MacBook Pro met 256 MB videokaart voldoende voor videobewerking?

Goeiemorgen,

Ik ben al een tijd aan het orienteren voor mijn eerste Mac. Ik twijfelde vooral tussen een iMac 27 en een Macbook Pro 15.
Uiteindelijk heb ik toch besloten om voor een MBP te gaan. Model i7 2.2GHZ met 1GB videokaart.

Het is voor mij nog een weekje wachten en dan kan ik hem gaan kopen. Ik wil deze MBP gaan gebruiken voor internet, foto's maar het belangrijkste videobewerking (met Final Cut Express).
Gisteren ben ik gaan kijken in de MediaMarkt en daar werd mij verteld dat voor HD videobewerking de MBP met 256MB videokaart ook al voldeed.
Terwijl een tijdje terug mij in de A-Mac winkel werd verteld dat ik minimaal een 512MB videokaart moest hebben.

Kunnen jullie mij hierin helpen? En is het op dit moment verstand een MBP aan te schaffen of zijn er al de geruchten dat er nieuwe modellen aankomen?

Bedankt!

Groeten,
Myphone

Ik heb op een iMac 24" gewerkt met een 256MB videokaart (nVidia GeForce 7600 GT), en ik werkt nu op een iMac met 512 MB videogeheugen (ATI Radeon HD 4850).

Vooral in Final Cut Pro, als je een realtime preview doet van HD-content, merk je zeer duidelijk verschil. Bij de iMac met de 256MB videokaart hapert alles een beetje, en met de iMac met de 512MB videokaart loopt alles soepel.

Het verhaal dat je voor HD videobewerking de MBP met 256MB videokaart prima uit de voeten kunt, betwijfel ik dus. Uiteraard is het mogelijk, maar prettig werken zal anders zijn.

Je hoeft je geen zorgen te maken dat er morgen nieuwe modellen komen, de Macbook pro's zijn namelijk recentelijk al bijgewerkt.

Wat betreft modelkeuze, verschil in CPU is tussen de 2.0 en 2.2 eigenlijk niet al te groot. Kwa vga kaart, tja 256 mb is niet heel veel maar volgens mij lukt het alleen games om grafisch geheugen goed vol te proppen. Bij het bewerken van video ga je hier volgens mij niet veel voordeel uit halen.

Wat wel slim is om gelijk te doen is het geheugen te upgraden, 4 gig is al krap en zeker als jij van plan bent HD materiaal te bewerken. Je kunt extra geheugen gewoon buiten Apple om kopen, dat scheelt namelijk ook flink in de kosten.

het belangrijkste is videobewerking, dus lijkt mij die 1GB videokaart een uitstekende keuze. minder geheugen betekent ook gewoon mindere prestaties. met 256 MB kan het, maar je zult dingen als schokkerig of langzamer ervaren in tegenstelling tot de 1GB.

indien je gewoon werkgeheugen wilt bijplaatsen, kun je dat zoals gezegd beter buitenom Apple doen, dat is veel goedkoper.

Eens met het bovenstaande. Maar ik kom van een MacBook 2007 en dan is 256 Mb ineens wel een verademing. ;)
Maar probeer inderdaad niet altijd voor het goedkoopste te gaan. Als je twijfelt ga je daar de rest van de tijd dat je je MacBook hebt aan ergeren.

Videobewerking heeft vooral een goede CPU nodig voor het renderen.

Maar op _elke_ Mac kun je prima video bewerken.

Ja, maar als je real-time wilt renderen is een goede videokaart echt een must.

Maar wordt het renderen sneller met de aankomende versie die 64 bit ondersteunt?

Wie gaat er nou serieus voor goed advies naar de Media Markt.....?
Niet dat ik een pro-Amac persoon bent, maar het was natuurlijk een kans van 1 op de 100 dat ze je daar een echt passend advies hadden kunnen geven..

[quote=Dagaloni url=http://www.onemorething.nl/community/topic/vragen-mbt-macbook-pro-15#post-2220939 time=1305788260]Maar wordt het renderen sneller met de aankomende versie die 64 bit ondersteunt?[/quote]
Nee, hij ondersteunt meer RAM geheugen. Renderen gaat via de CPU en videokaart.
En echt butt dat de nieuwe 13 inch een intel aan boord hebben.

Net zoals die enkele audiopoort, slaat nergens op.

iPhone: helemaal normaal.
MacBook Air: kan niet veel anders.
MacBook white: ook nog te begrijpen.

