MacBook One koopadvies

De MacBook One is een naam voor de 12” MacBook, volgens mij door Marco Arment in de ATP podcast geïntroduceerd, omdat ie maar één poort heeft.

Hydrarchos: laat je me weten wat de genius in Den Haag kon bieden? Ik ben erg benieuwd of ze in Nederland net zo flexibel / vrijgevig zijn als in de VS.

Ons Zeeuwen bin zûnig, he… Ik vrees met grote vrezen.

@Buzz: het genie wist mij na een korte inspectie te melden dat de MacBook f•cked was: het vocht had moederbord, batterij en nog wat ander spul aangetast. De SSD en het scherm waren nog wel in orde, maar de reparatie van het hele verhaal zou me (althans bij hullie) iets van 900 euro kosten. Dat was het einde van mijn Macbookje, mijn trouwe steun en toeverlaat sinds 2014, waar.ik ongeveer mijn hele proefschrift op heb getypt.

Om 20:18 heb ik ‘m op Marktplaats gezet voor 300 euro (uiteraard met vermelding van alle gruwelen). Tien minuten later was-ie verkocht aan een klussende Rottedammert. Morgen haal ik mijn nieuwe machine op, toch met 8GB omdat ik domweg niet twee weken kan wachten op de 16GB-versie en ik uiteindelijk ook niet denk dat het voor mij heel veel verschil gaat maken.

Waar komt die vochtschade opeens vandaan Hydrarchos (hmmm: Hydra… een hint?). Als dat in het eerste bericht was gemeld hadden er over eventueel herstel echt hele andere reacties gekomen denk ik.

Maar mooi dat je een nieuwe hebt gekocht en de oude netjes verkocht hebt!

Tsja, ik had idd niet veel meer gezegd dan dat het ding hersteld moet worden. Nu aan het klussen met de MacBook en vergeleken met mijn ouwe MBP is dit ding best rap - een soepele SSD maakt een boel verschil.

Okee, impressies na één dag MacBook One (sorry, @GoeieDag):

• Hij is niet space grey maar gewoon aubergine metallic.
  • Het toetsenbord is enorm wennen, maar het gaat met de minuut beter.
  • Er werd veel geklaagd over het gebrek aan PK’s van dit model maar mijn hemel, wat voelt-ie snel. Waarschijnlijk vooral dankzij de SSD.
  • Slechts één gat is best onhandig
  • Enorm licht is echt retehandig.
  • De speakers zijn de LUIDSTE die ik ooit op een MacBook heb gehad.
  • Scherm is prachtig en 300 nits meer dan genoeg voor mij.
  • Ik mis MagSafe niet, vooral omdat het op mijn oude MacBook Pro toch al de helft van de tijd niet behoorlijk werkte en ik constant licht onder stroom stond. USB-C als poort is best prettig.

Ik heb vandaag ook de knoop doorgehakt ik heb vandaag een MacBook 12 met 16gb ram en i7 processor besteld. Het aftellen is begonnen.

Hoe bevalt-ie? Ik heb dus erg getwijfeld voordat ik er een kocht, maar nu ben ik er wel erg blij mee. En opgelucht dat ik na een dag of wat al helemaal aan het keyboard gewend ben. Prachtig machine.

Ik had op YouTube nog wat recensies bekeken en die verklaarden me natuurlijk allemaal voor gek dat ik de Pro niet kocht. Maar dat soort verhalen focussen veel te nadrukkelijk op specificaties en minder op de dingen die ik nodig heb (512 GB SSD) of waar ik genoeg aan heb qua processorkracht.

Zo’n aankoop blijft altijd een individuele zaak en als jij ermee tevreden bent, dan is die geslaagd.
Het voornaamste wat ik wilde inbrengen was dat dit type nog meer dan de andere te hoog geprijsd is.

