macbook pro mid 2010 ssd samsung 840 series probleem

Best mensen, ik heb sinds gisteren nieuwe ssd van samsung 840series aangeschaft. Ik heb toen de ssd netjes vervangen, nadat ik de Lion internet recovery kwam er 4 opties waarbij ik de timemachine backup kon kiezen en disk utility en lion reinstall. Bij de optie time machine kon die mijn externe harddisk niet vinden. Bij de optie disk utility kon die mijn nieuwe ssd niet vinden. Bij de optie reinstall lion kon die mijn ssd ook niet vinden. Nu weet ik wat ik moet doen om verder te kunnen gaan.

Sowieso niet handig om eerst een schijf om te wisselen. Volgende keer: schijf via USB adapter aansluiten, daarna interne schijf klonen naar nieuwe disk, en dan monteren.
Misschien kun je het eens omgekeerd proberen: booten van je oude schijf extern, en dan naar intern klonen.

Heeft deze mac nog een firmware-update nodig misschien ivm SATA 3.0 SSDs op SATA 2.0 adapters?

Enkele dagen geleden zelf ook een 840pro in een MacBook Pro 2009 gezet. Wel eerst de 840 geformatteerd naar Mac OS uitgebreid (journaled). Geen problemen met herkennen van de ssd. Met SuperDuper een back-up van de oude HD op de SSD gezet (externe behuizing) en daarna de ssd ingebouwd. Eventueel kan je ook een back-up maken op een andere externe schijf en deze na het inbouwen terugzetten op de ssd.

USB adapter moet ik zeker kopen?? Heb geen ervaring met dat en weet niet hoe dat eruit ziet…Omdat allemaal te doen moet ik de behuizing van mijn externe eruit zien te krijgen maar dat kan niet want is een WD Passport die zijn in zijn geheel plastic en geen schroeven. Zit zo’n firmware update niet automatisch in de laaste OSX Lion update 10.7.5.?

Update was bij mijn MacBook Pro 2009 niet nodig, dus ik neem aan bij een 2010 model ook niet.
Als je een externe HD hebt kan je die ook gebruiken. De trailversie van superduper wist alleen de externe schijf volledig bij het maken van een back-up. Je moet dan een schijf hebben die gewist mag worden. Na het in bouwen opstarten met de externe schijf aangesloten, de ssd formatteren en de backup terugzetten.
Heb je geen externe schijf dan zijn USB adapters te koop bij haast alle computerwinkels.

Toen ik mijn backup Timemachine hdd had aangesloten toen ik mijn ssd schijf erim zat kon die mijn externe ook niet lezen als Time machine optie… Ik ga dinsdag wel langs de apple store genuis bar in amsterdam. Dank je

Als er geen adapter bij de SSD zat koop je beter een 2,5 inch case. Die zijn 10€, een adapter lost is vaak een stuk duurder, maar ze zitten vaak bij SSD’s als easy-install hulpje.

Handig voor dit is een harddisk docking station zie hier, http://www.mobile-harddisk.nl/harddisk-docking-stations-c-185.html?osCsid=5e726481f9b226a185358dedb1c84682

De Samsung 840pro is niet geformatteerd en wordt dan ook niet herkend door de Mac. Eerst met schijfhulpprogramma (als de ssd is aangesloten) formatteren (zoals eerder gemeld). Dat kan alleen met een externe schijf waarmee kan worden opgestart en waarop het schijfhulpprogramma staat (en dus niet de timemachine schijf).

[quote=computer space url=http://www.onemorething.nl/community/topic/macbook-pro-mid-2010-ssd-samsung-840-series-probleem/#post-2602346 time=1380446425]Sowieso niet handig om eerst een schijf om te wisselen. Volgende keer: schijf via USB adapter aansluiten, daarna interne schijf klonen naar nieuwe disk, en dan monteren.
Misschien kun je het eens omgekeerd proberen: booten van je oude schijf extern, en dan naar intern klonen.

Heeft deze mac nog een firmware-update nodig misschien ivm SATA 3.0 SSDs op SATA 2.0 adapters?[/quote]

klonen ? Dat is toch niet meer van deze tijd!
Wat heeft time machine dan nog voor nut.
In jouw theorie : Als de hardeschijf kapot is en je zet een nieuwe erin, gaat dat niet.
Ik denk dat er handiger en verstandiger reacties zijn gegeven. Negeer deze please.

