Macbook Pro 13" i5 onwerkbaar traag

Lang geleden dat ik hier mij aangemeld heb, maar ik zit enorm omhoog met een situatie.
Mijn vriendin is fashion designer en na jaren op een Windows computer gewerkt te hebben had ik haar eindelijk overtuigd om een Mac te kopen. Die behoefte om haar te overtuigen kwam voort uit het feit dat ik altijd relatief goed werkende computers had van Apple.

Nu heeft zij nu bijna twee jaar geleden veel geld neergelegd en een Macbook Pro 13" i5 gekocht. Een i5 omdat dit een goede processor is, en er zit 4 gig RAM in. En inmiddels is zij ook al bijna twee jaar aan het kloten met een flutapparaat. Constant beachballs, op de meest simpele opdrachten. Safari sluiten - beachball 10 seconden lang. Text editor openen, beachball.

Ik was het al vrij snel zat, dus ik ben naar de Apple Store gegaan. Netjes een afspraak gemaakt met een “genious” die mij een heel lijstje met dingen af liet gaan die ik al gedaan had, zoals de activity monitor checken en het ding opnieuw installeren. Maar nee, ik moet het allemaal nog een keertje doen. Dus ik naar huis, het hele zaakje weer aflopen, niets raars aan de hand, maar uiteindelijk doet het ding het gewoon niet.

Ik heb zelf een Core2Duo Unibody MB met 2 gig ram en een MacBook Air 1.3 met 1 gig ram, en beide zijn op alles minimaal 4/5 keer zo snel. Open Safari, instant open op m’n Macbook en MBA, maar ik kan deze regel twee keer typen voordat Safari geopend is op haar MacBook Pro.

Nu snap ik dat mensen misschien nu denken dat zij allemaal onzin installeert, maar ik heb haar expliciet verboden iets anders te installeren dan de Adobe Suite. Ze heeft geen andere programma’s draaien, in Activity Monitor gebeurt ook niets raars. Geheugen blijft altijd in het groen staan.

Uiteindelijk uit pure wanhoop maar geupgrade naar Mavericks. Ook geen enkel verschil.

Ik ben ten einde raad. Ik zit nu naast haar en al 5 minuten kijken we naar een Illustrator document van 1,5 MB wat aan het openen is. Ik heb nog nooit zoveel laadbalkjes gezien als op dit hok. Het ding werkt gewoon niet, maar omdat geen van de cijfertjes in de computer iets raars aangeven zegt Apple dat hij gewoon goed is. Inmiddels is de garantie bijna afgelopen en ik ben het zat, ik wil dat ze dat ding innemen en fixen.

Nu dus mijn vraag: Wat kan ik doen om te zorgen dat hij gewoon ingenomen wordt en gefixt wordt? Niet dat gewauwel van een “genious” die met een slap verhaal komt, en me weer naar huis stuurt.

Het lijkt me dat de hard schijf moeilijkheden heeft. Controleer de HD even met SMARTReporter en draai een schijfcontrole in het Schijfhulpprogramma. Ik zou ook zeker even een backup maken.

Wat heb je geprobeerd om de HD te checken? Want die lijkt hier toch wel de boosdoener.
Heb je al eens gekeken hoe ie werkt in een nieuw aangemaakte gebruiker?

PS: genius, niet genious.

Vrijwel zeker de harde schijf inderdaad.
Voor de lol zou je de harddisks van de MacBook Pro’s moeten omwisselen. Bijna honderd punten zeker dat het probleem zich dan ook van de één naar de ander verplaatst.

Heb je overigens nooit alledrie (of twee) de MacBooks meegenomen naar de Genius Bar? Dan moeten ze toch met een sterk verhaal komen om te verklaren waar zo’n groot verschil vandaan komt.

Voor nu z.s.m. teruggaan.
Voor de toekomst: nooit meer zo lang wachten als er problemen zijn, onderneem direct actie als je iets vreemds opvalt. En door blijven zeuren als het voor je gevoel niet is opgelost. Als je langer wacht krijgen ze bij de Apple Store het idee dat het allemaal wel meevalt omdat je er schijnbaar al lange tijd mee kan werken zonder dat het je genoeg hindert om er direct mee terug te komen.

Jep, klinkt 99% zeker als kapotte hardeschijf.

Spijtig dat je vriendin er zo lang op heeft moeten werken. Nieuwe schijf erin en hij is weer bloedjesnel!

Dan kan je er wellicht meteen een ssd inzetten.

Maar voordat je dit doet, maak een kloon van bijvoorbeeld je MBA (carbon copy cloner) op een usb3 externe HDD en start deze op de MB van je vriendin op. (Ik ga er even vanuit dat er USB 3 op haar MB zit) Wanneer dan alles normaal draait weet je 100% zeker dat het aan de HDD ligt. Nog mooier zou natuurlijk zijn wanneer je haar eigen HDD kloont, heb je ook meteen een goede Back-Up, want voor alles is dat denk ik nog wel het eerste dat je moet doen, backuppen die handel!!! :smiley:

Heel veel succes en ik hoop dat het probleem snel wordt opgelost. En bij de Apple Store, laat je niet te makkelijk wegsturen, vraag desnoods om de manager, doet er verder niet toe, maar je hebt al meerdere jaren met een baggerproduct gezeten, laat ze je maar tegemoet komen. Ze zullen niet meer alles voor hun rekening nemen denk ik, aangezien je wat laat komt aankloppen, maar ze mogen echt wel wat meer service bieden. Haal ook de vorige afspraak aan en dat je toen bent afgepoeierd, op een onbeleefde manier aangezien er niet naar je is geluisterd. En dit alles helemaal in de wetenschap dat je een vaste klant bent, zoals ik begrijp uit je post.

