Macbook Air stroef/schuin scherm

Beste OMT’ers,

Oktober vorig jaar heb ik een Macbook Air "13 (2013) aangeschaft. Dit was de eerste keer dat ik een Mac heb gekocht.
Laatst heb ik bij een vriend van mij met eenzelfde Macbook Air gewerkt. Ik merkte dat bij het uitklappen en inklappen van het scherm, ik daar niet de onderkant van de laptop hoefde tegen te houden, wat ik bij mijn eigen Macbook Air, vaak wel moet.

Nu heb ik bij mijn eigen Macbook even goed gekeken of er iets te zien was aan de plekken waar het scherm aansluit op de ‘onderkant’. Het viel me op dat bij het rechter-aansluitpunt, de ‘ventilatieopeningen’ (althans, ik neem aan dat dat het is) meer zichtbaar is dan aan de linkerkant, als hij opengeklapt is. Dit duidt erop dat het scherm schuin op de onderkant staan.
Als hij is dichtgeklapt, is er geen verschil te zien.

Hebben jullie hier ervaring mee? Hoort het openklappen juist losjes te gaan, of is het wat mee moeite doen juist vaak de case?
Ik weet dat ik ook naar de Apple Store in Amsterdam kan gaan voor een direct antwoord, maar helaas ben de komende weken niet in de gelegenheid om naar Amsterdam af te reizen (o.a. door de afstand). Daarnaast ben ik wel bang dat, hoe langer ik hiermee nog wacht, hoe minder ik kan rekenen op een oplossing, mocht het een fabrieksfout zijn.

Ik hoor het graag (en alvast bedankt voor een antwoord!)

Ik kan mijn MacBook Air (uit 2011) perfect met één vinger openklappen terwijl de ‘onderkant’ gewoon blijft staan. Het lijkt me niet echt normaal dat het openklappen stroef verloopt, en zeker niet dat het scherm schuin op de onderkant zou staan. Oktober vorig jaar valt - gelukkig voor jou - zeker nog binnen garantieperiode. Als het probleem echt storend is, zou ik er dus mee terug naar de winkel gaan waar je hem gekocht hebt.

Probeer bij voorkeur nog in januari of februari langs te gaan voor garantie.
Dan zit je nog in je eerste zes maanden en zal Apple moeten bewijzen dat het probleem er niet was bij aankoop. (in de tijd erna moet jij bewijzen dat het er wel was bij aankoop)

Dat zijn de officiële regeltjes, maar in praktijk denk ik dat ze er niet moeilijk over doen. En dat ze waarschijnlijk een nieuwe voor je pakken als ze het niet snel kunnen bijstellen. MacBooks hebben wel eens de optie gehad om via een schroefje het scharnier bij te stellen.
Of dit ook in het Air-ontwerp past weet ik niet precies.

Dus een recent Time Machine-backupje maken voordat je bij Apple langsgaat. Dan is het sneller om te ruilen als ze dat doen. Tip: haal er ook nog even een doekje overheen. Hoe beter de uiterlijke staat is, hoe soepeler ze zullen zijn.

Bij mijn macbook air komt de onderkant ook een beetje omhoog bij het openklappen van het scherm. Nooit aan gestoord eigenlijk. Altijd gedacht dat het komt door het gewicht van de air (aangezien mijn macbook pro het wel blijf staan).

Ik dacht ook ooit dat dit een trucje was zodat het er mooi uitzag.
Ik had wel een wauw-momentje toen ik het eens uittestte in een Apple Store. Hij moet dus gewoon met vier voetjes blijven staan als je het scherm openzet.

Ik wil niet veel zeggen; maar de onderkant wordt telkens vastgehouden als het scherm wordt opengeklapt.

En vanmiddag hebben we bij de Mediamarkt ook zelf nog even mogen zien dat de Air zó licht is, dat de onderkant echt omhoog komt als je het scherm opklapt.

Ik heb het zelf getest op een Late 2010 Air. Misschien dat het bij de nieuwere modellen anders is?

