MacBook Pro maakt onnodig herrie

Hallo iedereen,

Mijn MacBook Pro maakt vaak onnodig herrie. Ook nu weer: Processor is rond de 45 graden, en de fans draaien op 4300 rpm. Ik heb al een PRAM reset geprobeerd, maar dit hielp niets.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Overigens, ook de videokaart is niet echt warm met ongeveer 58 graden. Normaal slaan de fans pas aan bij veel hogere temperaturen.

Edit: Hij is nu na ongeveer een kwartier herriemaken wel weer stil.
Edit 2: En, 3 minuten later, begint ie weer.

Hij heeft ook al een SMC reset uitgevoerd.

[quote:b224cb8528="Kevin."]Hij heeft ook al een SMC reset uitgevoerd.[/quote:b224cb8528]

Ohja, klopt, was ik even vergeten te melden :).

Je hebt niet zoiets als speedfan draaien?

[quote:62bf682109="ikkieman"]Je hebt niet zoiets als speedfan draaien?[/quote:62bf682109]

Bestaat dat voor Mac dan? Maar, nee. Ik heb geen fan controllers ofzo draaien. Alleen iStat Menus, voor het monitoren van m’n temperatuurtjes en CPU gebruik etc.

Is al een wat ouder modelletje; zou heel goed kunnen dat het ventilatiekanaal vol met stof zit, waardoor er harder geblazen moet worden voor hetzelfde effect.

Zijn er, als je kijkt bij activiteitenweergave, enkele processen die veel cpu kracht verbruiken?

[quote:3c62f5c7e3=".joeri."]Zijn er, als je kijkt bij activiteitenweergave, enkele processen die veel cpu kracht verbruiken?[/quote:3c62f5c7e3]

Nu, op een moment dat ie herrie aan het maken is, is er niet echt een proces dat veel cpu aan het vreten is. Meeste CPU wordt opgeslokt door Skype met 4,3%.

Hieronder een plaatje van activiteitenweergave:
[img:3c62f5c7e3]http://i49.tinypic.com/358o3ec.png[/img:3c62f5c7e3]

Ik draai Snow Leopard 10.6.2.

Het probleem zit 'm ook niet in het feit dat de Macbook heet wordt, maar dat het ventileren veel geluid maakt volgens de TS. Het is dus waarschijnlijker dat het een hardware probleem is (bijv. iets met de ventilatoren of ventilatiekanaal).

[quote:3e49b7eedf="Ian83"]Het probleem zit 'm ook niet in het feit dat de Macbook heet wordt, maar dat het ventileren veel geluid maakt volgens de TS. Het is dus waarschijnlijker dat het een hardware probleem is (bijv. iets met de ventilatoren of ventilatiekanaal).[/quote:3e49b7eedf]

Precies. Ik heb overigens de MacBook Pro wel eens open gehad, om de harddisk te vervangen - Kan dit er iets mee te maken hebben? Lijkt me sterk overigens, ik heb 't probleem pas sinds ongeveer anderhalve week.

ik denk dat er iets in je ventilatortje vast zit. Dit kan een ijzerflubbeltje/slijpseltje zijn. Ik heb dit zelf ook gehad. Bij mijn oude Powerbook g4 was het één en ander toch statisch geladen en hierdoor bleef er iets aan vast kleven. Mac open, met hogedruk spuit voorzichtig spuiten en hierna weer in elkaar.

De fans draaien al vrij snel volgens mij maar je begint ze normaal pas te horen als het toerental oploopt, met een vuiltje ertussen. Succes

[quote:4db3828c07="ParadoX"]ik denk dat er iets in je ventilatortje vast zit. Dit kan een ijzerflubbeltje/slijpseltje zijn. Ik heb dit zelf ook gehad. Bij mijn oude Powerbook g4 was het één en ander toch statisch geladen en hierdoor bleef er iets aan vast kleven. Mac open, met hogedruk spuit voorzichtig spuiten en hierna weer in elkaar.

De fans draaien al vrij snel volgens mij maar je begint ze normaal pas te horen als het toerental oploopt, met een vuiltje ertussen. Succes[/quote:4db3828c07]

Nou, mijn vorige MacBook (Dit was een Witte 2,0 Ghz Core 2 Duo) maakte bij ongeveer het zelfde toerental evenveel geluid. Mijn probleem is meer dat de fan gewoon te vroeg aanslaat, als er eigenlijk nog helemaal geen hitte is. Hij maakt ook geen raar geluid; Het geluid klinkt gewoon gezond zoals het altijd al klinkt.
Toch bedankt voor de reactie, jullie allemaal trouwens!

Edit: Hij is nu weer even stil, draait op 2000 rpm en hij maakt ook al best wel wat gezoem. Misschien van 't weekend toch maar even open maken!

Als het geen obstructie in het ventilatiekanaal is, is de kans groot dat er een sensor defect is.

Afhankelijk van het model heb je zo een sensor ook op je HDD zitten, als je deze vervangen hebt, kan je misschien even kijken of de sensor losgesprongen is (hij zit vast met een soort plakkertje).
Dit zou het probleem kunnen veroorzaken.

Al eens geprobeerd een Apple Hardware Test te draaien?

[quote:cd6ed6f4e0="Moriarty"]Als het geen obstructie in het ventilatiekanaal is, is de kans groot dat er een sensor defect is.

Afhankelijk van het model heb je zo een sensor ook op je HDD zitten, als je deze vervangen hebt, kan je misschien even kijken of de sensor losgesprongen is (hij zit vast met een soort plakkertje).
Dit zou het probleem kunnen veroorzaken.

Al eens geprobeerd een Apple Hardware Test te draaien?[/quote:cd6ed6f4e0]

Apple Hardware Test heb ik toevalig (Voor een ander probleem) twee of drie weken terug nog gedraaid. Dit was echter vóór het probleem. Ik zal het nog eens opnieuw draaien, misschien dat het nu een ander resultaat oplevert.
Er zat inderdaad met een plakkertje een sensor op de harddisk (tenminste, dat leek het). Ik kan, als ik 'm toch openhaal, daar wel even naar kijken.