Macbook erg traag, zie screenshots!

Hopelijk kan iemand met een beetje verstand van een Mac mij helpen. Sinds enige tijd is mijn Macbook pro uit eind 2010 erg traag. Als ik bijvoorbeeld Spotify wil opstarten duurt dit echt zon 5 minuten. Alle programma starten heel erg traag op en ik krijg vaak het regenboogbolletje!

Hieronder heb ik screenshots van mijn activiteitenweergave opgenomen en een screenshot van de schijfcontrole via schijfhulpprogramma… Kan iemand mij uitleggen hoe ik mijn Macbook weer enigzins vlotter kan krijgen?? Of heb ik gewoon een defecte HD?

Ik zie geen gekke dingen eigenlijk. Je zou beter eens kunnen kijken in Console (in de map hulpprogramma’s) of daar ‘gekke’ meldingen voorbij komen.

Verder kun je de standaard dingen eens proberen:

• SMC / PRAM resetten
• Opstarten in SAFE mode en weer herstarten naar ‘gewone mode’
• Combo-updater installeren.

Genoemde methoden komen geregeld aan bod op dit forum, dus die moet je gemakkelijk kunnen vinden.

de gebruikte swap is 961,8 MB, dat betekent dat je werkgeheugen te kort komt, althans op dit moment.
hoelang is het geleden, dat je opnieuw bent opgestart ??

een oude regel is, dat je 10% vrije schijfruimte moet hebben, om vlot te kunnen werken.
maar echt veel vrije ruimte heb je niet.

hoe is het met de HD zelf ??
controleer dat es met http://www.volitans-software.com/smart_utility.php

Geheugen is sowieso raadzaam om uit te breiden.

Je kunt er 2 x 4GB in zetten, echter als je meteen naar de max wil kan er ook 2 x 8GB in = 16GB. Het is net even kijken welk merk je wilt en hoeveel dat dan kost.

Het type moet dit zijn: 204-pin PC3-8500 (1066 MHz) DDR3 SO-DIMM

Bij Kingston heet dit dan KTA-MB1066. Bestaat in 4GB en 8GB latjes. Vooral die KTA is belangrijk, want KVR werkt niet.

maak een nieuw account aan en log in. Kijk hoe het dan gaat.

@ SunKeeper
Minimum vereisten voor 16 GB / 2 x 8 GB:
OS X 10.7.5 of later
Laatste EFI Update voor uw machine
EFI- en SMC-firmware-updates voor Intel-Macs: zie AppleStore
1066 MHz:
Max. 16 GB 1066MHz MacBook Pro 13.3" Intel Core 2 Duo 2.40 GHz (SD/FW)
13.04.2010-24.02.2011 - MC374 - MacBookPro7,1 - A1278
Max. 16 GB 1066MHz MacBook Pro 13.3" Intel Core 2 Duo 2.66 GHz (SD/FW)
13.04.2010-24.02.2011 - MC375 - MacBookPro7,1 - A1278

PC3-8500S-1066MHz 16 GB / 2 x 8 GB geldt uitsluitend voor bovenstaande 13.3" modellen, NIET voor 15.4".

@RobApple
Je hebt het nu over de core 2 duo, maar uit het zelfde jaar zijn er ook i5 en i7’s dus als de TS die heeft dan kunnen die zonder meer 16 GB aan.

@ hendrik ijzerbroot
Niet in hetzelfde jaar 2010 met 1066MHz, de TS heeft een Macbook pro uit eind 2010, maar vanaf 24.02.2011 met 1333MHz:
1333 MHz:
Max. 16 GB 1333MHz MacBook Pro 13.3" Dual-Core Intel Core i5 2.30 GHz
24.02.2011-24.10.2011 - MC700 - MacBookPro8,1 - A1278
Max. 16 GB 1333MHz MacBook Pro 13.3" Dual-Core Intel Core i5 2.70 GHz
24.02.2011-24.10.2011 - MC724 - MacBookPro8,1 - A1278
Max. 16 GB 1333MHz MacBook Pro 13.3" Dual-Core Intel Core i5 2.40 GHz
24.10.2011-11.06.2012 - MD313 - MacBookPro8,1 - A1278
Max. 16 GB 1333MHz MacBook Pro 13.3" Dual-Core Intel Core i5 2.80 GHz
24.10.2011-11.06.2012 - MD314 - MacBookPro8,1 - A1278

Te weinig geheugen is sowieso al een feit dat zie aan de bijna 1 GB aan swap.

