macbook pro 15-inch: 2.53GHz fan kwijt

Besten mensen.

heb een kort vraagje, heeft de macbook pro alu 15-inch: 2.53GHz 2 ventilatoren of maar eentje.
zelf dacht ik altijd dat ze er namelijk twee hebben. en omdat istat pro zegt dat de linker fan standaard
ongeveer 2500 rpm draait vroeg ik me af als er een linker fan is dan is er toch ook een rechter is.

Vergis ik me nu of ben ik er eentje kwijt. op google afbeeldingen zie ik er twee bij de pro lijn

alvast bedankt

Hij kan er twee hebben.

Bij mijn witte MacBook geeft FanControl ook twee ventilatoren aan, terwijl ik er ook maar één heb.
De ene staat altijd op -1 toeren per minuut.

EDIT: een witte MacBook is geen MacBook Pro. :oops:

Mijn MBP 2.2 heeft er in ieder geval 2 werkende, dus ga ik ervan uit dat in jouw MBP er ook 2 moeten zitten....

Oh, inmiddels gelezen dat je er maar 1 moet hebben.

Ik dacht dat notebooks maar één fan hadden?

Heb ik dat dan verkeerd? => Ja

Je moet het maar even vragen aan mensen die hem zelf ook hebben.

Daar kom je maar op 1 manier achter:

MBP unibody heeft er 2:
http://www.ifixit.com/Teardown/MacBook-Pro-15-Inch-Unibody/590/2

en de MBP heeft er ook 2:
http://www.ifixit.com/Teardown/MacBook-Pro-15-Inch-Core-2-Duo-Model-A1211/593/1

[quote:419d9569a1="S. Mobs"]Ik dacht dat notebooks maar één fan hadden?

Heb ik dat dan verkeerd?[/quote:419d9569a1]
Ja, dat heb je verkeerd. Geen probleem, maar je zaait verwarring in dit topic, en dat is gewoon jammer.

@ Hansi2124

waar heb je gelezen dat mijn macbook er maar eentje heeft.
wand dan heb ik gelijk antwoord op mijn vraag.

bedankt

S. Mobs maakte mij dat wijs in de posting net boven mij. Maar dat heeft hij dus verkeerd ingeschat. Volg de links die Sloot heeft gegeven en je weet het ;-)

:D mooi dan weet ik het bedankt allenmaal..

:cry: waar is dan mijn andere fan naartoe… zijn ze aan het bezuinigen…

als ik istat pro zegt dat er maar eentje gevonden is, is dat dan genoeg om terug te gaan naar de winkel en te vragen of ze hem willen na kijken.

heb de macbook via internet gekocht.

Winkel - internet.

Heb je hem nieuw via internet gekocht bij een winkel?
of heb je hem tweedehands via internet gekocht?

via de apple store.

http://store.apple.com/nl

Probeer eens om je MBP te herstarten en kijk dan nog eens via iStatPro....

heb ik al gedaan. en ook heb ik al een pram reset gedaan. dan werk niet.

hardware test gedaan?

Apple Hardware Test (AHT) bevat een reeks diagnosefuncties waarmee u de hardware van uw computer kunt testen. Dit is een handige manier om een hardwareprobleem uit te sluiten wanneer u problemen met uw computer probeert op te lossen.

Voor Intel-gebaseerde Apple-computers waarop Mac OS X v10.5.4 of lager vooraf is geïnstalleerd, vindt u Apple Hardware Test op Mac OS X-installatischijf 1 die bij uw computer is meegeleverd.
Voor Intel-gebaseerde Apple-computers waarop Mac OS X v10.5.5 of hoger vooraf is geïnstalleerd, vindt u Apple Hardware Test op Mac OS X-installatischijf 2 die bij uw computer is meegeleverd.

Heb je toevallig nog de laatste firmware update gedaan? Dat zou ervoor moeten zorgen dat je fans op de juiste manier werken. Ik weet uit mijn hoofd niet meer welke dat precies was, maar dat zou je op de website van Apple moeten kunnen terugvinden.

@ brinkey dat is een goede tip dat zal ik zo even doen. eerst even vlug google naar die firmware update van hansi2124. daarover las ik net ook al wat.

en dan ben ik even weg even de macbook op de pijn bank met een harware test

die firmware update is niet voor mijn macbook helaas.

hij is nu bezig met de hardwaretest. en zo te hooren klinken er twee fens. de test duur nog wel even dus wacht nog even af.

Allereerst hallo aan iedereen, mijn naam is Patrick en vond het tijd worden om ook mijn "kennis" eens te komen delen. Ben al lang aan het lezen hier en vond dit een vraag waar ik een antwoord op kan geven.

@ Thijs vreugdenhil,
Thijs, jouw macbook pro, is dat een 2.53 van de nieuwe serie die twee weken geleden geïntroduceerd is?
Zo ja is het dan de 15inch zonder de discrete video kaart?

Want als dit zo is dan ben je géén ventilator kwijt, de 15inch met alleen de Gforde9400m kaart heeft geen tweede ventilator omdat deze niet nodig is. Net als bij de 13inch MBP maakt die laptop gebruik van één molentje om alles koel te houden :slight_smile:

Dit is inderdaad erg verwarrend omdat alle andere 15 en 17 inch modellen wel twee ventilators hebben.

Voor de mensen die graag de bron zien:
http://manuals.info.apple.com/nl_NL/MacBook_Pro_15inch_2.53GHz_Mid2009_N.pdf

Pagina 41 geeft een schema plaatje van de binnenkant.

Hoop dat dit wat frustratie kan wegnemen. :smiley: