Macbook extreem langzaam met pieken en dalen

Hallo allemaal,

Ik krijg sinds een maand of 2, hooguit 3, ineens de meest random CPU spikes op mijn (bijna) maxed out Macbook Pro uit 2019.

Screenshot 2022-08-14 at 17.11.41

Ik kan niet zo goed peilen wat het precies veroorzaakt, maar vaak is de “kernal_task” de boostdoener als ik de Activity Manager mag geloven:

activity

Random CPU Spikes boven de 1000%…mijn Macbook wordt ineens super traag (in de zin van dat zelfs de meest simpele Finder tasks soms secondes duren, laat staan de zwaardere tasks), ventilators gaan blazen als een gek. Ik moet wel zeggen dat het plus minus rond de 28-32 graden op mijn werkruimte is, zonder airco. En eigenlijk sinds het warme weer zijn de spikes een beetje begonnen. Zou het daar aan liggen dat het gewoon te warm is voor de Macbook of is het hardware, software (of OS) gerelateerd? Althans, wat is de beste manier om daar achter te komen volgens de experts?

Hartelijk dank vast!

Even een weekje wachten. Volgende week is het stukker minder warm. Kijk even of je er dan nog steeds last van hebt.

1 like

Is ook precies wat ik zelf voor ogen had indd. Komt goed, ik zal een update posten

1 like

In de tussentijd kun je eens proberen of het helpt als je het SMC reset. Verder kan je dit artikel eens nalezen, waarin zelfs extreem vergaande stappen genoemd staan.

1 like

Inmiddels is het al een paar dagen afgekoeld, wat een wereld van verschil. Macbook draait weer zoals deze hoort te draaien. Gek wat een paar graden verschil voor invloed kan hebben op de performance. Logisch, maar toch. Tijdens de warme zomerdagen was mijn Macbook echt letterlijk onbruikbaar. Ik wens de mensen met een Macbook in de tropische landen veel succes :stuck_out_tongue:

1 like

Mijn suggestie was dus zo gek nog niet. :wink:

1 like

Soms is de oplossing dichter bij dan we denken :smiley: