MacBook of Mac Mini?

M'n keuze staat vast ik wil switchen naar Mac. Windows voldoet gewoon niet meer! Dus daarom zat ik te denken aan een iBook. Maar het leek me beter om een Mac Mini kopen (omdat ik al een scherm had). Toen de Intel Mac Mini en de Macbook uitkwam begon ik toch weer te twijfelen. De Macbook heeft een snellere processer en ik kan m'n scherm die ik nu heb erop aansluiten. Maar bij de Mac Mini heb ik dan weer een groot toetsenbord en mighty mouse (wou ik er toch al bijbestellen). Nu is mijn vraag wat moet ik kopen een Macbook of een Mac Mini? Ik gebruik m'n PC voor: PS (standaard) , chatten, schoolwerk, internetten, emailen en heel af en toe Emergency 4 (zou dan werken in bootcamp)

Wat moet ik nemen?

Mac Mini Intel Core Solo 1GB ram
Keyboard en mighty mouse

of

MacBook 1.83GHZ white standaard?

Het ligt er ook aan of je mobiel wilt zijn. En natuurlijk 't aller belangrijkste: Wat is je budget.

Kijk je hebt al een beeldscherm en als je niet mobiel hoeft te zijn dan is de mini een goede keus.

Heb je een budget voor een macbook maar is het niet belangrijk voor je om mobiel te zijn dan kun je een mac mini kiezen en deze uitbreiden met wat extra ram en hd.

Ik vind mobiel zijn belangrijk. Niet alleen voor school/werk maar ook dat als het lekker weer is buiten dat ik buiten kan zitten of ergens anders in het huis.

Ik ben zelf vorig jaar oktober overgestapt naar een ibook G4 12". Nooit spijt van gehad. Misschien alleen de spelletjes die ik vroeger op men windows speelde kan nu niet meer gedraaid worden maar who cares, ik heb een :apple: .

Ik weet niet wat voor specificaties emergency 4 heeft. Kijk goed naar het werkgeheugen en het videogeheugen van de mini/macbook

Schoolwerk beperkt zich maar tot af en toe een spreekbeurt typen ofzo (ben nog maar 12). Budget is maximum 1119 EUR. Maar eigenlijk hoef ik niet mobiel te zijn. De Mac Mini dus maar wat is prijs/kwaliteits verhouding het beste: core solo of core duo?

Ik zou dan persoonlijk voor de duo core gaan ik denk dat je daar voor de 190 euro veel extra plezier voor zal hebben. De solo core zal voor jou toepassingen ook snel genoeg zijn (weet het alleen van het spel niet) daar niet van maar ik hou ervan om wat extra's te hebben je weet nooit wat je er in de toekomst allemaal mee wilt gaan doen.

Net wat Almerrrr zegt.

Gewoon Duo Core nemen je weet nooit wat er in de toekomst voor zware programma’s kunnen uitkomen. Stel er komt een programma of spel uit dat je helemaal te gek vind. Heb je misschien met Solo Core pech en voor 190 eurootjes extra heb je net wat almerrrr zegt wat extra.

Prijstechnisch wint de Macbook van de mini. Voor 300 euro meer heb je namelijk een breedbeeld lcd, toetsenbord, camera, muis en een snellere duo-processor extra, met het grote voordeel dat alles in 1 mobiel apparaat zit. De mini vind ik momenteel echt te duur...

Absoluut mee eens.

Beste apple computer van dit moment is ongetwijfeld de macbook. Beste bang voor je …uhm euro :slight_smile:

idd.. beste prijs/kwaliteit verhouding. Ook in de catagorie laptops (daarmee bedoel ik windows en Mac OS X). Elke laptop van de prijs van de MacBook heeft een 1.66Ghz core duo en dezelfde videokaart. Als je geluk hebt kun je voor de prijs van de witte 2Ghz MacBook een windows 1.83Ghz laptop kopen. Maar daarna wordt 't al gouw duurder. Dus daarom vind ik ook echt dat de MacBook de beste prijs kwaliteit verhouding heeft

Pas wel op met die Mighty Mouse. Ze lijkt super en de eerste weken werkt ze ook zo. Ik heb ze nu een jaar en ik heb al nachtjes stilletjes gehuild in een hoekje. Voor 50 euro vind je beter spul.

Begrijp me niet verkeerd, andere Apple-spulletjes zijn super :lol:

Inderdaad. Alle muizen werken gewoon op een Mac, dus daar hoef je je niet druk om te maken. Denk er wel even aan dat je een muis moet kopen die Mac ondersteuning biedt.