Kijk eens hoeveel programma’s in dat overzicht om geheugen vragen, Spotify, Dropbox, Chrome ( veel te veel ) , Twitter, Zo’n beetje alle Microsoft Office apps. En waarom?
Heb je al deze Apps ook werkelijk open staan en ben je er in aan het werken want ik kan me niet voorstellen dat die Office apps maar 10MB geheugen vreten die zijn dus allemaal iets aan het doen in de achtergrond, waarschijnlijk in je menu-balk bovenaan!.
Dropbox is ook zo’n vreselijke app die gebouwd is door een groepje creatievelingen (designers) maar waar amper naar de prestaties van zo’n app gekeken wordt tijdens de updates alles moet er gelikt uitzien maar een app bouwen die gewoon krachtig is en geen geheugen vreet dat zit er niet in.

Aangezien jij een relatief oude computer heb kun je eens kijken naar deze app.
https://itunes.apple.com/nl/app/memory-clean/id451444120?mt=12

Zodra je op Clean Memory drukt dan sluit het alle processen en merk je gewoon dat je Mac weer frisser reageert al is dit maar tijdelijk natuurlijk na X aantal uur zal je Mac weer vol lopen met geheugen en wordt alles weer trager. De App ansicht werkt perfect! al moet je deze natuurlijk ook niet continue laten draaien in de menu-balk want van die apps heb je er schijnbaar al te veel.

Ook kun je eens kijken naar Systeemvoorkeuren > Gebruikers > Inloggen (tab)
Daar zie je welke apps allemaal opgestart worden zodra je de Mac opstart - meestal zijn dit apps die in de menu-balk draaien of ergens in de achtergrond maar die je Mac heel erg bezig kunnen houden met dingen die jij helemaal niet wilt.

Met het plus en minnetje kunt je dit lijstje beheren.

Succes…
Denk eraan meer geheugen in je Mac stoppen is sowieso het beste advies want 4GB is aan de krappe kant als je ziet wat jij allemaal open hebt staan.

@RobApple
Ik zie dat de TS de MBP 7,1 heeft (mid 2010). Ik denk dat het probleem zit in het feit dat de TS zo te zien al op 10.9 zit. (Dat was de eerste versie die de ‘geheugendruk’ grafiek liet zien). En dan is 4GB aan de krappe kant voor een echt soepele werking. Maar ‘gewoon 8GB’ moet ook al voldoende zijn. Bovendien gaat de ‘oude’ CPU nu een beetje als de bottleneck werken waardoor 16 GB niet veel meer doet.

@Shmoo
Waarom kom je nu met ‘memory clean’? Dat is de grootste onzin die er bestaat. Het effect als dat er al is zit tussen de oren want heb je meer RAM dan zal het effect van memory clean verwaarloosbaar zijn omdat meer RAM al voor een snellere Mac zorgt. Behalve dan dat elke keer dat je het gebruikt een programma dat gestopt was er weer net zolang over doet als toen het de eerste keer gestart werd. Memory clean reset namelijk het in-actieve geheugen dat gebruikt werd door een afgesloten programma en dat er voor zorgt dat het programma daarna sneller start.
Reset je dit met memory clean en stop je daarna een handvol programma’s (en dat hoeft echt geen uren te duren) dan ben je weer terug bij af.

Verder maakt het OS zelf dat in-actieve geheugen vrij als het ongebruikte geheugen niet groot genoeg is.

Volgens mij komt dit door het verbeterde geheugenbeheer van Mavericks. (Daarom is ‘memory clean’ nog grotere onzin dan het al was).

Het maakt niet uit hoeveel geheugen je in een computer stopt, de computer zal altijd SWAP geheugen nodig hebben. Tuurlijk hoe meer ram des te minder swap je nodig hebt. 1Gb is nog niet eens zoveel swap…

Voor de rest ben ik het eens met hendrik ijzerboot…

[quote=RobApple url=http://www.onemorething.nl/community/topic/macbook-erg-traag-zie-screenshots/#post-2678193 time=1398285266]@ SunKeeper
Minimum vereisten voor 16 GB / 2 x 8 GB:
OS X 10.7.5 of later
Laatste EFI Update voor uw machine
EFI- en SMC-firmware-updates voor Intel-Macs: zie AppleStore
1066 MHz:
Max. 16 GB 1066MHz MacBook Pro 13.3" Intel Core 2 Duo 2.40 GHz (SD/FW)
13.04.2010-24.02.2011 - MC374 - MacBookPro7,1 - A1278
Max. 16 GB 1066MHz MacBook Pro 13.3" Intel Core 2 Duo 2.66 GHz (SD/FW)
13.04.2010-24.02.2011 - MC375 - MacBookPro7,1 - A1278

PC3-8500S-1066MHz 16 GB / 2 x 8 GB geldt uitsluitend voor bovenstaande 13.3" modellen, NIET voor 15.4".[/quote]Goed dat je oplettend bent, maar zorg dan wel dat het klopt wat je zegt.

Zoals @hendrik ijzerbroot al zegt, aan Activiteitenweergave is te zien dat de TS al de meest recente OS X draait, Mavericks. Die vereist op alle ondersteunde Macs de laatst beschikbare firmware-versie, anders installeert het zichzelf gewoon niet.