Veel succes en straks hopelijk heel veel plezier van de MB! Want met een ssd erin kan dit beestje je nog wel eens gaan verbazen en nog heel veel usren plezier geven :wink:

PS: NB kijk ook even of je nog correspondentie kan vinden waaruit blijkt dat het probleem zich al langere tijd voordoet. Kijk of je bewijs kan vinden van de acties die je al hebt ondernomen. Dergelijke zaken kunnen helpen je relaas te ondersteunen wanneer je teruggaat naar de winkel.
Je schrijft dat je al snel het probleem hebt gemeld bij de Apple-Store en toen weer naar huis bent gestuurd met dat er niets aan de hand is, dat is een belangrijk gegeven waar je op kan staan. Heb je hier nog iets van correspondentie van? Anders heeft Apple het zelf wellicht nog wel ergens opgeslagen. In ieder geval dat de afspraak gemaakt is ivm het probleem.
Heb je met anderen gecommuniceerd over dit probleem? Heb je wellicht op andere forums een vraag gepost? Etc.

Hoezo tegemoet komen, hij/zij loopt twee jaar met dat ding rond terwijl er problemen zijn. Je mag wel iets standvastiger zijn bij problemen en zeker geen twee jaar(!) mee rondlopen.

De “geniussen” bij de Apple store moet je eigenlijk ook niet hebben, zijn goede verkopers met mooie praatjes maar meer dan dat ook niet.

Zoek eens een ASP in de buurt op en laat ze een diagnose stellen.

Ga met wat dan ook altijd terug naar de winkel waar je iets gekocht hebt. Daar heb je een koopovereenkomst mee. Dit geldt ook voor de on-line winkel.
Er had nooit zolang gewacht mogen worden, want na 6 maanden moet je zelf met bewijzen komen.
En hoewel na twee jaar de garantie eindigt, kun je nog steeds aanspraak maken op het conformiteitsbeginsel dat stelt dat je recht hebt op een deugdelijk product. Maar hoe langer je wacht hoe meer bewijslast bij de consument komt te liggen en hoe minder de verkoper zal vergoeden.

http://www.onemorething.nl/2014/04/maak-oudere-mac-systemen-weer-pijlsnel-met-een-ssd/

Super en enorm bedankt voor al die uitgebreide reacties. Ik moet eerlijk bekennen dat ik gewoon nooit de HDD heb gecheckt, en ik schaam me daar nu voor, want dat staat ongeveer vooraan in het rijtje met dingen om te checken. Omdat zij altijd zo druk is met die computer heb ik ook nooit zoveel tijd om dingen te checken.

Ik heb een afspraak voor woensdag gemaakt in de Apple Store, voor die tijd wil ik even die HDD check laten lopen en een backup maken. Dan ga ik kijken of we hem daar in kunnen leveren.

Ik houd jullie op de hoogte. Bedankt voor nu in ieder geval al!

Ik ben helaas vergeten hier op te reageren omdat het allemaal een wat langer traject werd.
De MBP werkt helaas nog steeds niet zoals ik zelf zou verwachten. Apple heeft wel haar best gedaan, maar ‘langzaam’ is helaas geen echte klacht. Ze erkennen dat hij langzaam voelt en hebben daarom de harde schijf + bekabeling daarvan vervangen. Dat loste het probleem helaas niet op. Daarop hebben ze hem getest en gezegd dat alles goed was, maar dat bleek helaas niet het geval.

Daarop hebben we hem terug gebracht en hebben ze alles nogmaals getest, maar daar kwam helaas niets uit. Zelf hebben we nog de ram sticks getest of er eentje kapot was, maar dat was ook niet het geval, dus heb ik ze gevraagd een stresstest te doen. Die hebben ze gedaan, maar daar kwamen ook geen rare dingen uit.

Inmiddels hebben we het opgegeven. Naast mijn Macbook alu-unibody en Macbook Air is de computer zichtbaar langzamer, maar omdat de MB iets meer geheugen heeft en de MBA een SSD heeft is het aldus Apple niet een compleet eerlijke vergelijking. Daar kan ik me zelf ook wel in vinden, maar de computer blijft helaas langzamer dan we zouden willen. De enige optie die zowel de Genious als ik konden bedenken was dat het moederbord vervangen moest worden, dat kan alleen niet bij iets wat als subjectief gezien kan worden. Er is niet iets “kapot”.

De oplossing voor nu is dat we binnenkort even wat geheugen bij gaan prikken en dan gaan we duimen.

Tnx voor alle hulp :slight_smile:

Hallo Xigh, bedankt voor jouw reactie. Ik was benieuwd.
Had zelf namelijk ook een macbook pro die behoorlijk traag was geworden na een incidentje met vocht. (wat maar een klein beetje was)
Ik kon er echt niet meer mee werken en reparatie van dat ding was me te duur.
Blijkbaar komt niet vaker voor door vocht, zie bijvoorbeeld de deze discussie op OMT
Zoals ik al schreef heb ik uiteindelijk afscheid genomen en de mac verkocht aan macdefect; http://www.macdefect.nl/
En mijn glaasjes wijn staan tegenwoordig ook niet meer naast mijn retina… ik kijk nu wel uit!