De 840 Series SSD’s van Samsung zijn niet zo rijkelijk compatible vergeleken met de 830 Series.
Dit komt door een ander type controller in de SSD.

Ik kan ergens nergens specifiek terugvinden welke SATA-bussen nou wel en niet ondersteund zijn i.c.m. deze nieuwe controller.

Ik heb zelf bijv. een SATAdocking station (ICY BOX - USB3) waar de 830 Series prima in herkend wordt. Maar de 840 Series…ho maar.

[quote=MEEUW url=http://www.onemorething.nl/community/topic/macbook-pro-mid-2010-ssd-samsung-840-series-probleem/#post-2602395 time=1380455744]klonen ? Dat is toch niet meer van deze tijd!
Wat heeft time machine dan nog voor nut…[/quote]
Time machine is een backup. Of je na een clean install en het terugzetten van een TM hetzelfde hebt als ervoor is maar afwachten. Daarnaast is klonen een klap sneller. In de tijd van een clean install heb je met klonen ongeveer alles teruggezet.
En wat loop je nou over een kapotte HD te neuzelen Meeuw? Zie je ergens een kapotte HD? Nee, hij wil er gewoon een andere inzetten.

Het was een vergelijking maar als ik die nog moet uitleggen…

Anyways ik ben naar amsterdam apple store gegaan en geholpen bij de genuisbar. Medewerker heeft uiteindelijk in een soort caddy mijn ssd in gedaan omdat die niet werd gelezen en geformateerd…Nadat ik thuis kwam ben ik de ssd in mijn macbook gaan doen. En alweer leest die niks op disk utilty of als ik snow lion in mijn mbp wil installeren. Wat doe ik verkeerd…?? of is de zogenaamde compatible samsung 840series niet compatible voor een mbp van 2010?

Naja wat je verkeerd heb gedaan is om je macbook niet meegenomen ;).
Als die ssd niet geschikt was voor je macbook had de genius dat toch wel gezegd?

@meeuw ik heb mijn macbook wel meegenomen…:wink: genuis zijn zo ook niet…want blijkbaar doet die het nog niet… ik ben gewoon terug gegaan naar mediamarkt en me geld terug gevraagt…

Heeft iemand een idee wel 100% mee gaat draaien op een mbp van mid 2010??
ik dacht aan een sandisk x110

Zoals ik begrijp uit je andere topic, @peruwan, lukt het nu ook niet om een 840 EVO te installeren in je MacBook Pro.

Hier is een thread op Macrumors.com met hetzelfde probleem als jij, en hier nog een op support.apple.com. Als bonus nóg een op support.apple.com.

Alledrie ervaren hetzelfde probleem als jij met je 840 EVO SSD (het lukt niet om te partitioneren en je krijgt de boodschap wiping volume data to prevent future accidental probing failed). In hun geval is dit te wijten aan een slechte of kapotte SATA-kabel (de kabel die de harde schijf verbindt met het moederbord).

pas ook een samsung 840 1tb in mid2011 mbp zonder problemen en retesnel, behoort in top score-lijst van xbench !

@meeuw: klonen idd stuk sneller en minder werk, maar wel een (tijdelijke) usb of firewire, of thunderbollt behuizing benodigd.
om een tm backup terug te zetten zul je eerst een (internet)netwerkboot moeten uitvoeren voordat je de tm backup kunt teruglezen, maar dan bespaar je de circa 15 eur voor een nieuwe behuizing.

@ts idd niet handig om 4x een topic aan te maken, maar je bent nog een beetje nieuw en al doende leert men.

@nic ja dat is het juist het is bullshit want als het kapot of slechte sata kabel was waarom krijg ik wel mijn gewone hard disk wel werkend?

In dat geval kunnen OMT-gebruikers je wellicht makkelijker als je exact beschrijft hoe je de SSD prepareert en daarna in je computer installeert. Alle stappen graag een voor een opgeschreven (het in- en uitdraaien van de schroefjes hoef je niet te vermelden :wink: ).
Wellicht gaat het hier ergens mis.