MacBook Pro boot niet sneller na plaatsen SSD

Ik heb afgelopen maand een Samsung 830 series 256GB geplaatst in mijn 13inch macbook pro uit 2012.
De HDD die er in zat heb ik gekopieerd en overgezet op de SSD.
Ik merk absoluut een wereld van verschil als mijn MacBook aanstaat.
Programma's laden snel en ik kan gelijk aan de slag als ik mijn wachtwoord ingevoerd heb.

Alleen het opstarten en afsluiten gaat niet veel sneller dan voorheen.
Het opstarten duurt in totaal 42 seconden, waarvan hij er 35 nodig heeft voordat het Apple logo eindelijk verschijnt.
Ook bij het afsluiten duurt lang en komt er een 'draaiend tandwiel' op het grijze scherm.

Als ik de filmpjes op YouTube moet geloven, moet dit veel sneller kunnen. Maar hoe? Alvast bedankt.

Hoe vol is je SSD? Hoe voller, hoe minder de prestaties.

N.b. Het clonen van je originele hardeschijf is niet optimaal. Je had beter een backup van al je bestanden en installatie files kunnen maken om vervolgens met een clean install te beginnen.

Er is slechts 75GB in gebruik van de SSD.
Kan alleen het clonen ervoor zorgen dat het booten en afsluiten niet sneller gaat en de rest wel?

Zo te zien zoekt hij naar je opstartschijf.
Heb je wel duidelijk aangegeven welke schijf je opstartschijf is bij systeemvoorkeuren?

Hartstikke bedankt, ondanks dat er maar 1 schijf is, is het nu opstartprobleem nu opgelost. Ik heb de opstartschijf aangegeven in systeemvoorkeuren en toen het hangslotje erop gezet. Hij start nu in 11 seconden op.
Het afsluiten duurt no steeds wat langer en ik krijg altijd een draaiend tandwiel te zien op het grijze scherm, enig idee hoe dit kan of is dit normaal?

Blijkt nu ook opgelost te zijn, nogmaals bedankt!

Toch niet helemaal, hij sluit soms snel af en soms (ondanks dat de laptop maar 1 minuut aan is geweest) doet hij er langer over dan opstarten. Is dit normaal?

Jep, da's normaal

ligt aan mountain lion

Waarom steeds dat opstarten ?
Doe je dat elke dag ?

Ik zou de Macbook ook gewoon voortaan gewoon dicht doen als je hem niet gebruikt en gewoon open klappen als je hem weer gaat gebruiken. MacOS hoeft niet opnieuw gestart te worden als dat niet nodig is

Als je zo'n MBP met optical drive hebt betekent dat slapen wel dat er een lampje gaat knipperen om te laten zien dat ie slaapt. De meesten die de MBP op hun bureau in de kamer laten staan vinden dat heel erg hinderlijk omdat ze daardoor moeilijk in slaap komen. Het pulserende lampje houdt ze wakker. Je kunt dat lampje blokkeren of je kunt de machine gewoon uit zetten. Sinds Lion kun je aangeven dat ie alles wat je open had staan voor het afsluiten weer moet open zetten na het inloggen. Kun je ook weer verder waar je gebleven was.