MacBook air uit 2013 reageert nergens op

Hallo allemaal,

Ik weet niet of ik dit bericht in het juiste topic plaats, sorry alvast daarvoor mocht het verkeerd zijn. Ik zit met een probleem met mijn MacBook air. Ik heb mijn MacBook air aangeschaft in augustus 2013. Ik heb verder nooit problemen gehad. Vorige week was de accu van mijn MacBook bijna leeg, ik wilde een film kijken maar had hier dus te weinig accu voor. Mijn accu lader had ik niet bij, dus ik heb mijn MacBook dan ook weggelegd. Vandaag wilde ik mijn MacBook weer gebruiken en ik heb hem dan ook aan de lader gelegd. Ondertussen ben ik wat andere dingen gaan doen, maar toen ik terug kwam was mijn MacBook nog niet opgeladen (lampje van de lader nog altijd op geel). Ik vond dit al wat vreemd want de lader zat er toen al wel ruim 2 uur in. Ik heb toen de aan-knop aangedrukt, alleen gebeurde er toen helemaal niets. Nog altijd gaat de MacBook niet aan na het indrukken van de aanknop. Wat ik ook doe, er gebeurd helemaal niets. Geen opstart geluiden, ook het lampje van de accu lader blijft oranje ondanks het feit dat de MacBook al een lange tijd aan de lader ligt.

Ik heb niet echt veel verstand van Mac’s (hier thuis gebruiken ze allemaal Windows). Ik heb al wel de toetsencombinatie’s shift+Ctrl+alt en de aan/uit-knop meerdere keren geprobeerd, maar ook dan gebeurd er niets.

Als jullie een idee hebben waar dit aan zou kunnen liggen, dan zou ik dat erg op prijs stellen. Ik zelf denk dat het een reisje naar Apple wordt😭

Als er verder niets met je MacBook is gebeurd, vermoed ik dat er iets mis is met je MagSafe adapter. Heb je al eens getest of je Mac oplaadt met een andere adapter (van een kennis bv.)?

Een SMC reset kun je ook proberen: https://support.apple.com/nl-nl/HT201295

Helaas is er niets mis met de adapter. Heb inderdaad al een andere adapter geprobeerd en ook dan gebeurd er niets. De MacBook start niet op en het lampje blijft oranje.

Je hebt er geen water op gemorst of hem laten vallen (slecht contact,…)? Ik zou 'm binnenbrengen bij het punt van verkoop. Als je hem online hebt gekocht, kun je naar de Apple Store gaan of naar een APR (Apple Premium Reseller) of een APSP (Apple Premium Service Provider) om hem te laten nakijken.

Nee ik heb hem zeker niet laten vallen en er is nu ook geen water op gekomen. Hij heeft al die tijd dat de accu leeg was (paar dagen) op mij bureau gestaan. MacBook ziet er nog helemaal als nieuw uit, geen krasje of stootje. Ik heb hem gekocht bij Dixons, dus ik ga daar zo maar naar toe. Heb daar 3 jaar garantie, maar natuurlijk weer niet op de accu.

Ik moet wel zeggen dat er ooit waterschade is geweest. Mijn zusje had ranja laten vallen toen ze onwel werd. MacBook heb ik toen opgestuurd en is gerepareerd. Dit is ongeveer een driekwart jaar geleden geweest. Verzekering heeft dat toen gedekt. Zou dit er nu dan nog mee te maken kunnen hebben?

Het gekke vind ik dat hij waarsch in die dagen gewoon helemaal leeggelopen is qua accu en nu dus niet meer aangaat en oplaad. Maar normaal gesproken zou hij met de stekker erin gewoon moeten opstarten ookal is hij leeg. Baal hier ontzettend van want hem natuurlijk ook geen recente back-up en kan er ook geen maken.

Back-ups zijn vandaag de dag echt een must. Jammer voor je…

Ga er mee terug naar Dixons. Voor ze je uitsluiten van enige vorm van garantieclaims, moeten ze de machine eerst onderzoeken. Als er een ander mankement is aan je moederbord, wat maakt dat je Mac niet opstart, dan staat dat los van je batterij en moeten ze je helpen.

Succes

Het moederbord bleek kapot te zijn. Hij is gerepareerd (onder de garantie) en ik kan hem waarschijnlijk begin volgende week weer ophalen bij Dixons.