Er zijn al veel dingen over geschreven op het internet maar er zijn zoveel tegenstrijdige verhalen dat ik er weinig meer van begrijp. Vandaar dit topic, hopelijk goed gekeurd.
Wat ik wil doen is:
MacBook 13" resolutie 1280 x 800 4GB RAM koppelen aan mijn Samsung LE22A457 22" TV resolutie 1680x1050 HD Ready als extra scherm gebruiken (misschien dat de gegevens helpen).
Nu heb ik al veel gelezen en ben er achter dat je eigenlijk twee mogelijkheden hebt:
MacBook via kabel van Apple zelf MiniDVI naar DVI omzetten (male), en vervolgens met een kabel DVI (female) naar HDMI (male) van de tv omzetten. Probleem is alleen dat ik geen idee waar ik die kabel van DVI naar HDMI kan kopen en welke goed is. De prijzen variëren enorm.
MacBook MiniDVI naar VGA (weet alleen niet of ik dan het beste de kabel van Apple kan kopen, plus nog een kabel voor het verlengen, moet ongeveer ± 50 cm lang zijn, of een langere kabel die het in één keer kan.)
Ik heb helaas geen kabel kunnen vinden die direct van MiniDVI naar HDMI kan omzetten.
Vragen zijn dus:
Waar kan ik het beste voor kiezen?
Is VGA echt zoveel slechter (kan het geen 1680x1050 aan, is het beeld minder scherp)?
Hoeveel kost dit in totaal?
Iemand tips waar en welke kabels te kopen op het internet (als dat mag)?
Ik hoop dat iemand mij deze dingen wat kan verduidelijken. Als je meer info nodig hebt hoor ik het wel. Alvast hartelijk dank!
Mijn ervaring is dat je beter mini dvi naar dvi (10 cm dacht ik ) en dan dvi naar hdmi (1.5 meter) en koop ik beide bij apple.
Ik kreeg in het begin het beeld niet zo heel scherp maar begreep dat je tot 22 ins goede kwaliteit moet kunnen zien en ik heb 26 ins… ook kan je bepaalde instellingen zo zetten dat het er toch scherp uit komt te zien. er zijn sites met goedkopere kabels (even zoeken binnen dit forum) en verder hoop ik dat andere hun mening nog even kunnen geven.
sowieso moet je vanaf een afstandje kijken en niet met je ogen dicht op het scherm gericht.
2 keer 20 euro kwijt maar het zal vast goedkoper kunnen.
wat is de maximale resolutie van een macbook? Ik dacht dat het niet veel hoger ging dan 1280*768.
Zoals ik het nu begrijp kan ik mijn macbook (Late 2007) dus ook gewoon aan een HD televisie hangen?
Ja zeker en je kunt bij instellingen zeggen dat hij een kader weg moet laten. dan krijg je wel zwarte randen, maar ik vind de beeldkwaliteit dan wel ok. weet even niet meer hoe dat heet allemaal, maar ik gebruik het zo af en toe en werkt prima na mijn mening.
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga waarschijnlijk voor de HDMI.
@Jeroen Ruiter:
Heb je die online kunnen kopen? Ik zie op de Apple Store alleen Mini DVI naar DVI male en DVI naar HDMI male. Dat gaat dus helaas niet goed.
[quote:87f7724d13="sander633"]Er zijn al veel dingen over geschreven op het internet... [/quote:87f7724d13]
Ook op [url=http://forum.onemorething.nl/search.php?search_keywords=mini+dvi+hdmi+&search_terms=all&search_author=&search_forum=-1&search_time=0&search_fields=all&search_cat=-1&sort_by=0&sort_dir=DESC&show_results=posts&return_chars=200]dit forum[/url] komt deze vraag zo'n beetje ongeveer iedere week langs, bv hier: http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=136689
Deze heb ik idd ook... Maar wat wil je ermee gaan doen? Want 100% puur scherp beeld kan ik je niet garanderen. Ik gebruik het soms en vind het prima beeld, maar ben zelf geen zeikerd erin. Kan zo even foto's showen of dvd kijken maare ik ben geen ontwerper ofzo.
de vraag komt meerdere malen voor idd en ben het eens dat die info wel goed gelezen mag worden voordat mensen verder vragen maar ook ik heb een topic is geopend toendertijd omdat ik net als de ts er niets van snapte. dus vandaar mijn hulp aan hem
[quote:720c27cb0a="Jeroen Ruiter"] dus vandaar mijn hulp aan hem[/quote:720c27cb0a]
Iemand helpen met zijn vraag is natuurlijk prima. Doorverwijzen naar [url=http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?p=1879441#1879441]een antwoord wat je zelf al eerder hebt gegeven[/url] ook. ;-)
Nogmaals, ik weet dat er al veel over is geschreven, vandaar dat ik het een en ander inmiddels wist. Alleen was het mij nog niet duidelijk genoeg, vandaar dat ik nog even doorvroeg.
Jeroen, je zegt dat het beeld misschien niet 100% scherp is, is dit veel verschil met het originele MacBook scherm? Ik gebruik het voornamelijk voor programmeren en vormgeven.
Als iemand hier nog antwoord op kan geven, dank jullie wel :). Vanmiddag na werk ga ik waarschijnlijk langs de Mac store als het antwoord positief is.
Zelf heb ik vernomen dat een macbook een 22 ins scherm wel aan moet kunnen. maar als je over je resolutie spreekt dan kan ik het je gewoon niet garanderen. vraag het even in een store anders. ik heb hilversum gebeld en die man had het zelfde op een 32 ins. hij had haarscherp beeld dus kan ook zo zijn dat ik iets verkeerd gedaan heb.
Ik heb beide kabels gekocht, en het ging heel gemakkelijk. Hij pakt alleen de één na hoogste resolutie. De hoogste resolutie, 1900 nog iets, ziet er heel slecht uit. Blokkerig.
Het is nog even wat prutsen met de instellingen, de kleuren komen nog niet goed overeen. Maar scherp is het wel, al vanaf minder dan een meter.