MacBook pakt ssd niet

Nieuwe schijf gekocht voor de MacBook van Mn vader (MacBook pro 2010) start ik de MacBook op Met command + R dan komt er een grijs scherm met een mapje en in dat mapje een vraag teken, doe ik de ssd in mijn MacBook (pro 2012) pakt die hem wel gewoon. Het is de schijf: team groep L7 EVO SATA 3.

Is dit misschien een te nieuwe schijf voor de MacBook?

CMD+R start op naar een lokale Herstel partitie, die uiteraard niet bestaat op je nieuwe SSD.
Probeer CMD+ALT+R eens om naar de Internet Herstel op te starten. Mocht je nooit de firmware daarvoor hebben geïnstalleerd, zul je de Snow Leopard installatie DVD moeten gebruiken of kun je een installeerbare USB stick maken op een stick van minimaal 16GB.

maar met een usb, herkend die de schijf dan wel?

[quote=lennardfa url=https://www.onemorething.nl/community/topic/macbook-pakt-ssd-niet/#post-3092062 time=1504363197]maar met een usb, herkend die de schijf dan wel?
[/quote]
De bedoeling van een USB stick is dat je daar een installeerbaar medium van maakt, je lokale Herstel partitie zeg maar. In die omgeving kun je inderdaadje schijf formatteren en er macOS op zetten.

maar als ik die schijf in mijn macbook zet, en daar dan de software opzet, en dan weer in die andere macbook plaats zou het dan ook werken? en moet het os x leopard zijn?

Je bent verward over wat ik zeg, let me reprase it:
Er zijn drie mogelijke paden om je SSD te gaan gebruiken.

1. Je zet de SSD in de Mac. Je start de Mac op met CMD-ALT-R en gebruikt de Internet Herstel om je SSD te formatteren en Sierra erop te zetten.
  2. Je maakt je installeerbare USB stick (aldus het document wat ik in m’n eerste post heb gelinkt). Je zet je SSD in de MacBook. Je start op vanaf de USB stick (houd bij het opstarten ALT ingedrukt en kies de USB stick). Je komt in de Herstelomgeving terecht, wist de schijf en start de installatie.
  3. Je hebt een Snow Leopard (geen Leopard, dat is te oud) DVD en je start daarvan op (nogmaals: start op met ALT en selecteer de DVD). Je wist de schijf en installeert Snow Leopard. Je update Snow Leopard naar 10.6.8 en upgrade naar El Capitan (via dit artikel) en kunt dan nog upgraden naar Sierra.

Nog een bonuspad:
4. Je stopt de SSD in een USB caddy en verbind deze met je MacBook Pro terwijl de oude schijf er nog in zit of met een compleet andere Mac. Je download Sierra vanuit de App Store en installeert deze op de SSD. Je zet de SSD daarna in de Mac.

Kies maar een methode.

Bedankt! Gelukt hoor.

Super! Veel plezier met je SSD, gaat die Mac weer een poos mee :slight_smile:

En als reservegetal hadden we nog Carbon Copy Cloner (CCC) waarmee je de originele HDD 100% naar de SSD kopieert.
Na deze kopie HDD omwisselen voor SSD en klaar.