Lang geleden dat ik hier mij aangemeld heb, maar ik zit enorm omhoog met een situatie.
Mijn vriendin is fashion designer en na jaren op een Windows computer gewerkt te hebben had ik haar eindelijk overtuigd om een Mac te kopen. Die behoefte om haar te overtuigen kwam voort uit het feit dat ik altijd relatief goed werkende computers had van Apple.
Nu heeft zij nu bijna twee jaar geleden veel geld neergelegd en een Macbook Pro 13" i5 gekocht. Een i5 omdat dit een goede processor is, en er zit 4 gig RAM in. En inmiddels is zij ook al bijna twee jaar aan het kloten met een flutapparaat. Constant beachballs, op de meest simpele opdrachten. Safari sluiten - beachball 10 seconden lang. Text editor openen, beachball.
Ik was het al vrij snel zat, dus ik ben naar de Apple Store gegaan. Netjes een afspraak gemaakt met een “genious” die mij een heel lijstje met dingen af liet gaan die ik al gedaan had, zoals de activity monitor checken en het ding opnieuw installeren. Maar nee, ik moet het allemaal nog een keertje doen. Dus ik naar huis, het hele zaakje weer aflopen, niets raars aan de hand, maar uiteindelijk doet het ding het gewoon niet.
Ik heb zelf een Core2Duo Unibody MB met 2 gig ram en een MacBook Air 1.3 met 1 gig ram, en beide zijn op alles minimaal 4/5 keer zo snel. Open Safari, instant open op m’n Macbook en MBA, maar ik kan deze regel twee keer typen voordat Safari geopend is op haar MacBook Pro.
Nu snap ik dat mensen misschien nu denken dat zij allemaal onzin installeert, maar ik heb haar expliciet verboden iets anders te installeren dan de Adobe Suite. Ze heeft geen andere programma’s draaien, in Activity Monitor gebeurt ook niets raars. Geheugen blijft altijd in het groen staan.
Uiteindelijk uit pure wanhoop maar geupgrade naar Mavericks. Ook geen enkel verschil.
Ik ben ten einde raad. Ik zit nu naast haar en al 5 minuten kijken we naar een Illustrator document van 1,5 MB wat aan het openen is. Ik heb nog nooit zoveel laadbalkjes gezien als op dit hok. Het ding werkt gewoon niet, maar omdat geen van de cijfertjes in de computer iets raars aangeven zegt Apple dat hij gewoon goed is. Inmiddels is de garantie bijna afgelopen en ik ben het zat, ik wil dat ze dat ding innemen en fixen.
Nu dus mijn vraag: Wat kan ik doen om te zorgen dat hij gewoon ingenomen wordt en gefixt wordt? Niet dat gewauwel van een “genious” die met een slap verhaal komt, en me weer naar huis stuurt.