Uitbreidbaarheid”. Ja, uitbreidbaarheid, reparatiemogelijkeheid en duurzaamheid. Een dikke nul voor Apple hierin. Erger dan erger … En daarmee triest.

Zoals gezegd ben ik verschillende zaken aan het onderzoeken. Maar mij viel wel iets in het oog. Neem de nieuwe Surface Pro 8 van Microsoft.

S8

Daarvan kun je de SSD gewoon opwaarderen. ZONDER het apparaat open te schroeven.

S82

Daar kunnen we van alles van vinden, en dat mag ook - zeker op een Apple site :stuck_out_tongue_winking_eye: … Maar … Microsoft lukt het dus wel om een Tablet met de kracht van een ultra light notebook en met een volwaardig OS uit te brengen met LTE en … een SSD die je zelf kunt opwaarderen.

Om nog te zwijgen van de ultrabooks …

internals-7

Het plaatje hierboven is de binnenkant van een Lenovo X1 Nano: een ultrabook van iets meer dan 1 kilo met 5G … Een batterij die USER UPGRADABLE is … De 5G module die user upgradable is … En … de SSD die user upgradable is …

Het notebook is lichter dan een MacBook, ultraplat en toch servicable … Hoe kan dit ?

Beteuterd heb ik de Apple Store verlaten … Er zijn diverse PC notebooks met ofwel 5G of LTE en een Touch Screen tegenwoordig … Had het anders gewild, maar met dergelijke machines slaat - wat mij betreft - Apple de plank absoluut mis. Data Bundel Sharing met je telefoon is zo 2010 … Nee, echt … Oprecht … Teleurgesteld.

Weet nog niet wat de opvolger gaat worden, maar ga de komende weken maar eens op onderzoek uit. Vooral dat duurzaamheid/repareerbaarheid/uitbreidbaarheid in combinatie met mobiel internet in de machine en touch screen. Als er nou een ding was dat ontbrak, okay … Maar en, en, en dat ontbreekt? Dan maar niet.

Mac verkopen hebben een redelijk dreun gehad afgelopen kwartaal. Goed, gevolgen pandemie, recessie, etc. Maar dat is het niet alleen. In mijn beleving heeft Microsoft, zeker met Windows 11, en de Surface Pro / Go en de “always connected notebooks” echt een functioneler aanbod momenteel voor mensen die veel reizen.

Jammer dat de iPad dergelijke vernieuwingen van de Macbook-lijn weghoudt :disappointed_relieved:

1 like

Mee eens.
Het vervelende hieraan is dat Apple dit wel zou kunnen - als ze het zouden willen.

Alleen inderdaad, daar is minder geld aan te verdienen, dus de aandeelhouders zu

wacht even, Microsoft heeft ook aandeelhouders…
Ik snap Apple af en toe ook niet.