Macbook Pro 15", 2,16 of 2,33GHz?

Ik ben van plan een nieuwe Mac te kopen met het budget van €2500,-. Nu wil ik mobiliteit en kom ik snel uit op de MacBook Pro 15". Nu had ik enkel een paar specifieke vragen met betrekking tot de videokaart wat buiten de 1GB RAM en 0,17GHz in mijn optiek de enige verschillen zijn tussen de beide verkrijgbare modellen.

[img:a9712ab516]http://i16.tinypic.com/2wew3lk.png[/img:a9712ab516]

Het punt is namelijk dat ik het liefst een extern scherm erbij heb binnen mijn budget en me afvraag in hoeverre ik meer heb aan een 256MB videokaart, wel wil ik sowieso 2GB RAM met het oog op de toekomst en de applicaties die ik gebruik. Als ik de goedkopere MBP met 1 GB uitbreid in de Apple Store kom ik uit op €2.169,00 tov. 2489,00. Dan houd ik €331,00 over voor een extern scherm.

De (zware) applicaties die ik gebruik zijn Illustrator, PhotoShop en InDesign, en dat soms tegelijkertijd. Verder wil ik in de nabije toekomst met zelfgeschoten .Raw gaan werken.

Mijn vraag is dus welke Mac ik het beste ka gebruiken en ook belangrijk, welke minder snel afgescreven zal zijn.

Verder nog een paar andere vraagjes.

-De snelste Mac waar ik dusver ervaring mee heb is een 17" iMac met 1GB RAM op school. waar ik verder niks van weet, hoe snel zal de Macbook Pro zich gaan verhouden tot deze machines? De nieuwe iMac’s op school zijn gekocht aan het begin van dit schooljaar.

-Als extern scherm had ik de Samsung SyncMaster 225BW in gedachte aangezien deze volgens mij aardige specs heeft voor dr prijs van €327
[img:a9712ab516]http://images.kieskeurig.nl/images/product_big/5B255996E5D15D0DC12571ED004E6A4B_big.jpg[/img:a9712ab516]

de specs zijn als volgt: 22" deeldiagonaal, 1680 bij 1050 px., helderheid van 280 cd/m² en een contrastratio van 700 : 1. Heeft iemand ervaring met dit scherm of weet iemand een ander scherm met vergelijkbare specs en prijs?

hmm ik zou zelf voor die van 2000 gaan... en dan kan je er voor 100 euro (iets meer of iets minder :P) kan je nog 1 gb staafje er bij kopen en er zelf in zetten... dus houd je dan nog 400 euro over..

en die 2,16 Ghz en 2,33 ghz maakt volgens mij niet zoveel uit…

Ik heb die vraag ook een tijd geleden op een ander forum gesteld. Het verschil is idd. klein.

Ik wil hem vooral hebben omdat After Effects op mijn Mac Mini nogal moeizaam gaat.
Ze vertelden mij dat bijvoorbeeld bij het renderen van een animatie die paar Mhz wel uitmaken. Hij is dan toch sneller klaar met rekenen.

En de videokaart is natuurlijk wel dubbel zo sterk, aangezien je ook een redelijk groot extern scherm erbij wilt hebben lijkt mij dat ook wel handig. En ik denk dat je er wel langer plezier van hebt.

Sinds ik fanatiek met After Effects bezig ben heb ik al spijt dat ik niet wat langer heb doorgespaard voor iets krachtigers.

De keuze is aan jou, maar ik zal iets langer nog doorsparen, of nu kopen en later het scherm erbij.

[quote:eeb9cebb30="Mac Daddy"]Ik heb die vraag ook een tijd geleden op een ander forum gesteld. Het verschil is idd. klein.

Ik wil hem vooral hebben omdat After Effects op mijn Mac Mini nogal moeizaam gaat.
Ze vertelden mij dat bijvoorbeeld bij het renderen van een animatie die paar Mhz wel uitmaken. Hij is dan toch sneller klaar met rekenen.

En de videokaart is natuurlijk wel dubbel zo sterk, aangezien je ook een redelijk groot extern scherm erbij wilt hebben lijkt mij dat ook wel handig. En ik denk dat je er wel langer plezier van hebt.

Sinds ik fanatiek met After Effects bezig ben heb ik al spijt dat ik niet wat langer heb doorgespaard voor iets krachtigers.

De keuze is aan jou, maar ik zal iets langer nog doorsparen, of nu kopen en later het scherm erbij.[/quote:eeb9cebb30]

Ja dat met het videogeheugen was dus min of meer de vraag, al heb ik eens gelezen dat voor ‘platte’ beeldbewerking er geen bijzonder zware videokaart nodig is. Stel dat de videokaart echt een factor is met 2 schermen maakt het dan verschil om alleen het grote scherm te gebruiken met de macbook dicht? dan wordt naar mijn idee alleen dat externe scherm aangestuurd, verder speel ik geen 3D spellen en draai ik die software niet.

Wel wil ik in de toekomst met Final Cut Pro ed. aan de slag, maar dit zal niet of nauwelijks met (langdurende en/of) HD-film zijn. Is het echt een enorme belasting om een extern scherm aan te sluiten? ik meen te herinneren dat het met een ‘verouderde’ Powerbook ook nog kan.

Maar de videokaart is dus wel het punt om rekening mee te houden, aan de andere kant had het niet veel gescheeld of ik zou voor de MacBook gaan, maar dan was ik alsnog redelijk duur uit met de aanvullingen en dan ben ik bang dat de computer met 2-3 jaar behoorlijk afgeschreven zal zijn. Maar het budget van €2500 is min of meer al een behoorlijk stap, waarschijnlijk moet ik daar nu al wat verder voor krom liggen en langer doorsparen dan gepland.

Tja, externe schermen heb ik geen ervaring mee, evenals een MacBook Pro. Ik heb alleen geleerd van mijn Mac Mini aanschaf dat ik de volgende keer wat langer doorspaar en dan meteen iets goeds aanschaf.

En je begint nu al over Final Cut na te denken. En ook al zeg je nu dat je er geen zware dingen mee gaat doen. Je weet het maar nooit, misschien ga je het wel leuk vinden en wil je meer.
Misschien voldoet de ‘goedkope’ MBP ook wel voor Final Cut, maar toch.

Nog ff een tip. Ik weet niet of je studeert, maar stel dat. Dan kun je uiteraard van de Apple korting gebruik maken, maar via www.surfspot.nl kunnen studenten i.p.v de gebruikelijke 8% wel 10% of in sommige gevallen 12% krijgen.

En er is nu een actie, bij Apple. Wanneer je een Mac koopt met Final Cut Express HD krijg je 150 euro terug.