MacBook hardeschijf overleden

Goedenavond,

Sinds gisteren doet er zich een vreemd probleem voor met mijn MacBook.

In de MacBook is ooit een 750 GB Seagate monetus xt 7200rpm schijf geplaatst. deze heeft altijd prima gewerkt tot gisteren.

Ik heb mijn MacBook gisteren de hele dag intensief (veel lees en schrijf bewerkingen) gebruikt tot hij s' middags crasthe en alleen geforceerd kon worden afgesloten (via stroom knop). Toen ik de MacBook vervolgens opstarten was het enigste dat ie nog aangaf een wit scherm met een knipperend mapje (= geen systeem gevonden). Mijn hardeschijf werd niet meer herkend en na herhaaldelijk opstarten en recovery mode mocht niks baten.

Aangezien ik erg afhankelijk was van 1 bestand op de hardeschijf (Ja, ik had een backup, maar die was van 10 uur s'ochtends) heb ik de hardeschijf los geschroeft en via een externe behuizing aan mijn iMac gehangen. Tot mijn verbazing kon ik via mijn MacBook de partities gewoon benaderen en zo mijn gegevens dus redden!
Ik heb toen geprobeerd mijn iMac op te starten van de hardeschijf, maar dat werkte niet omdat hij middenin het opstarten blijft hangen.

Aangezien ik nu helemaal niet meer weet waar ik moet aankloppen voor garantie. De hardeschijf leverancier of Apple vraag ik om jullie hulp.
Komt dit probleem mensen bekend voor? En is dit het teken van een defecte hardeschijf?
En kan het zo zijn dat mijn iMac uit (2009) minder kritisch is dan mijn MacBook uit 2010 / 2011 op het gebied van lezen van de hardeschijf?

Alvast bedankt en alvast fijne feestdagen.

Niels

[quote=maclover111 url=http://www.onemorething.nl/community/topic/macbook-hardeschijf-overleden#post-2503168 time=1356122470]Aangezien ik nu helemaal niet meer weet waar ik moet aankloppen voor garantie. De hardeschijf leverancier of Apple vraag ik om jullie hulp.[/quote]
Je moet aankloppen bij de winkel/webshop waar je de MacBook hebt gekocht. En inderdaad: harde schijven hebben het in laptops harder te verduren dan in desktops.

Dit had ik wellicht nog even moeten vermelden, maar de hardeschijf is na de aankoop geïnstalleerd door een andere APR.

Wanneer ik een andere interne hardeschijf in mijn MacBook stop, ziet hij deze wel verschijnen in Disk Utitlity.

Dan moet je dus bij die 'andere APR' zijn, want dat is de leverancier van die harde schijf.

Mogelijk dat er aan het 'begin' van de disk, in de opstartsector, een bitje is omgevallen of beschadigd. Dan werkt hij niet als systeemschijf, maar nog wel als gastschijf.

Heb je al geprobeerd met een andere schijf in de MacBook op te starten?
Of met de probleemschijf de iMac opstarten?
Want het kan ook zo zijn, dat er met de schijf zelf niets mis is, maar wel met de weg naar de schijf: de controller of de kabel.
Als de optische drive op dezelfde controller zit, kun je kijken of daarvan is op te starten, maar als die een eigen controller heeft, werkt dat trucje niet.

Wat zegt de AHT (hardwaretest) die op de grijze installatie-DVD staat? (opstarten met D van diagnose)

Ik heb problemen gehad met de Momentus XT 500gb.
Werd door de leverancier van de HD opgestuurd en na 2 maanden kreeg ik een refurbished schijf terug.
Ik ben dus klaar met Seagate.

Je dient dus aan te kloppen bij de APR die die Seagate aan je heeft verkocht, want daar heb je zaken mee gedaan.

Ik begrijp dat je een back-up hebt, en dat je je gegevens sowieso al hebt weten te behouden. Voor dat je bij die APR binnenstapt zou je kunnen overwegen de schijf te wissen, opnieuw te formatteren, nieuw OS erop en kijken of hij dan weer functioneert zoals het hoort. Doet hij dat niet, weet je ook dat het een hardware probleem is, en geen softwarematige zaak.

Even aansluiten bij dit topic:

Mijn MBP 15" van 23 november 2011 heeft de volgende melding met Smart Utility:

[img]/uploads/community/382687a7f1369675f0de30a51d6a1efbb019b83d_0.png[/img]

Met Disc Utility is dit niet te verhelpen (opgestart vanaf 10.8-dvd en Schijfhulpprogramma opgestart). Deze geeft ook aan dat de schijf nog helemaal in orde is.
Zojuist maar een back up gemaakt met SuperDuper!

Zou ik nog garantie kunnen claimen op die originele interne hd?

Je machine is dus een jaar en 30 dagen oud, dus ook je HDD. Je mag toch wel van een HDD verwachten dat hij een jaar of drie mee gaat bij normaal gebruik. Ik zou het wel heel zielig vinden van ze, als ze tegen je gaan zeggen, sorry garantie van een jaar is verlopen meneer, koopt u maar een nieuwe...