En ‘‘eind 2010’’ dan is Mid 2010 waarschijnlijker dan Mid 2009. Als iemand gegevens opnoemt moet je ervan uit kunnen gaan dat het klopt, om goed advies te kunnen geven.
Je gaat immers ook niet naar de fietsenwinkel om een onderdeel voor een Giant terwijl je een Batavus hebt. Zeg dan dat je niet weet welke het is, dan wordt je geen verkeerd onderdeel verkocht.

Tnx voor jullie reacties… Ben bang dat ik hier niet op eigen houtje uit ga komen.

Wat is jullie advies en ervaring bij reparatie bij een reseller? Bijvoorbeeld Amac? Of gaat jullie voorkeur uit naar genius bar in Amsterdam?? (Woonachtend in regio den bosch)

Als ik het zo zie is je Mac niet defect maar dien je het interne geheugen te upgraden, Mavericks vreet intern geheugen dus dat gaat zeker verschil maken! Extra intern geheugen kun je online bestellen en zelf plaatsen, daar hoef je niet voor naar Amsterdam.

Altijd maar weer dat ‘weinig’ geheugen…
4 GB is genoeg voor een Mac met 10.9. Daar moet ie prima op draaien. En zo is ook mijn ervaring, op vele Mac’s.
Spotify hoort niet 5 min over het opstarten te doen; zelfs niet met de minimale 2 GB

(En terwijl ik dit typ, komt er weer iemand met dat lul-verhaal aan. Hoe komen jullie er toch bij? Napraten?!)

Joeyvn, de eerst 2 tips, dus die van Night en Fred (met Smart Utility) zijn de moeite van het proberen waard. Dus probeer dat nou eens, want zo heeft het plaatsen van de klacht op een forum ook geen zin.

Sunkeeper, ook jij?

Het is sowieso raadzaam om uit te kijken als je op een zebrapad oversteekt… Een waarheid als een koe, en dat geld ook voor ‘meer geheugen’. Maar beiden hebben niks met het probleem van TS te maken.

@henkdrik ijzerbroot

Die mensen zijn allemaal achterlijk en gaan voor hun plezier 5 sterren geven alleen om jou te lopen kutten zeker!
Deze app doet wat het moet doen, het verricht geen wonderen dat zegt ook helemaal niemand maar aan de waarderingen kun je zien dat het serieus werkt en vooral bij mensen met een wat oudere Mac omdat die mensen vaak te weinig geheugen in hun computers hebben zitten voor het geen dat ze er mee willen doen.

Je moet je niet zo blindstaren op dat woordje ‘clean’ waardoor jij pertinent al en hekel hebt aan de app omdat er zoveel ‘cleaners’ zijn voor Mac die gouden bergen beloven.
Deze app werkt perfect! maar zoals ik al aangeeft het is geen oplossing voor het probleem, dat is gewoon meer geheugen in je Mac stoppen. Deze app wist / reset alleen al het geheugen/processen -tijdelijk en op het moment dat je op clean drukt en deze app klaar is met het killen van al die processen dan voelt je Mac weer tijdelijk veel soepeler aan. Voor korte duur natuurlijk want na X periode zal je Mac gewoon weer vol lopen met geheugen en wordt alles gewoon weer traag.

En ook ik ga het zeggen. Geheugen uitbreiden kan nooit kwaad. Maar ik zou in de situatie die hier wordt geschetst eerst eens Smart Utility downloaden en opstarten. Ben benieuwd wat daar de uitkomst van is! Wat Goeiedag zegt, 5 minuten opstarten is niet normaal. Ook niet met 4gb werkgeheugen.

En @ Schmoo, ga weer je kelder in die Windows heet.

Cleaning utilities zitten tussen je oren en heeft een modern systeem als OSX niet nodig. Je leeft 20 jaar terug in de tijd!!!1

Nee ik heb alleen een 20 jaar oude computer die nog steeds voldoet omdat ik mijn workflow aanpas aan het systeem dat ik heb - en jullie allemaal een hippe moderne computer hebben dus is het makkelijk praten over hoe goed het OS is wanneer je meer power heb dan het OS vraagt.

Maar zodra jij zoals de TS een computer hebt van x aantal jaar oud ( bijna retro ) dan moet je zijn probleem ook inschatten op de bijbehorende hardware en niet stoer lopen doen over hoe goed OS X geheugen kan comprimeren wat dat ziet er idd. heel prachtig uit wanneer je een 2013 Mac heb staan, 16GB RAM en een SSD erin hebt zitten.

Ja dan zou ik ook heel stoer kunnen praten in topics als deze dat het tussen je oren zit maar het feit blijft wel dat je geen topic oplost!