Op zich zou het normaal gesproken wel altijd moeten kunnen qua zwaartekracht. Maak het scherm licht genoeg en het blijft ook nog rechtop staan als de scharnier zo licht draait dat je hem met één hand opent. Je komt wel door de magneten heen met één hand, dat is dan weer wel te zien in de video.

Als men het scherm optilt, lijkt het beeld even stil te staan. Het zou er voor het filmpje ook niet uitzien (reclame) dat men bij het openen ook de onderkant moet vasthouden.

De meesten klagen er over dat het scherm te soepel gaat. Je hebt liever dat je de basis van de laptop vast moet houden omdat het scherm zo strak gaat. Dat betekent namelijk dat het scherm ook in de stand waar je hem in zet blijft staan. Als hij te soepel gaat gebeurd dat niet. Tikje tegen de tafel en het scherm valt een stukje naar achteren. Wees dus blij dat jouw scherm wel stroef gaat en die van die ander niet.

Feitelijk gezien zijn er maar drie factoren van invloed: afstelling van het scharnier, gewicht van het scherm+bezel, en kracht van de magneten (wanneer scherm dicht).
Zolang die precies exact op elkaar zijn afgesteld zou er geen probleem morgen zijn en werkt het ook bij alle MacBooks hetzelfde. Of je nu een oudere 17’’ MacBook Pro of een 11’’ Air hebt.

Dus, @iep: wanneer dat uit jouw beschrijving gebeurt, zou het scherm te zwaar zijn t.o.v. van de afstelling van het scharnier. (te soepel afgesteld) Op dat moment is er zeker iets mis, want dat heb ik nog nooit mee gemaakt bij MacBooks. Hooguit veert het een beetje heen en weer, wat ook de normale reactie hoort te zijn op een trilling.

Het gewicht van het schermgedeelte bepaald de afstelling van het scharnier maar de uitlijning van bovenste en onderste deel van de laptop bepalen ook de afstelling van het scharnier. Het enige wat de magneten bepalen is de weerstand bij het openklappen en dichtklappen, daartussen spelen ze geen rol.

Het idee is dat het scherm altijd in z’n positie blijft staan en niet door een simpel zacht tikje van positie veranderd (naar achteren klapt). Het scherm moet echter ook makkelijk open en dicht gedaan kunnen worden. Er moet dus een balans worden gevonden tussen scherm in positie houden, makkelijk open/dicht en uitlijning van onderste en bovenste gedeelte van de laptop. Dat bepaald de uiteindelijke afstelling van het scharnier. Dat kan betekenen dat in sommige gevallen het open klappen wat moeilijker of juist makkelijker gaat. Soms kun je heel voorzichtig (dus met een kleine slag) proberen of je hier wat invloed op kan uitoefenen. Houdt er wel rekening mee dat je wellicht een oversteek van 1 mm kunt krijgen (bovenkant steekt uit (scharnieren vaster gedraaid) of juist de onderkant (scharnieren losser gedraaid)).

Het minst erge is het even vast moeten houden van de basis (het onderste gedeelte) bij het openklappen. Laptop blijft na het openklappen netjes staan (en je scherm ook). De te soepele scharnieren komen veelvuldig voor bij de MacBook Air (net als een krakende voorzijde, sommigen hebben dat bij de rechterkant, anderen bij de linkerkant). Mijn MBA heeft een veel losser scharnier dan mijn MBP. Die laatste blijft dan ook netjes staan, bij de eerste valt ie een stukje makkelijker naar achteren. Als ik ervaringen van anderen zo lees dan is het scherm van mijn MBA echter vrij stroef, ik moet namelijk meer moeite doen. Het is ook allemaal niet zo raar, de MBA is een stuk lichter en dunner waardoor het allemaal wat minder degelijk kan. Dunner is dus niet in alle opzichten beter.

Dit is overigens niet specifiek voor MacBooks, dit geldt voor alle laptops.