MacBook Pro 13 inch aanschaffen

Binnen een aantal maanden wil ik een nieuwe MacBook Pro 13 inch aanschaffen.
Ik ga hem voornamelijk gebruiken voor programma's als After Effects en Premiere Pro, maar daarnaast moet het ook gewoon mijn mediaspeler zijn. Dus ik ben ook van plan om mijn muziek en foto's daarop te zetten. Maar films of games is niet de bedoeling.

Nou is mijn vraag wat het beste is:

4 gb of 8 gb geheugen, voegt het nou heel veel toe?
En hoe belangrijk is een ssd schijf van 128 gb ipv een 500 gb seriële ATA, 5400 rpm?

Bij voorbaat dank!

Zolang je het RAM in de MacBook Pro nog zelf kunt vervangen / upgraden, zou ik gewoon factory 4GB nemen. Mocht je er dan achterkomen middels eigen ervaring of bijvoorbeeld veel "page-outs", dan kun je voor zo'n €50 (momenteel) 8GB aan RAM in prikken.

Mocht de MacBook Pro nou (net) voordat je hem wilt kopen geüpgraded worden, en blijken dat het RAM niet meer zelf te vervangen is, dan zou ik gewoon lekker voor 8GB gaan. Zit je in de toekomst ook nog een tijdje veilig.

8 GB / 2 x 4 GB PC3-12800 DDR3 1600MHz SODIMM werkt aanzienlijk sneller en comfortabeler.

128 GB opslag is niet veel. Met HDD zou ik maar zo laten.

Je kunt later altijd nog een externe SSD erbij nemen.

Je kan overigens ook de SuperDrive eruit halen en op die plek met behulp van een zogenoemde bracket zelf een SSD erbij plaatsen.

Als je de standaard MacBook Pro 13 inch (dus geen retina) koopt, kun je het beste de standaard-configuratie kopen met 4GB RAM-geheugen en 500GB HDD.

Je kunt dan later alsnog geheugen bijvoegen of een SSD plaatsen, al dan niet ten koste van je SuperDrive.

@joey0181

Apple garantie: je mag zelf de HDD vervangen voor een SSD, blijft de garantie behouden.

Je mag niet een SSD zelf erbij plaatsen, dat is installeren, dan vervalt de Apple garantie.

@robapple

Dat is natuurlijk iedereen ze eigen keus, ik zal niet de enigste zijn die het in de nog lopende garantieperiode heeft gedaan. Wel goed dat je het erbij vermeld, bedankt.

Ik raad je aan (verplicht je!:yum:) om dan de i7 te nemen voor video editing. (daar zit trouwens wel standaard 8gb in).