Maar een MacBook [b]PRO[/b] met 1 gedeelde audiopoort??! Kom op, Apple.:slant:

Hoezo? Ik vind het zelf briljant om vanuit 1 poort de line in EN out te hebben. Scheelt je een poort.

Scheelt je een poort ja. Zowel voordeel als nadeel.

Ik luister vaak naar de radio (ok dan, dat doe jij niet, maar toch) via mijn iPhone en het Universal Dock en Garageband, en dan kun je niet om een losse IN en OUT heen.

Dat vindt ik dan weer briljant, om zowel je Mac- als iPhonegeluid over 1 kanaal te sturen. Dat kun je ook met kabeltjes oplossen, maar dit is veel beter en centraler te regelen, en minder interreferentie met andere kabels.

[quote]
via mijn iPhone en het Universal Dock en Garageband, en dan kun je niet om een losse IN en OUT heen.
[/quote]
Whut? Nogal omslachtig. Ik zie de link niet tussen de iPhone en Garageband?

Weet je trouwens hoe belachelijk weinig de line out wordt gebruikt. Mengpanelen hebben tegenwoordig USB/Firewire/Ethernet en dat werkt kwalitatief veel beter.

Mja het ligt er natuurlijk aan wat jij videobewerking noemt, is dat VGA video is 256MB wellicht zelf overkill. Maar laat ik zo zeggen als je een recent model MacBook Pro neemt zul je nergens hinder ondervinden ;-).

[quote=Thoomas url=http://www.onemorething.nl/community/topic/vragen-mbt-macbook-pro-15#post-2220871 time=1305782575]Ik heb op een iMac 24" gewerkt met een 256MB videokaart (nVidia GeForce 7600 GT), en ik werkt nu op een iMac met 512 MB videogeheugen (ATI Radeon HD 4850).[/quote]
Dat is een goeie, je vergelijkt nu twee totaal verschillende modellen waar enkele jaren tussen zit. Natuurlijk is die HD 4850 iMac (die ik ook heb) beter, maar dat geldt ook voor de huidige Macbook Pro's t.o.v. die 24" iMac. Het is niet alleen de hoeveelheid VRAM maar ook de CPU/GPU en andere technologieën die sneller werken.
Video bewerking is zoals Oppie ook al zegt eerder een CPU gebeuren dan je VRAM hoeveelheid. Veel VRAM wordt pas interessant bij gaming...

[quote=His_Dudeness url=http://www.onemorething.nl/community/topic/vragen-mbt-macbook-pro-15#post-2220940 time=1305788316]Wie gaat er nou serieus voor goed advies naar de Media Markt.....?

Niet dat ik een pro-Amac persoon bent, maar het was natuurlijk een kans van 1 op de 100 dat ze je daar een echt passend advies hadden kunnen geven..[/quote] Haha, volgens mij is Media Markt de enige winkel in Nederland met een officiële in-shop van Apple waar ook echt Apple personeel loopt + Apple trained professionals ;-). Daarbij komt het feit dat A-Mac ook niet 100% tip-top personeel heeft, daar zullen ook betere en mindere mensen lopen. Met alle respect hoor.

@ Nickalicious Kan allemaal waar zijn, maar wat het wel altijd blijft is hoe waarheidsgetrouw het verhaal is in een winkel... De keuze van de TS om hier te vragen wat wijsheid is, is (mijns inziens) altijd de betere. Niemand probeert hier meer omzet te draaien, of krijgt er iets voor om de persoon iets duurders te laten kopen. Natuurlijk vraagt men e.e.a. in een winkel, maar ik vind het altijd zo zonde als mensen puur op basis van één verkoopverhaal een aankoop doen...

Het probleem is dat de term "videobewerking" een veel te ruim begrip is. Als men vraag wat een goede fiets is om te fietsen, maakt het nogal wat uit of je op asfalt wilt gaan racen, door de modder wilt trekken of kranten gaat bezorgen... Verschillende taken vereisen verschillende hardware.

Bij video is het net zo. Een hoop taken leunen bijna geheel op de processor, in die gevallen doet de hoeveelheid grafisch geheugen er totaal niet toe. Ga je 3D renderen, of bepaalde video-effecten toepassen, dan wordt het soms ineens een heel ander verhaal. Wat voor jou voldoende is, is nu dus nog heel moeilijk te zeggen.

Die huidige 256mb videokaarten kan je niet vergelijken met 256mb videokaarten van 3 jaar terug bijvoorbeeld.