Macbook Pro 2007 SSD

Hallo OMT,

Al een jaar of zo is mijn optical drive kappot en gebruik ik een externe brander. Nu bedacht ik mij dat de optical drive geen nut meer heeft en dus kan worden vervangen met een SSD. Ik vroeg mij af of dit zin heeft. Merk ik echt duidelijk snelheidsverschil als ik het OS op een SSD installeer? Is de laptop niet te oud voor die SSD's?

Graag jullie meningen.

Ik begrijp hieruit dat je de bestaande topics hierover nog niet gelezen hebt ? :wink:

De conclusies:

• Het kan sowieso, maar je haalt maximaal 150 MB/s, sneller is het moederbord niet.
• Je kunt hem beter op de plaats van de HDD doen, de aansluiting van de brander is langzamer.
• Je merkt voornamelijk verschil bij het opstarten van de machine en de software, als je je software dus zelden afsluit is het eigenlijk zonde, want dan koop je het meer voor het gevoel cq. idee dat je een snellere machine hebt.

Recente topics:
http://www.onemorething.nl/community/topic/het-grote-ssd-in-je-mac-topic

http://www.onemorething.nl/community/topic/ssd-in-plaats-van-superdrive/page/2#post-2076780

Oke bedankt, die had ik over het hoofd gezien.
Als ik mijn HD dan op de plek van de brander zet, wordt die dan niet veel langzamer?

Nee, de aansluiting van de brander is snel genoeg om een gewone HDD bij te houden.

Nee want het kan niet eens. De 2007 MBP heeft sata voor de harde schijf en pata (beter bekend als ide) voor de optical drive welke niet met elkaar compatible zijn. Je zult dus een andere schijf moeten gaan gebruiken of een verloopje en dan maar hopen dat het allemaal op de plek van de optical drive past. De harde schijf kun je wel weer vervangen door een ssd. Gezien de leeftijd van je MBP kun je je misschien beter afvragen of je niet gewoon een nieuwe kunt aanschaffen, tenminste, als het je om de performance te doen is.

In de HDD brackets van Newmodeus en Optibay zit een IDE-SATA converter ingebouwd, dit werkt prima en zonder vertraging.

[img]/uploads/community/58b3d2b0994e43c855a064edf9943b91874fc8a4_0.jpg[/img]