[quote:10601e39b4="Gamie"]Schoolwerk beperkt zich maar tot af en toe een spreekbeurt typen ofzo (ben nog maar 12). Budget is maximum 1119 EUR. Maar eigenlijk hoef ik niet mobiel te zijn. De Mac Mini dus maar wat is prijs/kwaliteits verhouding het beste: core solo of core duo?[/quote:10601e39b4]

Als je echt een Mac mini wil, neem dan de Duo. Want nu doe je misschien nog zoveel belastende dingen op je Mac, maar misschien wil je over een paar jaar wel Photoshoppen en andere dingen draaien.

Als je een mooi beeldscherm hebt liggen kan je voor de Mac mini gaan. Maar heb je dat niet zou ik echt voor een Macbook gaan. Dan nog even sparen en dan 1GB ram erin doen. Dat gaat erg simpel en kan je gewoon zelf thuis doen.

Maar dat ram geheugen kun je gewoon bij de PC boer halen?

En vergeet niet dat je je mooie externe scherm ook op je macbook aan kan sluiten! Ram geheugen kun je ook bij de pc boer halen. Nadeel is vaak dat een mini of macbook 2x een sleufje hebben voor geheugenuitbreiding maar deze vaak allebei al vol zitten (bijv. 2x 256mb) waardoor je niks meer aan je bestaande geheugen hebt...

[quote:50576f8e36="Gamie"]Maar dat ram geheugen kun je gewoon bij de PC boer halen?[/quote:50576f8e36]

Ja, als je het type weet wel. In een Mac mini is ram inbouwen moeilijk, je moet met een plamuurmes de behuizingen eraf halen, en dat is erg moeilijk.

Heb zelf ook gedaan, maar je wil het niet 2 keer doen. (ik was ook nog zo slim iets teveel kracht te gebruiken waardoor het plamuurmes uitschoot en er een kras op zit :evil:)

ik zou voor de mac mini gaan, maar wachten tot augustus, de kans dat er weer wat nieuws komt is dan groot. je kan ook doorsparen voor de iMac, maar anders zou ik voor de mac mini gaan core duo want de core solo zal je straks zien, moet je voor school iets maken of je heb iets leuks gekocht, is ie veel te langzaam. Voor de mac mini core duo dus!

[quote:f72be06f36="@iMen"]ik zou voor de mac mini gaan, maar wachten tot augustus, de kans dat er weer wat nieuws komt is dan groot. je kan ook doorsparen voor de iMac, maar anders zou ik voor de mac mini gaan core duo want de core solo zal je straks zien, moet je voor school iets maken of je heb iets leuks gekocht, is ie veel te langzaam. Voor de mac mini core duo dus![/quote:f72be06f36]

De Mac mini gaat dan 800 euro kosten. Als hij nog geen beeldscherm heeft komt er nog 200 bij (17" TFT), dan nog 30 euro toetsenbord, 45 muis (oke, maar om bij Apple te blijven) en dan nog 100 euro voor een iSight.

Oke, toetsenbord, muis en iSight kan je misschien goedkoper krijgen, maar dan heb je iets wat gelijkwaardig is aan de Macbook.

Een Macbook heeft al een toetsenbord, muis (trackpad), beeldscherm en iSight.

ja dat is waar, maar als die dat allemaal nog heeft van zn andere computer...dan kan je beter voor de mac mini gaan en niet voor die macbook, maar ik vind ze allebei mooi :D

[quote:119f5e0230="@iMen"]ja dat is waar, maar als die dat allemaal nog heeft van zn andere computer...dan kan je beter voor de mac mini gaan en niet voor die macbook, maar ik vind ze allebei mooi :D[/quote:119f5e0230]

Het zijn beide leuke Macs. Maar een Macbook is gewoon lekker compleet, je kunt er overal mee heen en heeft een goede prijs.

En je kan je scherm op je bureau zetten, en gebruiken als 2e scherm aan de Macbook. Ook leuk.

Snelheid is bijna gelijk, alleen heeft de Macbook 1,83 Ghz of 2 Ghz, en de Mac mini 1,5 Ghz en 1,66 Ghz.

Ik ga toch maar voor de MacBook gaan. Dat meenemen lijkt me wel leuk. Maar draait iMovie vlot op de standaar macbook?

iLife is Universal, dus ook geschikt voor Intel Macs. En als je thuis draadloos internet hebt (Wifi) dan kan je dus ook overal internetten. In de Macbook zit namelijk Airport.