Macbook pro - macbook air adviezen

Ik wil voor eerst een mac kopen.
Uiteindelijk nog 2 opties over:
Macbook air 13 inch.
Macbook pro 13 inch.

Aantal vereisten
-Ik wil de macbook eigenlijk minimaal 4 jaar gebruiken.(liefst 5 jaar)
-Design vind ik ook heel belangrijk: neig daarom veel meer naar macbook air.
-Wil regelmatig naar school meenemen.

Gebruik:
redelijk veel internetten,
regelmatig tekstverwerker,
en ook iPhoto wil ik regelmatig gaan gebruiken.

Weet nog niet wat ik volgend jaar ga studeren maar misschien voor studie autocad nodig.
Ik heb al enorm veel gelezen over verschillen, meest aangeraden is macbook pro maar grotere voorkeur voor macbook air door design en ssd geheugen. Liefst zo goedkoop mogelijke optie.

( misschien nog van belang bij advies heb nu al ipad 3.)

Ik hoop dat julie mijn juiste advies kunnen geven

Cd/dvd drive en FireWire poort bij macbook pro maakt mij niet uit.

Ik denk dat je voor internetten en tekstverwerken en alle andere 'basisapps' het beste een Macbook Air kunt kopen. Zeker omdat je van plan bent hem vaak mee te nemen. Bedenk wel, als je in de toekomst toch zwaardere programma's moet gaan draaien, dat de Air hier wellicht moeite mee gaat hebben. Ook kan je bij een Macbook Pro, later zelf nog een RAM-upgrade en ssd install uitvoeren, om hem met zijn tijd mee te laten gaan. Uiteindelijk blijft het natuurlijk jouw keuze. Maar ik denk dat de Macbook Air voor jouw de beste optie zal zijn.

AutoCAD 2012 draait verder prima op een MacBook Air uit 2012 (getuigt de Mac van een vriendin). Ik denk dat jij dus best voor de Air kunt gaan.

Als die prima draait, dan is de keuze vrij simpel. haha :P

Nog een vraag (misschien overbodig) Ook [b]3d[/b]in autocad werkt soepel op macbook air?

Dat weet ik niet, die vriendin van mij studeert architectuur. Voor haar blijft het grotendeels beperkt tot het tekenen van ontwerpen, niet zozeer het renderen. Als je echt wil gaan renderen weet ik niet of je bij de 13" MacBooks moet kijken. Is het niet zo dat als je wil renderen, je dan ook een goede videokaart moet hebben?

De IntelHD4000 is niet slecht maar verbleekt een beetje bij de kaarten die in de 15" MacBooks zitten.

tja, een macbook pro kun je nog de superdrive eruit halen en er een ssd/hdd in zetten. bij de macbook air is alleen flash geheugen beschikbaar en dan heb je niet veel opslag voor een klein buget, verder maakt snelheid denk ik niet heel veel verschil.

Ik heb aan 128 GB genoeg gaat vooral om snelheid van processors

De Air. Reden heel simpel: een 1280x800 scherm van de MBP wil je echt niet (zeker niet voor Autocad). De Air is veel bruikbaarder met 1440x900. En voor school zijn alle grammen meer te veel. Nog een goede reden.
Alle processors zijn prima voor huis tuin en keuken gebruik tot werk vam design professionals (CS, CAD, Coding). Enkel zware games en 3D rendering/videomontage heeft beter dan HD4000, dikke quads en hexcores nodig.

Ik kan nu wel mijn keuze maken, macbook air.
Op andere forums las ik dat macbook pro beter bestand is tegen veroudering omdat je deze beter kan uitbreiden.
Ik wil macbook 5-6 jaar liefst gebruiken zou hij dan niet te veel verouderen?

Dit is het enige wat nog graag wil weten,

Zet er dan bij aankoop genoeg RAM in want dat kan later niet meer. SSD weet ik niet zeker.

Autocad draait hier prima op een Windows pc die ook niet hoog uitschiet met prestaties, al best oud eigenlijk, dus een zwaar programma is het niet. (Tekeningen van huizen, geen 3D gedoe enzo.)

5 jaar gebruiken ? Dan kan je best de macbook pro kiezen .
Die heeft een snellere CPU en je kan het ram en HDD zelf uitbreiden .

Een macbook air heeft geen levensduur van 5 jaar indien je in al die jaren met het laatste nieuwe meewil.

Volgens mij kan je een MacBook Air ook gerust 5 jaar gebruiken maar dan moet je bij de aankoop wel 8GB RAM erin stoppen en daardoor kan er wel een prijsverschilletje ontstaan met de MacBook Pro waar je zelf extra RAM in kan steken en dat is een stuk goedkoper dan bij Apple. 8GB is sowieso aan te raden nu, zelfs voor wat basistaken zoals surfen en tekstverwerken.

De voordelen van de MacBook Pro zijn de iets krachtigere processor en de uitbreidbaarheid. RAM kan je uitbreiden tot 16GB (Air slechts 8) en de HDD kan je ook eenvoudig verwisselen door een groter exemplaar of een SSD. Bij een Pro kan je dit ook zelf uitbreiden, wat een heel pak goedkoper is dan dit bij Apple kopen.

In jouw situatie zou ik toch voor de MacBook Air gaan, gezien je geen te zware programma's gebruikt en hem vaak moet meenemen. Ik heb zelf een 13" MacBook Pro (early 2011 model) en mijn vriendin een MacBook Air (mid 2012 model). Die Air is veel lichter, koeler, beter scherm, stiller (dankzij die asymmetrische fans) en door de wigvorm vind ik een Air persoonlijk ook iets handiger om te typen en met het trackpad te werken. Gevoelsmatig is een Air ook sneller door de SSD. Dat gewicht is ook niet te onderschatten, zowel de MacBook Air zelf als de lader zijn lichter, dat scheelt samen behoorlijk wat in je rugzak.

Een iets waar ik wel op zou letten bij een Air is hoeveel schijfruimte je zal nodig hebben. Ikzelf heb nogal veel foto's, muziek en films op mijn harde schijf waardoor ik met 128GB lang niet genoeg zou hebben. Dat is iets waar je eens over zult moeten nadenken. De SSD van een MacBook Air kun je immers niet (of toch moeilijk) vervangen terwijl je dat bij een MacBook Pro zeer snel zelf kan.

Die SSD kan je moeilijk vervangen , en die ssd latjes zijn stevig aan de prijs.
Kost je een paar honderd euro gewoon voor een 128GB latje. Neem dat maar mogelijk in rekening in de komende 5 jaar.

Bedankt voor reacties die ik tot nu toe heb gehad.

Ik kan er denk wel van uit gaan dat ssd geheugen 4-5 jaar mee gaat zonder vervanging of denken andere hier heel anders over? Hdd heeft toch over algemeen kortere levensduur vergeleken ssd

Dat zou je denken , maar SSD's zijn een relatief nieuwe technologie.
Het komt wel eens voor dat 1 bepaald ssd nog niet eens het eerste jaar haalt.
HDD's daarentegen zijn al jaren op de markt , de technologie is daar volledig doorontwikkeld.

Met andere woorden , ssd's kunnen ook stuk gaan , en soms wel sneller als een HDD.