In de eerste plaats even melding dat tussen moederbord-sata kabel-harde schijf-software ergens het probleem zit, zeker omdat je via de iMac nog files kon uitlezen ben ik niet zeker wat de oorzaak is.
Redt in ieder geval eerst je bestanden, daarna met je laptop naar de APR waar je de hd hebt laten inbouwen. Als zij constateren wat de oorzaak is kunnen ze je daarna verder helpen. Dit kan zijn dat de hd vervangen moet worden, maar kan ook een andere oorzaak (sata kabel, software, moederbord of iets anders) hebben. Zorg dat je een APR kiest die lokaal een TD heeft als dat kan, dat scheelt weer tijd :)

Zo denk ik er ook over, Haike.
Ik ben nu bezig om een contactformulier in te vullen bij Saturn, waar ik deze notebook heb gekocht.

[quote=bluap url=http://www.onemorething.nl/community/topic/macbook-hardeschijf-overleden#post-2503439 time=1356197330]In de eerste plaats even melding dat tussen moederbord-sata kabel-harde schijf-software ergens het probleem zit, zeker omdat je via de iMac nog files kon uitlezen ben ik niet zeker wat de oorzaak is.

Redt in ieder geval eerst je bestanden, daarna met je laptop naar de APR waar je de hd hebt laten inbouwen. Als zij constateren wat de oorzaak is kunnen ze je daarna verder helpen. Dit kan zijn dat de hd vervangen moet worden, maar kan ook een andere oorzaak (sata kabel, software, moederbord of iets anders) hebben. Zorg dat je een APR kiest die lokaal een TD heeft als dat kan, dat scheelt weer tijd :)[/quote]

Lijkt me sterk verhaal... als het z'n moederbord zou zijn, zou een andere ingebouwde HDD ook niet functioneren en dat heeft de TS uitgeprobeerd als ik dat goed gelezen heb.

Haike, het moederbord is zeer onwaarschijnlijk inderdaad ja. Maar de kern van het verhaal is wel valide: besluit niet dat je harde schijf stuk is als het ook iets anders kan zijn. Sata kabel voor dat type laptop kan ook goed de reden zijn. Kans op defecte hd schat ik in op 80%, 15% kans op defecte sata kabel (met intermittent storingen als kenmerk) en 5% kans op defect logicboard. Maar controleer je aannames altijd, een andere hd in Disk Util zien is iets anders dan er ook van opstarten en blijvend werkend hebben.
In dat geval hoeft de TS alleen maar met aankoopbon en de losse HD terug naar de leverancier.

Goedendag,

De Macbook kan nog wel starten van een andere hardeschijf, en van cd's dus hoogst waarschijnlijk is het de hardeschijf zelf. Ik heb contact met de winkel opgenomen en zij gaan kijken wat ze kunnen doen. Wanneer ze de schijf innemen kan het wel tot 8 weken duren (lekkere support van Seagate). Dus waarschijnlijk kies ik voor een andere merk. En koop ik nooit meer wat van Seagate door de slechte kwaliteit en support. (Toevallig is er gisteren nog een Seagate schijf kapot gegaan hier).

De Apple hardware test gaf aan dat er geen hardeschijf geïnstalleerd was.

De flat cable in mijn Macbook is al eens vervangen dus daar zal het wel niet aan liggen.

Hartelijk dank voor alle reacties.

[quote=Hansi2124 url=http://www.onemorething.nl/community/topic/macbook-hardeschijf-overleden#post-2503441 time=1356197535]

Ik ben nu bezig om een contactformulier in te vullen bij Saturn, waar ik deze notebook heb gekocht.[/quote]
Vanmorgen bericht van Saturn:
De hd wordt onder garantie vervangen, mits het geen schade van buitenaf betreft.
Nou zal dat wel meevallen, want er is geen beschadiging te zien op mijn MBP.

Klinkt goed! :thumbsup: maare.... het betreft toch een interne HDD? Ik neem niet aan dat daar krassen of deuken op te zien zijn. Of moet jij nu eerst je hele masjien eerst tonen aan Saturn? Is die schijf van jou ook een Seagate?

Ja, het is een interne hdd. Dus die zit daar wel stevig en veilig ;-) De laptop heb ik afgegeven aan Saturn (zij geven de garantie aan mij) en zij sturen die door naar Apple, waar deze vervangen gaat worden.
Helaas schijnen ze tot nieuwjaar dicht te zijn bij de TD van Apple, dus dat maakt het dat het allemaal wat langer gaat duren (max 4 weken).

Mijn hardeschijf is inmiddels vervangen en mijn MacBook werkt weer naar behoren. Wat ik wel weet is dat ik nooit meer een Seagate schijf wil. Veelste slechte kwaliteit en hoge geluidsproductie.

Gisteren kon ik mijn MBP weer ophalen bij Saturn.
De TD van Apple heeft een controle uitgevoerd op de hd, maar niets gevonden. Er is dus niets mee gebeurd, terwijl ik wel die error te zien krijg met Smart Utility…..
En nu nog steeds.
De print van het resultaat heb ik wel meegegeven aan Saturn.

Heeft iemand enig idee of die error (zie mijn afbeelding van 22 december) van invloed is op de werking van mijn hd?

Waarom koop je niet gewoon een losse nieuwe HD en zet je die in je MacBook Pro?
Probleem opgelost lijkt me.

In hoeverre bepaalde fouten op de korte of lange duur problemen veroorzaken is niet met zekerheid te zeggen. Het kunnen ook indicaties zijn van aankomende fouten en/of problemen.

Het beste is dus z.s.m. vervangen en anders ten minste zeer regelmatig een backup maken.