MacBook beschermen tegen piekspanning (in Ethiopië)?

Hallo,

Ik woon in Ethiopië, en laatst raadde iemand me hier aan om een verlengsnoer met 'surge protection' te kopen, om mijn laptop te beschermen tegen piekspanning . Ook valt de stroom hier vaak uit, en het schijnt dat als de stroom weer aangaat dit een laptop ook kan beschadigen, evenals periodes waar de stroom niet uitvalt, maar de spanning wel lager is dan normaal.

Is het nodig een MacBook hier tegen te beschermen? Of zit er een soort bescherming ingebouwd in ofwel de laptop, ofwel de stroomtoevoer (dat blok)?

Bij voorbaat dank!

Als ik me niet vergis maakt het bij een MacBook niet uit of er piek of dal spanning is , de MagSafe filtert dat en levert altijd de benodigde spanning

Weet niet waar maar dat heb ik al eens gelezen

Neemt niet weg dat zo'n stekker blok nooit kwaad kan

De netadapter van de Macbook werkt tussen de 100 en 240 volt.
De spanning in Ethiopië schommelt tussen de 220 en 240 volt.

Ik heb hier in huis wel een surge protection maar deze werkt pas bij hele hoge spanningen ( Bliksem inslag ).
Bij spanning ±10% boven normaal doet hij eigenlijk helemaal niets dat is ook niet nodig want een apparaat moeten kunnen verdragen.

Hoe groot de risico’s zijn, zou ik niet weten, maar wanneer ik in Brazilië ben, gebruik ik wel zo’n ‘surge protector’. Ze kosten daar maar een paar tientjes en daarvoor neem ik het risico niet. Ik hoor het ding regelmatig klikken (als het bliksemt, maar ook bij rustig weer), wat -naar ik aanneem- betekent dat hij een spanningsverschil opvangt.

Een surge protection heeft alleen zin als je de beschikking hebt voor een stopcontact met aarde.
Het teveel aan spanning van een spanningspiek wordt geïsoleerd en zonder verdere gevolgen afgeleid naar de aarde.

Hoor mijn Belkin af en toe ook klikken en vervolgens gaat ledje protected knipperen.
Alleen bij een te hoge spanning verschil wordt de Belkin helemaal uitgeschakeld.

Voor op reis heb ik een kleine Belkin die ik rechtstreeks in het stopcontact kan drukken.
Deze heeft 3 stekker-aansluitingen en ook nog eens 2 usb.

http://www.belkin.com/IWCatProductPage.process?Product_Id=437270
Deze heb ik keer ergens op een vliegveld gekocht.