[quote=Hydrarchos url=https://www.onemorething.nl/community/topic/macbook-one-koopadvies/#post-3076225 time=1499278086]Okee, impressies na één dag MacBook One (sorry, @GoeieDag):
…[/quote]
Ja Hidradinges, laten we gewoon alles een eigen (brabbel) naampje geven. Is duidelijk, ook als er iemand anders naar ervaringen met de MacBook zoekt; die denkt vast: laat ik eens op ‘One’ googlen, want zo noemt niemand 'm… :roll:

Als je op MacBook Adorable ipv. MacBook One zoekt in Google, dan krijg je wel iets. Bijv. deze:
https://www.caseyliss.com/2017/6/25/macbook-adorable

MacBook Adorable wordt ook wel als naam gebruikt voor de MacBook 12 inch.

Ik werk nu ff op een plek waar meiden vaak het woord ‘iPad’ (en ‘iPhone’) moeten opschrijven.
Ik zie van alles voorbij komen: Ipad, I-PAD, ipad, IPAD, i PAD… Noem maar op.
Man, hoe moeilijk kan het zijn om netjes iPad te schrijven, denk ik dan…

Yep. Zelfs mijn voornaam èn achternamen worden te vaak verkeerd gespeld. Lezen is blijkbaar een vak voor sommige mensen.

Geen probleem hoor, dankzij TextExpander worden bij mij die woorden, indien fout geschreven, omgezet naar de juiste schrijfwijze. :wink:

Helaas heb ik de MacBook nog steeds niet in gebruik. Ik verwacht dat er pas over 3 weken is? Veel mensen verklaren me nu ook voor gek dat ik de pro niet heb genomen. Als de 12 inch die ik besteld heb gelijk is aan Mn Pro (13 inch retina instapper) vind ik het best. Ik krijg er tenslotte een nog mooier design voor terug?

Vanaf vandaag in het bezit van een MacBook 12 inch

Ik ben best wel benieuwd naar de prestaties van deze volledig uitgeruste MacBook.

Voor mij blijft die ene poort precies toch het grootste nadeel.

Nou ik zal mijn bevindingen even met jullie delen,

Een mooie laptop en lekker snel zo op eerste oog voelt hij net zo snel als de MacBook Pro (2015) onder MacOS ook Windows 10 loopt zeer snel en soepel op deze MacBook en heb zelfs al een simulatie game kunnen spelen zonder enige vorm van haperingen. Ben voornamelijk benieuwd hoe hij zich houd als alles voor de opleiding erop draait. Alhoewel ik nog geen ervaring had met de MacBook ben ik toch bijzonder verast het scherm viel me erg mee ik had verwacht dat alles veel kleiner zal worden weergegeven dit is gelukkig niet het geval ook de Speakers ben ik positief door verast, Wat gaan die hard zeg! en misschien het belangrijkste is de vormfactor van dit Macje wat heerlijk licht en handzaam.

De ene poort is voormij geen probleem omdat ik er een hubje bij heb gekocht waar 2x usb 3 aanwezig is en een enkele usb C poort, Ook bevind zich er een HDMI poort wat voornamelijk handig zal zijn voor digi borden.

Dit waren mijn bevindingen tot nu toe.

@rijl: die ene poort vereist wel wat handigheid, inderdaad – en ik kan me voorstellen dat de keuze anders uitvalt als je het grootste deel van de tijd achter hetzelfde bureau doorbrengt met een rij randapparatuur aan je laptop. Maar voor mij (veel onderweg, niet veel gebruik van peripherals) is het heel goed te doen met een hubje voor noodgevallen. Nog steeds bijzonder tevreden en volledig ingeregeld op het toetsenbord.

Je hebt vaste de beste keuze gemaakt in jouw situatie met jouw noden.
Nog iets ivm het gevoel van snelheid dat ook ik ervaar: het gaat om de respons vooral te wijten aan het snelle flash geheugen en dit is hetzelfde in de macbook en zijn pro broer, neem ik aan.