De 560 kost slechts 120 EUR meer. Meer videogeheugen is voor Photoshop altijd welkom. Als je kunt wennen aan het stroeve toetsenbord en het ontbreken van magsafe en USB aansluitingen is de duurste de interessantste.
Photoshop en dat soort technische programma’s leunen volgens mij helemaal niet zo erg op de grafische kaart. Als dat wel zo zou zijn dan zou je wel minimaal een dedicated graphics card nodig hebben en zou je dit soort programma’s bijna niet kunnen gebruiken met slechts een Intel Iris 5100 chip of zoiets.
Ik bedoel, persoonlijk werk ik dan met Affinity Photo en Designer wat natuurlijk 800 keer beter geoptimaliseerd is voor een Mac dan software van Adobe maar ik heb nooit problemen gehad met een standaard Mac mini 2.6GHz en 16GB RAM. Ik kan makkelijk zonder vertragingen bestanden van 250 - 350mb bewerken omdat je computer het RAM geheugen aanspreekt, niet de Intel Iris chip wanneer het dingen moet doen.
Natuurlijk als je 120,- hebt liggen stop het erin maar volgens mij is het totaal niet nodig. Neem een van je zwaarste bestandjes mee naar een Amac of Apple Store en open deze op een standaard computer dan zal je het zien. Ik zat vroeger ook in die safe dat ik superbang was dat ik te weinig power kocht. 16GB RAM in mijn mini laten bouwen terwijl ik nog nooit meer dan 10 - 12GB nodig heb gehad. Die extra 8GB zit er echt voor klaas in en is gewoon weggegooid geld geweest.
Dat dacht ik namelijk ook al. Ik ben niet zo heel technisch in dit soort zaken maar dat gevoel had ik wel.
Anders had je ook niet dit soort performance sliders, waar je precies aan kunt geven hoeveel RAM het programma mag gebruiken. Je kunt zelfs aangeven dat er enkel een Intel Integrale chip mag gebruikt worden, dus dat je de dedicated processor compleet negeert. Dat zegt denk ik al voldoende.
Wellicht dat je op de langere termijn (denk bv. aan Metal2 en software-updates van de huidige software, die meer vragen van de GPU) wel meer aan de 560 zult hebben. Ook zal de inruilwaarde hoger liggen.
Ikzelf heb ook die MacBook met de 560. Bij grote photoshop bestanden met meerdere tekengebieden valt het mij altijd vies tegen hoe slecht photoshop geoptimaliseerd is. Ik denk dus niet dat je persé heel veel opschiet met de zwaardere grafische kaart. Verder is de grafische processor geloof ik hetzelfde bij de 555 en 560, verschil is alleen de hoeveelheid VRAM. Je opslag upgraden is veel belangrijker naar mijn mening omdat je daar als ontwerper sneller tegenaanloop, en daar is geen oplossing voor: Mocht Adobe namelijk beslissen om een keer minder kut te doen en hun software wel goed te optimaliseren voor grafische kaarten dan kan je altijd nog een eGPU gebruiken. (Nu ik dit schrijf bedenk ik mij wel dat externe SSD’s een prima optie zijn maar ach)
Pas als je Dimension CC gaat gebruiken of een beetje wilt gamen kan die 560 van pas komen. Wat betreft Illustrator en InDesign, die hebben die extra VRAM echt niet nodig tenzij je wel heeeeeeele grote projecten hebt openstaan.