Macbook Pro 2016 teardown?

Hallo!

Ik heb een macbook Pro 15inch met retina scherm uit eind 2016. (model A1707) In alle lompigheid ben ik er in geslaagd om er een vol glas water over te gooien, waarna die laptop door de Switch “economisch onherstelbaar” werd verklaard. Jammer, maar helaas. De harde schijf die erin zit werkt wel nog, want ze hebben bij switch er nog enkele bestanden voor me kunnen afhalen. Ondertussen ligt die kapotte laptop hier rond te slingeren en heb ik die al eens open gevezen.

Ik zou graag proberen om aan die files te raken, maar weet niet goed hoe er aan te beginnen. (Het toestel mag dus kapot, dus een teardown behoort zeker tot de mogelijkheden.) M’n zoektocht op het net naar tutorials leverde niet veel op. Any pointers?

Groet!
W.

Annex: Er is deze video, maar die helpt me niet om aan de files te raken.

https://www.youtube.com/watch?v=_mwHGidMMfY

Normaal gesproken zou je de harddisk moeten uitbouwen en vervolgens in een geschikte enclosure moeten plaatsen. Daarna kun je deze aan een andere Mac hangen en de disk als externe schijf benaderen.

Dat is de standaard methode.

Maar volgens mij heeft jouw MBP SSD opslag (de rood gemerkte chips), en die zit vastgesoldeerd op het moederbord. Ik weet zo 1-2-3 geen methode om daar dan nog data vanaf te krijgen.

(klik op de afbeelding om deze te vergroten)

Klopt! Het werkt inderdaad niet omdat de harde schijf gesoldeerd is op het moederbord.

In deze video halen ze een extern connectorkastje erbij. Weet iemand wat dat juist is? En waar het te kopen valt?

https://www.youtube.com/watch?v=DmjOqeiedFc

De gast in de video zegt dat dit een door Apple ontworpen tool is, dus ik vermoed dat deze alleen aan Apple Autorized Repair Centers is voorbehouden.

Ik zocht wat verder. Je kan hem op ebay vinden, maar kost een stevige smak. Wat ook wel komt doordat apple die toestelletjes niet meer maakt. Hurrah.

Hier te vinden:

https://www.ebay.nl/itm/NEW-076-00236-Apple-Kit-Customer-Data-Migration-Tool-for-MacBook-Pro-2016-2017-/183174309274

Is inderdaad door Apple zelf ontwikkelde tool, en duuuuuurrrrr…

Oefff dat zijn knaken ja… Dan zou ik toch liever even langs een Repair shop gaan!

Heb je al (een aantal keer) geprobeerd op te starten in de Target Disk Mode?

Heb je al (een aantal keer) geprobeerd op te starten in de Target Disk Mode?

Als het gewoon water was, zou de MacBook dan niet vanzelf terug beginnen werken eens alles is uitgedroogd?

Ik vrees dat corrosie daarbij toch wat roet in het eten zal gaan gooien…

Klopt! Ik heb die meteen in een bak rijst gelegd en die ochtend erop startte die nog op, weliswaar met een errorscherm waar ik niet voorbij raakte. (Volgens Switch duidde dat op een kapot moederbord.) En nu doet hij helemaal niks meer. (Wat ik zelf wel gek vind, maar goed. It is what it is. :slight_smile: )

Heb het ooit met een Samsung nootbook gehad er was een glas limonade erover heen gegaan.

Alles plakte heb de schijf eruit gehaald en de accu toen in de keuken de wasbak vol met warm water en alles in water gedompeld alleen het scherm niet.

Net zolang ondergedompeld tot alles niet meer plakte.

Dit gebeurde in de zomer dus de laptop op het balkon laten drogen.

In het begin deed hij niet toen hij droog was, een paar maanden later nog eens geprobeerd en kon tijdens het opstarten in de bios komen en warempel op een gegeven moment kon ik weer opstarten en alles deed het weer.

Dus wat water betreft gewoon laten drogen en na een paar maanden opnieuw opstarten zou mij niet verbazen dat hij dan weer doet.

Proberen kan nooit geen kwaad. Als hij niets doet, heb je niets gewonnen, maar ook niets verloren.