MacBook Pro (13" 2,3 GHz i5 Sandy Bridge 2011) clamshell mode werkt niet meer.

Goedenmiddag,
Ik heb hier een MacBook pro van ongeveer 2 maandjes oud. Ik heb er een extern scherm op aangesloten en ik werkte altijd in 'clamshell-mode' wat inhoud dat de macbook dichtgeklapt is en dat je alles op het externe scherm doet. Dit kon je activeren door de MacBook dicht te klappen (dan gaat 'ie in sluimerstand) en 'm dan weer te activeren door een willekeurige toets op het bluetooth toetsenbord in te drukken.
Maar nu het probleem:
Sinds enkele dagen duurt het ten eerste heel lang voordat 'ie in sluimerstand gaat als ik 'm dichtklap, soms bijna een hele minuut. En ten tweede; áls 'ie in sluimerstand is, wil hij niet meer "ontwaken" dmv mijn bluetooth toetsenbord. Het vinkje bij "sta toe dat bluetooth-apparaten deze computer uit de sluimerstand halen" is nog steeds aangevinkt en het toetsenbord is echt aangesloten.

Heeft iemand hier een oplossing voor?

Alvast bedankt!
Bart

Toetsenbord is goed verbonden?

Zijn de batterijen nog voldoende vol?

Kun je het ook met een bedrade muis of toetsenbord proberen?

Het gegeven dat het inschakelen van de sluimerstand steeds iets langer duurt heeft te maken met de vulling van het geheugen, omdat er op dat moment een kopie van het geheugen naar de harde schijf wordt gemaakt.
Hoeveel RAM-geheugen zit er in de MacBook Pro?

batterij is zat, 71%, toetsenbord is idd goed verbonden, ik heb een bedrade muis eraan hangen, daarmee doet ie 't ook niet.
In ieder geval bedankt voor de info over de sluimerstand. Ik heb er niets aan veranderd dus gewoon 4GB geheugen en 320GB HDD.
Als ik bij activiteitenweergave kijk, zie ik dat "kernel_task" (gebruiker: root) het meeste geheugen gebruikt: 336,5MB, dan Google Chrome met 250MB en dan nog een paar van rond de 100 en minder

Bedankt voor je reactie!

[Edit: bij activiteitenweergaven staat dat ca. 94% van de CPU inactief is.]

Het klinkt misschien heel dom, maar het verhelpt wel vaak problemen: heb je je Mac al eens opnieuw opgestart?

Heb je de macbook ook aan het stroom hangen? Dat is namelijk een eis om in clamshell te kunnen draaien....

@Xcode ja ik heb m al eens opnieuw opgestart ;)
@vraptor ooh dat zal t zijn, ik heb m namelijk bijna slöjd aan het stroom maar nu toevallig even niet! Ik ga t straks, als ik weer boven ben, uitproberen!

Bedankt voor jullie reacties

Voor het erg traag in slaapstand komen, was in een ander draadje de oorzaak, dat er voor de printer nog wat in de afdrukwachtrij stond.