Macbook Pro Clean Install mislukt

Dit is mijn eerste post dus ik hoop dat ik hem op de juiste plek heb gepost.

Onlangs een (tweedehands) Macbook Pro 13 (Model: A1278 2009) OS X 10.6.8 aangeschaft. Een kennis bood aan een clean install te doen om zodoende alle achtergebleven software verwijderen. Recovery cds bleken beschadigd dus hij bood aan om Mountain Lion (Mac OS X 10.8) te installeren. Aangezien hij de afspraken niet nakwam om dit proces te voltooien, besloot ik mijn Macbook weer op te halen.

Ik ben nu nog verder van huis, omdat er geen functionerend OS op de Macbook blijkt te staan. Maar ik kan ook geen andere software op mijn Macbook installeren. Ik probeerde de oude software (Mac OS X 10.5.4) van mijn Imac te installeren, maar het installatieprogramma start niet.

Zodra ik de Macbook opstart, word ik geconfronteerd met het scherm “OS X-hulpprogramma’s”.
Vervolgens heb ik 4 keuzes: - Zet terug van Time Machine-reservekopie
- Installeer OS X opnieuw
- Zoek hulpinformatie online
- Schrijfhulpprogramma

Als ik er voor kies om OS X opnieuw te installeren, vraagt ie om de installatie van OS X Mountain Lion te configureren. Vervolgens zal Apple controleren of mijn computer hiervoor in aanmerking komt. Uiteindelijk vraagt ie op welke schijf ik OS X wilt installeren. Na een schijf te hebben gekozen, wordt er om mijn Apple ID gevraagd. Mijn Apple ID blijkt deze Lion niet te hebben gekocht.
Blijkbaar wilde die kennis een illegale versie van Mountain Lion installeren op mijn Macbook.

Ik probeerde de Macbook opnieuw op te starten met de recovery cds (Mac OS X 10.5.4) van mijn oude Imac, maar hij start niet op van de cd. Ik zie de recovery cd ook niet op mijn bureaublad verschijnen.

Het is mij onduidelijk hoe ik dit probleem moet oplossen. Mijn harde schijf lijkt te zijn gewist en onderverdeeld in 2 partities (1 van 300GB en 1 van 200GB). Als ik via het Apple icoontje naar mijn opstartschijf ga, blijkt er geen opstartschijf te zijn waarvan ik kan opstarten.

Ik snap ook niet waarom ik niet mijn oude software kan installeren op mijn Macbook.

Bij voorbaat dank voor alle adviezen en tips!

De oudere software kan je niet installeren omdat een Apple-computer alleen draait op het OS dat beschikbaar was toen deze computer gemaakt werd, of nieuwer natuurlijk.

Misschien is de oplossing dat je zelf Mountain Lion koopt? Is niet duur. Zet het is een tijd mogelijk geweest om ML op een USB-stick te kopen. Ik zie dat alleen nergens meer staan.

Als je de MPB gekocht hebt waarvan de oorspronkelijke OS 10.6 krijg je daar geen 10.5.4.op (in ieder geval niet zomaar)
Je gebruikt schijfjes die bij de iMAc horen. Deze, grijze, schijven zullen alleen daar in werken. En dus niet in je MPB.
Om Mountain Lion aan te schaffen heb je 10.6.8 nodig (Appstore).
Als je eigen schijfjes niet werken kun je een "retail"schijf van Snow Leopard kopen bij Apple.
Hiermee opstarten(C ingedrukt houden tijdens starten)>schijfhulpprogramma kiezen in de menubalk>harde schijf wissen/partitioneren tot 1 schijf (MACOSuitgebreid journaled) Schijfhulpprogramma afsluiten en installeren maar. Na afloop software update doen en je kunt aan de slag. Als je dan Mountain Lion wil kun je deze in de appstore aanschaffen. Snow Leopard werkt trouwens wel lekker op deze MBP.

Je kan gewoon nieuwe MBP CD’s/DVD’s bij Apple aanvragen hoor… Gewoon even bellen.

En anders kan je naar een willekeurige AASP/APSP of Apple Store van Apple zelf, en dan installeren ze het gratis voor je.

Dat zou helemaal een uitkomst zijn voor TS. Wist ik niet, altijd een belletje aan wagen natuurlijk.

Bedankt voor ieders snelle reactie! Ik ga met de bovenstaande adviezen aan de slag!

Ik laat nog ff weten hoe dit is afgelopen…